המסחר בבורסה הסתיים בירידות: מדד הנדל"ן נפל 3.5% ואפריקה התממשה ב-10.9% במחזור גדול פי 14.9 מהממוצע

גלובס tv המעו"ף איבד 1.4% ; דלק נדל"ן צנחה ב-18.7% ; כי"ל ירדה ב-2.2% ; מניית פועלים יורדת ב-2.1% ; גזית גלוב עלתה ב-3.6% ; קבוצת דלק הוסיפה 4% ; קרדן NV איבדה 8.4% ; טבע ירדה ב-1.5%

יום המסחר הראשון של השבוע בבורסה בת"א נסגר בירידות אותן הוביל מדד הנדל"ן שנפל ב-3.5% ובו בלטה מניית אפריקה ישראל שהתממשה ב-10.9%, זאת בניגוד למגמה שאיפיינה אותה בתקופה האחרונה. המניה ריכזה היום מחזור של 313 מיליון שקל הגדול פי 14.9 מהיקף המסחר הממוצע בה. מניית אפריקה נסחרה היום בין עלייה של 13.8% בתחילת יום המסחר לצניחה של 17.7%. מדד המעו"ף סיים בירידה של 1.4%.

נזכיר, כי המסחר באחד-העם נפתח בעליות שערים, בהמשך לעליות השערים בעולם ולעליות המתמשכות בבורסה בת"א, אך ככל שנקפו השעות החליטו יותר ויותר משקיעים לממש את רווחיהם. מדד המעו"ף עלה מתחילת החודש ב-17.9% כשמדדי הנדל"ן והבנקים בולטים לחיוב עם עלייה חדה של 50.8% ו-38.8% בהתאמה מתחילת החודש.

בנק ישראל: תחזית הצמיחה ב-2010 - 1% בלבד; שיעור האבטלה הצפוי - 8.3%

"המצב הפיננסי מתחיל להתייצב גם בחו"ל וגם בארץ, וזאת כתוצאה מהפעולות חסרות התקדים של הבנקים המרכזיים ושל משרדי האוצר. אלה החדשות הטובות. עם זאת, המצב במשק הריאלי ממשיך להידרדר, וכתוצאה מכך נראה גידול באבטלה במשק הישראלי בחודשים הקרובים. זה לא חריג. תמיד המצב הפיננסי משתפר לפני המצב הריאלי" - כך אמר היום (א') נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, במסיבת העיתונאים שהתקיימה לרגל הצגת דו"ח בנק ישראל לשנת 2008.

פישר הוסיף: "הבנקים בישראל הם איתנים ויציבים, וחשוב מאוד שנמשיך לנהל אותם כפי שנעשה עד כה". מוקדם יותר היום, בעת שהגיש את הדו"ח לנשיא המדינה, שמעון פרס, אמר פישר: "לדעתי התמודדנו טוב עם המשבר, אבל עוד לא הגענו לשפל המיתון. אנחנו רואים את זה בשווקים הפיננסים. הם החלו להתאושש. אבל מה שלא רואים עד כה זה התאוששות במשק הריאלי. אנחנו מצפים שהירידה תימשך, אני מקווה שלא הרבה זמן".

כפי שדווח ב"גלובס", בנק ישראל גם ניצל את ההזדמנות לעדכן את תחזית הצמיחה כלפי מטה, הפעם לגבי שנת 2010. לפי התחזית האחרונה, התמ''ג הישראלי היה צפוי לגדול בשנה הבאה בשיעור של 2.3%. לפי התחזית המעודכנת, הצמיחה ב-2010 תהיה עדיין חיובית, אך תעמוד על 1% בלבד. בנוסף עידכן בנק ישראל את תחזית האבטלה לשיעור של 8.3%, קרי, בשנה הבאה צפויים להיות בממוצע 247 אלף מובטלים, לעומת 202 אלף עתה. בנק ישראל גם פירסם תחזית רשמית לגירעון הצפוי לשנה הבאה שיעור של 6% מהתמ''ג - אעפ"י שפישר כבר התייחס לשיעור הזה בעבר.

הראלי בוול סטריט נמשך

המסחר בוול סטריט ננעל ביום שישי בעליות שערים שסגרו שבוע שישי ברציפות של עליות - וננעל ברמתו הגבוהה ביותר בחודשיים האחרונים. עליות השערים חבקו גם את הבורסות באירופה ואסיה שיצאו לחופשת סוף השבוע לאחר שסיימו שבוע מסחר חיובי.

כלכלני לאומי: "שווי השוק של חברות לא מעטות רחוק משוויין הכלכלי"

כלכלני בנק לאומי ציינו בסקירתם השבועית כי להערכתם המיתון במשק צפוי להימשך בעת הקרובה כשנתוני הכלכלה הריאלית ממשיכים להיות עגומים. יחד עם זאת, ציינו בלאומי, כי שווי השוק של חברות לא מעטות רחוק משוויין הכלכלי, וחלק מן הפגיעה הצפויה גלום כבר במחיריהן. להערכתם, לקוח בעל אופק השקעה ארוך טווח (מספר שנים), יוכל למצוא גם כיום ניירות ערך במחירים מעניינים. מנגד, בשל רמת הסיכון הגבוהה, אין השוק מתאים ללקוח שונא סיכון או לזה שיידרש לכספו בטווח הקצר.

המעו"ף ירד בסיום ב-1.4% וננעל ב-782.3 נק', ת"א 100 איבד 1.5% ל-718 נק', תל-טק ירד ב-0.5% ל-171 נק', מדד הבנקים ירד ב-1.9% ל-733 נק', מדד הנדל"ן בלט בירידה של 3.5% ל-224 נק' , מדד התל-בונד ירד ב-0.8% ל-200 נק'.

