מקורות השקיעה 2.5 מיליון שקל במרכז מחקר ובחינת טכנולוגיות חדשות במפעל הסינון המרכזי

הפעלתו ובדיקתו הסתיימה בסוף 2008, ובימים אלה החלו מהנדסי מקורות, בשיתוף חוקרים מהאקדמיה הישראלית, בביצוע מחקרים מעשיים

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

חברת מקורות הקימה מרכז מחקר ופעילות לבחינת טכנולוגיות חדשות במפעל הסינון המרכזי. מתקן המחקר החדש מדמה את מפעל הסינון המרכזי באתר אשכול, ומטרתו לאפשר בחינה מושכלת ושיטתית של טכנולוגיות חדשניות שיתרמו לשיפור מתמיד של הטיפול במי המוביל הארצי. המרכז הוקם בהשקעה של כ-2.5 מיליון שקל.

המתקן החדש ממוקם בטבורו של מפעל הסינון המרכזי, וקיימות בו אותן מערכות לטיפול במים, אך בקנה מידה קטן יותר. הפעלתו ובדיקתו של מרכז המחקר הסתיימה בהצלחה בסוף 2008, ובימים אלה החלו מהנדסי חברת מקורות, בשיתוף חוקרים מהאקדמיה הישראלית, בביצוע מחקרים מעשיים.

המתקן החדש במרכז המחקר בנוי משתי מערכות טיפול דומות, שכל אחת מהן מסוגלת לפעול באופן עצמאי ולטפל במי גלם באיכויות שונות. בנוסף, כולל המתקן מערך מתקדם של אמצעי ניטור ובקרה, שיפקחו על איכות המים ועל תהליכי הטיפול והתפעול.

ממקורות נמסר, כי הממצאים שיתקבלו במתקן יאפשרו ליישם את השינוי או הטכנולוגיה החדשה, שנבחנה במפעל הסינון המרכזי עצמו או בכל אתר אחר של חברת מקורות בצורה בטוחה ואמינה.

המתקן יאפשר למקורות גם ביצוע מחקרים יישומיים בשיתוף אקדמאים מהארץ ומהעולם, כדי לבדוק בעיות שונות הנוגעות לטיפול במים, תוך בחינת פתרונות אפשריים לבעיות אלו. במהלך 2009 מתוכננים להתבצע שני מחקרים שונים, באמצעות שני צוותי חוקרים מהטכניון.

המתקן החדש מחליף למעשה את מתקן הפיילוט הוותיק, אשר סייע לחברת מקורות בתכנון ובתפעול מפעל הסינון המרכזי בעת הקמתו, והביא להקטנה משמעותית בעלויות ההשקעה והתפעול שלו. בניגוד למתקן הפיילוט הוותיק, מסוגל המתקן החדש לפעול באופן אוטומטי ורציף באמצעות מערכת בקרה ממוחשבת.