רק כ-2,500 ישראלים רשומים לטוויטר: האם הסחף העולמי יגיע גם לישראל?

שירות ההודעות שסוחף את ארה"ב עדיין לא נטמע בארץ, אך בלוגרים מובילים סבורים כי עד סוף השנה הטרנד יגיע לישראל ; מה חסר? סלבריטי ישראלי שיסחוף אלפי "עוקבים", וחברות ישראליות שינצלו את המדיום החדש

בשבועות האחרונים נדמה כי אי אפשר לקרוא בלוג או לצפות במהדורת החדשות השבועית מבלי להיתקל לפחות פעם אחת במוצר הקרוי טוויטר.

החל מהסלבריטאי אשטון קוצ'ר, שממשיך להוכיח לעולם כי שירות המיקרו-בלוגינג הוא דרך לא רעה ליצירת באזז תקשורתי; דרך חברות מסחריות דוגמת ענקית המחשבים DELL, שיכולה ללמד מותגים גדולים כיצד ניתן לנהל קשר רציף עם קהל הצרכנים שלה; וכלה בברק אובמה, שהוכיח כי טוויטר הוא גם דרך להגדיל את המעורבות הפוליטית של האזרחים.

למרות הבאזז של הימים האחרונים, שנבע בעיקר מהקרב התקשורתי (המכור, ככל הנראה) בין קוצ'ר ללארי קינג מה-CNN, בישראל הטוויטר עדיין לא ביצע חדירה של ממש.

אבל בלוגרים ומומחי אינטרנט ישראלים, טוענים שהמגמה הולכת להשתנות, והטוויטר יצייץ בעברית מהר מכפי שציפו.

הודעות SMS להמונים

אז מה זה בדיוק טוויטר? מדובר בשירות שמאפשר למשתמשים לשלוח פוסטים קצרים באורך של 140 תווים בלבד, ולספר לכל מי שמתעניין בך מה עובר עליך. כך, משתמשים בוחרים אחרי אלו משתמשים הם מעוניינים לעקוב ולקבל מהם עדכונים, ובתמורה הם מספרים לאחרים מה הם עושים באותו רגע.

על-פי דו"ח של חברת המחקר והמדידה ComScore, מספר המשתמשים בטוויטר הגיע בפברואר לכ-10 מיליון איש, גידול של למעלה מ-700% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בחודשיים האחרונים, הצטרפו לטוויטר 5 מיליון משתמשים.

חשוב לציין כי למרות הפופולריות, החברה טרם הכניסה לקופת המזומנים שלה דולר אחד, למרות שהצליחה לגייס 55 מיליון דולר, 35 מיליון דולר מתוכם ממש באחרונה, בשיא המשבר הפיננסי. באתר טוויטר עדיין לא משולבות פרסומות, והשירות ניתן חינם. אך ההערכות הן כי טוויטר תתחיל לגבות תשלום מעסקים שיעשו שימוש בשירות. אחרת, היא תתקשה להחזיק את הראש שלה מעל המים, ולא חשוב עד כמה פופולרית תהיה בקרב משתמשי האינטרנט בעולם.

אולם, השירות עדיין פופולרי בעיקר במדינות דוגמת ארה"ב, יפן ובריטניה. בישראל, לעומת זאת, ההערכות מדברות על מספר משתמשים זעום הנע בין 2,500 ל-3,000 משתמשים בלבד, בהשוואה למאות אלפי משתמשים ישראליים בפייסבוק.

דרוש: קטר ישראלי

האם טוויטר יצליח לשגע את קהילת האינטרנט הישראלית בדומה למה שעשתה פייסבוק?. בקהיליית האינטרנט הישראלית מאמינים שכן. אוריאל אוחיון, מנהל מעבדת האינטרנט של ג'מיני ולייטספיד, שמתחזק גם בלוג עצמאי פופולרי, סבור כי 2009 תהיה שנת הטוויטר בישראל. "זה עומד להתפתח מאוד בששת החודשים הקרובים", מעריך אוחיון. "חשוב לזכור שעדיין מדובר בשירות שהוא חדש באופן יחסי, בהשוואה לפייסבוק. זהו שירות שהוא בעיקרו אמריקני, ואין הרבה מדינות בעולם שטוויטר תפס בהן בצורה כה חזקה, וישראל לא יוצאת דופן בהקשר הזה".

