מגזין G: עוזר המנכ"ל החדש של נמלי ישראל נבחר למרות שהורשע בהטרדה מינית; נמלי ישראל: "שקלנו בכובד ראש"

לפני כשנה וחצי הורשע ג'ונתן סבג במעשה מגונה ובהטרדות מיניות של שלוש אחיותיה של חברתו לחיים, שתיים מהן קטינות בזמן המעשים

לפני כשנה וחצי הורשע ג'ונתן סבג במעשה מגונה ובהטרדות מיניות של שלוש אחיותיה של חברתו לחיים, שתיים מהן קטינות בזמן המעשים. סבג, שהיה אז יועצו הקרוב של שר התחבורה שאול מופז, וגם הגדיר עצמו "חייל של מופז", פוטר משירות המדינה בעקבות הפרשה. אך מתברר שלא כל הדלתות ננעלו בפניו: לאחרונה נבחר סבג לעוזר מנכ"ל חברת נמלי ישראל, הכפופה למשרד התחבורה, שבראשו עמד מופז עד לא מזמן.

הרשעתו של סבג הייתה במסגרת הסדר טיעון ועל-פי הודאתו, והעונש שנגזר עליו כלל שישה חודשי עבודות שירות, שנה וחצי מאסר על תנאי, ופיצוי כספי למתלוננות בסך 20 אלף שקל. בגזר הדין כתבו השופטים: "מיותר להכביר מילים באשר לחומרת שרשרת המעשים (...) (סבג) מצא לו את בנות המשפחה הצעירות כאובייקט מיני לכל עניין ודבר". עם זאת, ציינו, "אין בפנינו פגיעות מיניות במדרג הגבוה" של עבירות מין. גם הפרקליטות הגדירה את מעשיו כ"מגונים ברף הנמוך".

מעניין שאחד הנימוקים להסדר הטיעון ולאישור העונש הקל היה הנזק התעסוקתי שנגרם לסבג. סנגורו תיאר כיצד המשפט "הוריד את הנאשם מאיגרא רמה לבירא עמיקתא", והשופטים קבעו כי "לא ניתן להתעלם מהעובדה כי בעקבות הרשעתו של הנאשם, פוטר מעבודתו בשירות המדינה, וכי לא יוכל להמשיך לשרת בשירות המדינה, דבר אשר כהגדרת באת כח המאשימה יש בו כדי אלמנט הרתעתי ממעלה ראשונה המתווסף ועונה על מטרות הענישה". עם זאת, למעשה בפני סבג אין כל מניעה חוקית להשתלב מחדש בשירות המדינה, או בחברה ממשלתית כ"נמלי ישראל".

סבג לא היה מובטל עד לתפקידו הנוכחי, אלא יועץ אסטרטגי ב"עדן תקשורת", חברת ייעוץ ויחצנות בניהול שירי עדן, לשעבר יועצת התקשורת של מופז. אחת מלקוחותיה היא, אגב, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

סבג אוחז בתואר מוסמך במינהל ובמדיניות ציבורית, ובעל תואר ראשון בממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה. באחד המאמרים שפרסם כסטודנט, הוא טען שהבעיה בממשל הישראלי "טמונה בהשפעת קומץ גורמים אינטרסנטיים ופליליים. השפעה זו על נבחרי ציבור עלולה להתבטא בצורות שונות: אופן מימון מערכות בחירות, גיוס למשרות ציבוריות, מינויים פוליטיים במשרדי ממשלה ובתאגידים ממשלתיים". בשנים האחרונות הועלו טענות לשחיתות ולמינויים פוליטיים גם בנמלים. המינוי הנוכחי, טוענים בחברה, אינו פוליטי.

תגובת נמלי ישראל: "סבג נבחר לאחר שזכה במקום הראשון בהליך איתור פומבי ומקצועי, ונמצא המתאים ביותר לתפקיד לאור ניסיונו הרב וכישוריו המקצועיים. נשקלה בכובד ראש השאלה אם בנסיבות העניין יש לשלול את קבלתו לעבודה, ולאחר בחינת מכלול השיקולים הרלבנטיים הוחלט לאשר את מינויו".