בנק ישראל: "כדי לעמוד ביעד ההוצאה הממשלתית יש לקצץ 20 מיליארד שקל בתוכניות הרב-שנתיות"

גורם בכיר בבנק ישראל ל"גלובס", בנוגע לתוכניות הממשלה על התקציבים: "הבעיה נותרת על כנה - ממשלות ישראל ממשיכות להתחייב על הוצאות גרנדיוזיות אך בלי לציין את מקור המימון של אותן תוכניות"

כדי לעמוד ביעד גידול ההוצאה של 1.7% כפי שנקבע בחוק יש צורך בקיצוץ של כ-20 מיליארד שקל בתוכניות הרב-שנתיות בתקציבי 2010-2012. אחרת המשק יהיה חשוף לסיכונים גבוהים. כך קובעים כלכלני בנק ישראל.

כמדי שנה מבצעים כלכלני מחלקת המחקר של בנק ישראל בדיקה על השלכותיהן של החלטות ותוכניות ממשלה רב-שנתיות על התקציבים, הגירעון והחוב בשנים העתידיות.

כידוע, הממשלה הקודמת לקחה על עצמה התחייבויות ארוכות טווח רבות כגון תוספת לתקציב הביטחון במסגרת דו''ח ברודט, יישום תוכנית "אופק חדש" במערכת החינוך, העלאת קצבאות הזקנה, ביצוע רכבות כבדות וקלות, תוספות שכר למרצים, לרופאים ולמורים, תוספות לסל הבריאות ועוד. מדובר בתהליכים רב-שנתיים, להם השלכות תקציביות אחרי קבלת ההחלטה. "הבעיה נותרת על כנה: ממשלות ישראל ממשיכות להתחייב על הוצאות גרנדיוזיות אך בלי לציין את מקור המימון של אותן תוכניות", מסר ל"גלובס" גורם בכיר בבנק ישראל.

מסקנות ברורות

בבדיקה שערך בנק ישראל נלקחים ארבעה תרחישים לפי שני פרמטרים: הראשון קשור לקצב ההתאוששות של המשק מהמיתון, קרי, שיעור צמיחה של 0% ב-2010 (המשך המיתון) או שיעור צמיחה של 2.3% ב-2010 (התאוששות).

הפרמטר השני קשור להחלטת הממשלה לגבי האם היא מקצצת בתוכניות הרב-שנתיות השונות ומחליטה לעמוד בשיעור גידול בהוצאה של 1.7% כפי שנקבע בחוק, או שמא היא מיישמת את מלוא התוכניות הרב-שנתיות השונות.

המסקנות של בנק ישראל ברורות: אם הממשלה תחליט לעמוד על שיעור ההוצאה החוקי, היא תצטרך לבצע קיצוצים בתקציב של כ-20 מיליארד שקל בשנים 2010-2012: 9 מיליארד שקלים ב-2010, בין 6-7 מיליארד שקלים ב-2011 ועוד כ-7 מיליארד שקלים ב-2012.

אם הממשלה תחליט אחרת, "המשק יהיה חשוף לחוסר אמינות ולסיכון שקשה יהיה לחיות איתו.

"מדובר במדיניות מסוכנת שתביא את הגירעון ליותר מ-5% במשך ארבע שנים רצופות וב-2012 ליחס חוב-תוצר של בין 90% ל-97% תמ''ג, שיעור בלתי סביר", הסביר הבכיר.

כאמור, בבנק ישראל ממליצים לאמץ את יעד גידול ההוצאה של 1.7%.

בבנק ישראל טוענים עוד כי אם יחס חוב-תוצר של ישראל יגיע ליותר מ-90% ב-2012, יהיה צורך בהעלאת מסים. "מי שרוצה שירותים ממשלתיים רבים ובאיכות טובה, חייב לשלם עבורם. נטל המס הנוכחי בישראל נמוך מהממוצע ב-OECD ונמצא קרוב לזה של מדינות כמו ארה''ב שאין בה ביטוח בריאות לכולם או יוון ויפן שמנהלות גירעונות ממשלתיים עצומים", סיכם הבכיר.