המאבק בין חיפה כימיקלים לכי"ל מגיע לכנסת: ועדת הכספים תדון בהחזרת הפיקוח על מחיר האשלג

בין הח"כים שהביעו תמיכה במאבק עובדי חיפה כימיקלים: יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, ויו"ר ועדת הכספים, משה גפני

לאחר 17 ימי השבתה מוחלטת של קווי הייצור, עברו עובדי חיפה כימיקלים להפגין מול משכן הכנסת והקימו שם אוהל מחאה. העובדים מוחים כנגד העובדה שהממשלה הסירה את הפיקוח מעל מחירי האשלג, ובכך הביאה לטענתם להפקעת מחירי המשאב על-ידי משפחת עופר, הבעלים של קבוצת כי"ל.

בינתיים הביע תמיכה במאבקם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אשר הורה על כינוס דחוף של ועדת הכספים לדיון בהחזרה לאלתר של הפיקוח על מחיר האשלג. הוועדה צפויה להתכנס בשבוע הבא. בנוסף לכך נפגש עם העובדים ח"כ דניאל בן-סימון (עבודה), והביע הזדהות. ח"כ בן סימון, ציין שהוא "איתם לאורך כל הדרך וילחם בוועדת הכספים למען החזרת הפיקוח על מחירי האשלג בישראל".

היום הצטרף אל המזדהים יו"ר הכנסת, ח"כ רובי ריבלין. ריבלין אמר לעובדים כי הוא סמוך ובטוח שהם ימצאו אוזן קשבת בוועדת הכספים ובכנסת בכלל. "עם כל הכבוד לאנשים שמשקיעים בישראל, נשאלת השאלה האם משאבי המדינה לא שייכים לכל עם ישראל. כאשר מדובר באוצרות הטבע שלנו, שאין לנו הרבה מהם, צריך להבין שהם של כולנו. היו שני מפעלים, עוף העמק וויטה, שהגיעו לכנסת והשיגו הישגים בדרך של מאבק מכובד. גם אתם במאבקכם מכבדים את המדינה שהאוצרות שלה שייכים לכולנו", אמר.

מלבד יו"ר הכנסת, יצאו היום חברי כנסת נוספים לתמוך בעובדים, מכל קצוות הקשת הפוליטית. ביניהם: ח"כ איוב קרא, ח"כ יעקב אדרי, ח"כ אלכס מילר, ח"כ חנא סוייד וח"כ סעיד נפאע. האחרון אמר לעובדים: "נעשה הכול כדי לתמוך בכם. כל חברי הכנסת צריכים לבוא ולתמוך בכם".

חה"כ דב חנין היה הראשון מחברי הכנסת שיצא אתמול לחזק את ידי העובדים. חנין הבטיח לפעול באופן מיידי להחזרת הפיקוח על מחיר האשלג. "האשלג הוא משאב טבעי של המדינה. הוא לא שייך לאחים עופר, לא לאבא שלהם ולא לסבא שלהם. בכוונתי לפעול בדחיפות להחזרת הפיקוח על מחיר האשלג". גם ח"כ מרינה סולודקין הביעה הזדהות עם מאבק העובדים, ואמרה: "עלייה של מאות אחוזים במחירו של משאב טבעי, שנים ספורות לאחר שהוסר הפיקוח על מחירו, היא עלייה מלאכותית ולא מוצדקת".

יו"ר ועד עובדי חיפה כימיקלים, משה גז, אמר: "המאבק שלנו לא תם והוא לא יושלם עד שלא נוודא כי המדינה התעשתה והחזירה את הפיקוח על מחיר האשלג".

נזכיר, כי לפני למעלה משבועיים פסקו קווי הייצור של חיפה כימיקלים מלפעול עקב אי יכולתה להמשיך ולרכוש אשלג במחירים הנדרשים על-ידי קבוצת כי"ל באמצעות החברה הבת מפעלי ים המלח. בחברה הבהירו כי ללא ירידה משמעותית במחיר האשלג, לא יוכלו קווי הייצור במפעלי החברה בחיפה ובמישור רותם שבנגב לחזור לפעילות.

למרות שבחודשים האחרונים ניהלה הנהלת חיפה כימיקלים מגעים אינטנסיביים עם כי"ל על-מנת להגיע להסכם רכישה לאשלג, התנגדו ראשי כי"ל למכור אשלג במחיר שמוגדר על ידי חיפה כימיקלים כסביר, למרות שהיה מותיר בידם רווח עצום.

מאז שהמדינה הסירה באופן תמוה את הפיקוח על מחיר האשלג, במארס 2006 - לאחר עשרות שנים של פיקוח - העלתה כי"ל את מחיר האשלג ב-400% ליותר מ-600 דולר לטון, מה שלדברי חיפה כימיקלים משקף למשפחת עופר רווח של 500%.

תגובת מפעלי ים המלח

ממפעלי ים המלח נמסר בתגובה, כי "הנהלת חיפה כימיקלים שולחת את עובדיה להפגין בניסיון פסול להשפיע על הממונה על ההגבלים העסקיים ועל המפקחת על המחירים, שבודקות את הנושא בעקבות פניית מפעלי ים המלח.

"אנו מצרים על כך שחיפה כימיקלים ממשיכה להשתמש בעובדיה לצורך ויכוח עסקי טהור. חיפה כימיקלים, חברה שהיא מונופול ומייצאת 90% מתוצרתה לחו"ל, נקטה בצעד ציני להחריד בפנותה לממשלה שתתערב ביחסים מסחריים בין שתי חברות עסקיות.

הייצור בחיפה כימיקלים מודמם לא בגלל מחסור בחומר גלם ולא בגלל מחירו. היצור מודמם מפני שבחיפה כימיקלים קיימות ערימות גדולות של תוצרת גמורה שלהם (חנקת אשלגן) והם מוכרים אותה בקצב איטי מהרגיל. זו מדיניות מוצהרת של המנכ"ל שלהם - לא לייצר למלאי ולנהל את החברה על בסיס תזרים מזומנים.

"הביקושים לתוצרת של חיפה כימיקלים בשפל והם לא מצליחים למכור. חיפה כימיקלים אינה זקוקה לחומר גלם עקב מלאים גבוהים והם הפסיקו ייצור כבר בסוף 2008, חודשים לפני שפנו למו"מ על מחירי האשלג. חשוב להדגיש כי גם במחיר אשלג גבוה מהמחיר שהוצע להם ובמחירי התוצרת הנוכחיים שלהם, חיפה כימיקלים מרוויחים רווח יפה.

בעלי חיפה כימיקלים האמריקנים, היו יכולים 'להכניס ידם לכיסיהם' ולממן את המלאי בדיוק כמו שבעלי מפעלי ים המלח מממנים את ייצור האשלג למלאי ע"י המשך העסקת עובדיהם, אבל הם כאמור, נמנעים מלסייע ישירות לעובדיהם, ומפעילים אותם בתואנה של מלחמת מחירים או בעיות אספקה.

יש לזכור שמפעלי ים המלח היא חברה בת של חברה ציבורית שמרבית מניותיה מוחזקות בידי הציבור הרחב באמצעות קופות הגמל וקרנות הפנסיה, ואילו חיפה כימיקלים היא חברה פרטית שבעליה הם משקיעים זרים. מדוע צריכה הגברת כהן מחדרה, ומר לוי מאשדוד לממן את אותם משקיעים זרים שהרוויחו הון עתק בשנה שעברה בזכות אותם מחירי האשלג עליהם הם בוכים כעת?", לשון התגובה של מפעלי ים המלח מקבוצת כי"ל.