בדיקה: איך ניתן לחייב גם את חברת הסלולר למכור קו ייעודי לאינטרנט

במשרד התקשורת שוקלים לאמץ את המודל הקיים בשוק הנייח של קו Adsl "עירום" - ולהעתיקו לשוק הסלולרי בצורת קו אינטרנט HSPA "עירום"

במשרד התקשורת שוקלים לאמץ את המודל הקיים בשוק הנייח של קו Adsl "עירום", ולהעתיקו לשוק הסלולרי - בצורת קו אינטרנט HSPA "עירום".

מדובר ברעיון שהוצע למשרד על-ידי מספר שחקני ערך מוסף, שלטענתם חברות הסלולר חוסמות אפשרות לחברות קטנות להציע שירותים על גבי הרשתות הסלולריות, לעומת המצב בבזק ו-HOT, שם הרשתות פתוחות והן מוכרות את תשתית הגישה בלבד ללקוח.

מדובר במודל ניסיוני שטרם הוכח, אך יכול להיות דרך להתגבר על החסמים בשימוש ברשתות הסלולריות. לדברי בכיר במשרד התקשורת, הנהגת קו HSPA "עירום" הוא "נושא שצריך לחשוב עליו", כי היום חברות הסלולר כבר מתחרות ב-HOT ובזק בכל הקשור לשירותי גישה לאינטרנט מהבית.

לדבריו, הוא אינו מאמין שהמשרד יצטרך להתערב במחירים של שירות כזה, אלא רק לחייב את החברות להציעו ללקוח, כי יש בשוק שלוש חברות סלולר שיתחרו ביניהן - בשונה מהמצב בשוק הנייח, בו המשרד נמנע מפיקוח (אך עקב מקרוב - ג.פ) אחר המחיר בו הציעה בזק את קו ה-Adsl "העירום" שלה.

הרעיון בשירות הוא ליצור הפרדה בין קו האינטרנט לקו המיועד לשיחות. בישראל הוחלט לחייב את בזק ו-HOT להציע את השירות, כי זו הדרך הטובה ביותר להקל על שחקני טלפוניה חדשים, שמספקים שירות על גבי האינטרנט.

קו טלפון רגיל אשר נכרך בו גם קו אינטרנט אינו כדאי מבחינה כלכלית למי שרוצה להשתמש בשירותי הטלפוניה החדשים מבוססי IP, ולכן הונהגה ההפרדה בין הקווים. בתחום הסלולר הנושא יותר מורכב טכנית, ולכן נראה שללא ההפרדה הנהוגה בשוק הנייח - שבו הלקוח בוחר בנפרד את ספק האינטרנט שלו - יהיה קשה מאוד לאמץ את המודל המוצע.