רעידת אדמה בשוק המחשוב: אורקל רוכשת את סאן ב-7.4 מיליארד דולר

למי שחשב כי רכישת סאן על-ידי IBM תסמן שינוי קיצוני בשוק המחשוב, הרי מה שהתרחש היום בצהריים היווה רעידת אדמה אמיתית. ענקית התוכנה, אורקל, הודיעה כי הגיעה להסכם על רכישת סאן תמורת כ-7.4 מיליארד דולר, מחיר המשקף 9.5 דולר עבור כל מניה של סאן.

המחיר גבוה במעט מעל למחיר שעל-פי הערכות הציעה IBM תמורת סאן רק לפני כחודש, כ-7 מיליארד דולר עבור החברה. העסקה, שאמורה להיסגר בקיץ, מהווה פרמיה של 42% על מחיר סאן אתמול - 5 מיליארד דולר. שווי אורקל הוא 95 מיליארד דולר.

עבור לארי אליסון, מייסד ומנכ"ל אורקל - שביצע מסע רכש אגרסיבי של כמעט 35 מיליארד דולר מאז תחילת העשור- זו בוודאי הרכישה המרגשת ביותר. סאן אינה חברת תוכנה או אפליקציות, היא חברת תשתיות.

היא תספק לאורקל סופסוף את מערכת ההפעלה שכל-כך חסרה לה, ואת תשתיות המחשוב האמיתיות, שיאפשרו לאורקל לדלג בקלות לליגה אחרת - כלומר להתחרות ישירות ב-IBM וב-HP במגרש שלהן. עד כה הצליחה אורקל למנף היטב כל רכישה, אם כי זו מהווה אתגר הרבה יותר מורכב.

סאן ואורקל עובדות ביחד כבר תקופה ארוכה. החברות שנוסדו שתיהן בהפרש של כמה שנים בסוף שנות ה-70, יהפכו לחברה אחת רק בקיץ, למרות שאורקל הכריזה כבר לפני כעשור כי שפת ה-Java, מבית סאן, תהיה השפה הרשמית של הפיתוח במוצריה.

"אנחנו מצפים מהעסקה לתרום לרווחי אורקל לפחות כ-15 סנט בשנה הראשונה", אמרה צפרה כץ, נשיאת אורקל, "זה יהפוך את הרכישה ליותר ריווחית למניה בשנה הראשונה ממה שתכננו ברכישות של BEA, פיפל-סופט וסיבל יחדיו".

אליסון היה מעט יותר תכליתי: "הרכישה תשנה את תעשיית ה-IT. אורקל תהיה החברה היחידה שיכולה להנדס מערכות משולבות של אפליקציות וחומרה שכל המערכות עובדות יחד". *