המאפיה בסיציליה בעד אנרגיה ירוקה: השתלטה על חוות הרוח

הרשויות: הפשע המאורגן עומד מאחורי סחר ברישיונות להקמת תחנות חשמל ; התמיכה שמעניקים ממשלת איטליה והאיחוד האירופי לבניית חוות כאלה היא מגבוהות בעולם - 160 אירו עבור קילוואט שעה של חשמל המיוצר בהן

שופטים שפועלים נגד המאפיה בסיציליה פתחו בחקירה נרחבת במגזר אנרגיית הרוח בחשד שפקידים מקומיים, יזמים וכנופיות פשע משתפים פעולה בבנייתן של חוות לייצור אנרגיה חשמלית מרוח, שלאחר מכן נמכרות לחברות רב-לאומיות.

התמיכה שמעניקים ממשלת איטליה והאיחוד האירופי לבניית חוות כאלה היא מגבוהות בעולם - 160 אירו (240 דולר) עבור קילוואט שעה של חשמל המיוצר בהן. הדבר הפך את דרום-איטליה לשוק מושך במיוחד עבור הפשע המאורגן.

חקירה קודמת בפרשה, שהתרחשה בפברואר במערב סיציליה, הובילה לשמונה מעצרים, ולכתבי אישום בגין חשד לשיתוף פעולה בין משפחת מאפיה מובילה שהציעה כסף וקולות של מצביעים בבחירות בתמורה לרישיונות להפעלתן של חוות ירוקות לייצור חשמל.

"מבצע רוח" חשף שהמאפיה הבטיחה לפקידים מקומיים במזארה דל ואלו כסף וקולות בבחירות בתמורה לסיוע באישור פרויקטים לבניית חוות רוח לייצור חשמל. לחברי המאפיה החשודים היו לכאורה קשרים עם מתיאו מסינה 'דיאבוליק' דנארו, בכיר במאפיה האיטלקית שמככב ברשימת הפושעים המבוקשים במדינה.

אנשי התביעה חושדים שהמאפיה היתה מעורבת בסידור היתרי בנייה לחוות רוח ובבנייה עצמן. החוות נמכרו לחברות איטלקיות ובהמשך גם לחברות זרות. פקידים מקומיים אמרו ל"פייננשל טיימס" כי החוקרים חושדים שהמאפיה הרסה שני מגדלי רוח שאוחסנו בנמל טראפני, לאחר שאלה הגיעו באוניה מצפון-אירופה.

רשת מתוחכמת של קשרים

"מדובר ברשת מתוחכמת של קשרים בין עסקים לפוליטיקאים. קומץ אנשים שולט בענף של אנרגיית הרוח. קיימות חברות רבות, אבל מאחריהן עומדים אותם האנשים", אמר רוברטו סקרפינו, תובע ותיק במאבק נגד המאפיה בבירה האזורית, פלרמו.

כמה מחוות הרוח שבנו חברות החשודות בקשרים עם המאפיה אינן מתפקדות זה שנה או שנתיים. בכמה מקרים הסיבה לכך היא שהן הוקמו באופן בלתי-מקצועי ורשלני. "מה שמדהים הוא שחברות הבנייה קיבלו כספי ציבור כדי לבנות את החוות הללו, שאינן מייצרות כלל חשמל", אמר התובע.

ממשלות אזוריות בסיציליה, וכן בקלבריה ובסיליקטה באיטליה עצמה, הקפיאו את מתן הרישיונות לבניית חוות חדשות, לאור החשד הגובר למעורבותה של המאפיה בענף ובעקבות הספק באשר לבעלות האמיתית על המיזמים.

החוקרים מעריכים כי מרבית חוות הרוח בסיציליה נבנו על-ידי חברות מקומיות, שכמה מהן ביצעו סחרו ברישיונות הבנייה שקיבלו, או קנו רישיונות מגורמים אחרים. רוב החוות נמכרו לאחר הקמתן לחברות גלובליות באמצעות מתווכים איטלקיים. החברה הבריטית אינטרנשיונל פאואר היא המפעילה הגדולה ביותר של חוות רוח להפקת חשמל באיטליה.

למרות שאיטליה מפגרת קשות אחר היעדים שקבע האיחוד האירופי לצמצום הפליטה של גזי החממה, רושם מגזר האנרגיה הירוקה באיטליה צמיחה מרשימה, המהווה מוקד משיכה להשקעות זרות גדולות.