כתב אישום: גוטקס השתמטה ממיסי ייבוא על בגדי-ים בגובה 6 מיליון שקל

ב-2006-2003 ייבאה החברה בגדי-ים ממתפרות בטורקיה, רומניה ובולגריה ; לטענת רשות המסים, הנאשמים קיבלו מהמתפרות הצהרה כוזבת שהטובין יוצרו בארץ הייבוא - והגישו אותה כדי לקבל פטור ממכס על בגדי-הים

רשות המסים הגישה לבית משפט השלום בראשון-לציון כתב אישום נגד חברת גוטקס ושני בעלי תפקידים בה, בגין השתמטות ממיסי ייבוא בגובה 6 מיליון שקל. כתב האישום הוגש נגד גוטקס; מאיר גואר, דירקטור ששימש כסמנכ"ל ומשנה למנכ"ל; ואתי לוי, מנהלת רכש ייבוא וייצוא; בגין עבירה של הברחת טובין בנסיבות מחמירות והשתמטות מתשלום מכס ומע"מ בנסיבות מחמירות.

לפי כתב האישום, במהלך השנים 2006-2003 ייבאה החברה בגדי-ים ממתפרות בטורקיה, ברומניה ובבולגריה. הבדים לבגדי-הים לא יוצרו באותן מדינות, אלא נרכשו על-ידי החברה ממדינות אחרות באירופה והועברו ישירות מספקי הבדים למתפרות.

לפי הסכמי הסחר של מדינת ישראל עם טורקיה, רומניה ובולגריה בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, תנאי לקבלת פטור מתשלום מכס בייבוא בגדי-ים היה ייצור מחוט מארץ הייבוא. בהתמלא התנאי יכול היבואן להמציא מסמך רלוונטי ולצרפו לרשימון הייבוא, במטרה לקבל את הפטור.

ערך בגדי-ים לצורך חישוב מיסי ייבוא מורכב מערך הבד בתוספת עלות התפירה, אביזרים, אריזה והובלה. המסים החלים על בגדי-ים הינם מכס בשיעור של 12% (בתקופה הרלוונטית) ומע"מ.

לפי כתב האישום, הנאשמים ייבאו את בגדי-הים מהמתפרות ביודעם כי הבדים מהם נתפרו אינם מתוצאת ארץ הייבוא, ולכן אינם זכאים לפטור מכוח הסכמי הסחר אלא חייבים בתשלום מכס.

לפי האישום, הנאשמים קיבלו מהמתפרות תעודות תנועה או חשבונות ספק הכוללים הצהרה כוזבת כי הטובין הינם מתוצרת ארצות הייבוא בהתאם להסכם הסחר. עוד קיבלו הנאשמים מהמתפרות חשבונות ספק, שחלקם כללו את ערך העבודה וערך הבדים לייצור בגדי-הים, וחלקם כללו את ערך העבודה לייצור בגדי-ים ללא ערך הבדים.

בתקופה הרלוונטית הגישו גור ולוי למכס רשימונים וצירפו להם את מסמכי ההעדפה הכוזבים וכן את חשבונות הספק, שחלקם כוללים את ערך הבד, וחלקם אינם כוללים את ערך הבד. בכך החמקו מתשלום מיסי ייבוא בגובה כ-6 מיליון שקל - כ-3 מיליון שקל מכס, וסכום דומה - מע"מ.

עו"ד נתי שמחוני, המייצג את הנתבעים, מסר בתגובה: "חברת גוטקס מצרה על ההחלטה להגיש כתב אישום כנגדה וכנגד בעלי התפקידים בה. אין מדובר בהשתמטות ממיסי ייבוא, כפי שיכול הקורא להתרשם בטעות, כי אם בהתנהלות עסקית תמת-לב שאינה גובלת בפלילים. צריך לזכור כי מדובר בנושאים מיסויים מורכבים, ולכל היותר מדובר בטעות שנעשתה בהיסח-הדעת.

"ראוי גם להדגיש כי כיום המצב המשפטי הוא כזה שאין כלל חבות במס בגין הפעילות נשוא כתב האישום. חברת גוטקס שמה את מבטחה בבית המשפט, ורק חבל שהיא ועובדיה ייאלצו לעבור דרך ייסורים עד להוכחת חפותם במשפט".