מניות בכותרות

מניית אפריקה ישראל המשיכה לרכז עניין לאור זינוק של כ-131% מתחילת החודש בעקבות סדרת מימושי הנכסים של החברה. הרשות לניירות ערך הודיעה כי תבחן את הזינוק החד בערך המניה. מניות נוספות הבולטות היום במדד הנדל"ן: אזורים וארזים שמזנקות לעומתן דלק נדל"ן ובסר פרוייקטים שנופלות.

כי"ל והחברה האם, החברה לישראל ריכזו עניין על רקע ירידות השערים של מניות הדשנים הגדולות בסוף השבוע בוול סטריט.

בנוסף חיפה כימיקלים השביתה את מפעליה שבחיפה ומישור רותם כדי ללחוץ על כי"ל להפחית מחיר האשלג. במכתב לעובדים הודיע המנכ"ל: "כי"ל לא הסכימה למכור לנו אשלג במחיר סביר בו קיימת כדאיות כלכלית להמשך הייצור והשיווק של תוצרתנו".

המליארדר תמיר ספיר נכנס בפעם הראשונה להשקעה בארץ. ספיר נכנס לגרעין השליטה של פולאר השקעות . ספיר עומד להתמנות לדירקטור פעיל בחברת פולאר השקעות.

יובל בן זאב, מנהל המחקר של כלל פיננסים אמר בסקירה שפירסם ביום חמישי כי "הסיכוי במניות הבנקים בישראל גובר על הסיכון". בן זאב ממליץ לקנות את מניות הבנקים הישראליים, מפני שהסיכונים מגולמים במחירים הנוכחיים, אבל פוטנציאל הרווחיות ארוכת הטווח עדיין לא. הוא ממליץ לקנות את הפועלים , מזרחי טפחות , לאומי , דיסקונט והבינלאומי - בסדר זה.

קרנות סרברוס וגבריאל הודיעו כי הן מוציאות למכירה את אחזקותיהן בלאומי העומדות על 9.66% ממניות הבנק בשווי של 1.4 מיליארד שקל. סרברוס גבריאל מוכרות את מניותיהן בלאומי בהפסד של 560 מיליון שקל. מקורבים למכירה מכחישים כי מכירת מניות לאומי נובעת מהקשיים הכלכליים של סרברוס וגבריאל. סרברוס מסובכת בהפסדי ענק כתוצאה מהשקעותיה בקרייזלר שעומדת על סף פשיטת רגל וב-GMAC, הזרוע הפיננסית של ג'נרל מוטורס.

תקלה בשרתים מנעה מלקוחות בנק מזרחי לבצע פעולות בחשבונם באמצעות שירותי האינטרנט במסגרת התקלה, לקוחות שביקשו לבצע פעולות בניירות-ערך, נזרקו מהמערכת בשלב בו לחצו על אישור הפעולה.

חברת מליסרון וחברת אשטרום נכסים הודיעו כי חתמו על הסכם לרכישת חלקה של כור שבשליטת קבוצת אידיבי אחזקות במתחם המסחרי חוצות המפרץ שבצומת וולקן. שתי החברות ירכשו את חלקה של כור בחלקים שווים תמורת 30.6 מיליון שקל. שלוש החברות מחזיקות היום במתחם בחלקים שווים וכשתעבור אחזקת כור במתחם לידי מליסרון ואשטרום נכסים, שבשליטת משפחות נוסבאום, גירון ומשורר, יחזיקו הרוכשות במחצית כל אחת.

סלקום משיקה אפליקציה ייעודית להתחברות לרשתות חברתיות מהסלולרי. האפליקציה החדשה תומכת ברשתות: Facebook, Youtube ,Flicker ,Myspace, Twitter ו-RSS. השירות יהיה חינמי לחודש ולאחר מכן סלקום תגבה 5.9 ש' לחודש עבורו.

חברת DGRE, חברה בת של דלק נדל"ן , הודיעה בסוף השבוע לבורסה המשנית של לונדון (ה-AIM) כי חל "סיבוב פרסה" במדיניות החברה והיא מתכוונת לחלק דיבידנד של 18.5 מיליון ליש"ט שיסייע לדלק נדל"ן לממן את הצעת הרכש שתמחוק אותה מהבורסה המשנית בלונדון.

באותו נושא, היום הוא היום הקובע לחלוקת מניות דלק נדל"ן כדיבידנד בעין למחזיקי מניות דלק קבוצה .

ביטוח ישיר דיווחה כי היא נמצאת במגעים למיזוג ישיר בית השקעות עם בתי ההשקעות מיטב וגאון השקעות. על פי הדיווח של החברה, אין שום וודאות כי המגעים האמורים יבשילו לכלל הסכמים מחייבים.

היקף מכירות הטיסברי של ביוג'ן, המתחרה בקופקסון של טבע , החמיצו את התחזיות. בשורת ההכנסות רשמה החברה עלייה של 10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד להכנסות שהסתכמו ב-555 מיליון דולר לעומת צפי האנליסטים ל-570.2 מיליון דולר.

נתח השוק של בזק בטלפוניה במגזר הפרטי נושק ל-75%. בשוק העסקי בזק כבר יורדת מתחת לנתח שוק של 85%, שבו היא יכולה לקבל הקלות. מדידת נתחי השוק של בזק רלוונטית לשאלה מתי היא יכולה להתחיל למכור חבילות שירותים וכן לגבי שיעורי ההנחה שתוכל לתת.

[לאתר המעו"ף]