אחרי אוחיון, לדוגמה, עוקבים כ-5,000 איש והוא נחשב לאחד ממובילי הדעה בטוויטר בישראל. "ניכרת עלייה בחודשיים האחרונים. אבל אני חושב שהשירות עדיין לא תפס בישראל כי עדיין אין דמות מרכזית, שלא שייכת לסצנת ההיי-טק, שתעודד הצטרפות משתמשים חדשים רבים".

* למה הכוונה בדמות מרכזית?

אוחיון: "בארה"ב, השימוש שעשו אובמה ומקק'יין בטוויטר נתן ריח של מיינסטרים לשירות הזה, וזה החל לזלוג גם לעולמם של השחקנים והזמרים. גם בבריטניה זה תפס בעיקר בעולם הבידור, עם דמויות כמו ג'ון קליז שהחלו לעשות שימוש נרחב בטוויטר. בישראל חסרה דמות מובילה שתניע את זה קדימה".

פייסבוק, על פי ההערכות, גם הביעה את רצונה לרכוש את טוויטר תמורת כחצי מיליארד דולר - אולם זו סירבה להצעה.

בדומה לאפליקציות הרבות שקיימות בפייסבוק, גם בטוויטר יכולים מפתחים חיצוניים לפתח אפליקציות לטוויטר. כך למשל, יש אפליקציות שמאפשרות להעלות תמונות, אפליקציות שמאפשרות התממשקות עם האיי-פון, אפליקציות שמאפשרות להתממשק עם שירות המפות של גוגל, ואף לעקוב אחר מניות בבורסה. אוחיון גם פיתח אפליקציה לטוויטר, הקרויה Topify, שמאפשרת ללמוד קצת יותר על כל מי שבוחר לעקוב אחריך בטוויטר, או שאתה בוחר לעקוב אחריו.

כישלון הפוליטיקאים

* אז טוויטר עתיד לתפוס חזק גם בישראל?

"אני חושב שכן. אנשים מתחילים לדבר על זה, וזה מאוד מדבק ומייצר נטוורק אפקט. אפשר גם לקשר בין הסטטוס של פייסבוק לבין הציוצים (טוויטים, נ"פ) בטוויטר, וזה מייצר חשיפה ועניין. ברגע שעוד אנשים יתחילו לנסות את השירות הזה הם יתאהבו בכך ויתמכרו. כעת צריך שדמויות מפורסמות מעולם הבידור ייכנסו לזה באופן רציני ונכון, וזה יסייע להתפשטות. אני מעריך שזה יקרה בקרוב. לגבי העולם הפוליטי הישראלי אני יותר סקפטי. השימוש בטוויטר במערכת הבחירות היה לא חכם ולא מוצלח, ואני לא חושב שזה יתפוס בפוליטיקה".

גם ניב קלדרון, יועץ מדיה חברתית וממקימי הבלוג Newsgeek, סבור כי טוויטר יתפוס בישראל במהלך המחצית השנייה של 2009. "גם משתמשים שלא עוקבים אחרי יכולים לראות את זה, במידה ויעשו חיפוש באתר של טוויטר אחרי מילות מפתח מסויימות, כך שקהל הקוראים אף גדול יותר".

* מדוע זה עדיין לא תפס בארץ להערכתך?

קלדרון: "זה יבוא. התקשורת כבר מדברת על זה די הרבה בזמן האחרון, וזה מייצר סקרנות. זה רק עניין של זמן עד שגם חברות יתחילו לעשות שימוש נכון בזה, כמו גם תוכניות טלוויזיה. פשוט צריך דמיון ושמישהו ידריך את החברות הללו איך עושים מזה כסף. חשוב לזכור שזהו שירות חינמי עם יכולות מדהימות".

"אני כמובן נמנה עם קבוצת המשתמשים שמאמצת שירותים מהסוג הזה מהר מאוד, ואני פעיל בטוויטר כבר למעלה משנה וחצי. אבל, כבר עכשיו רואים יותר ויותר ישראליים ששומעים על זה, מדברים על זה ומצטרפים לטוויטר. זה משנה את צורת ההתקשרות שלנו עם אנשים, וכמו שפייסבוק תפס כאש בשדה קוצים, זה יקרה גם לטוויטר. זה פשוט שירות שמשנה את תרבות השיחה בין אנשים".

מפילוח המשתמשים של טוויטר בעולם עולה הפרופיל של המשתמש הממוצע. דווקא המשתמשים בגילאי 25-54 הם אלו שמאיצים את התפשטות הטרנד, ולא גילאי 18-24, שנחשבים למשתמשים שמאמצים ראשונים חידושים טכנולוגיים למיניהם.

טוויטר