רופרט מרדוק, מייסד ניוז קורפ: "הימים הנוכחיים של האינטרנט יעברו בקרוב מן העולם"

מתכנן לדרוש מהגולשים כסף על התכנים באתרי האינטרנט של העיתונים בקבוצה ; עבור מרדוק מדובר במלחמת הישרדות של ממש לתאגיד העיתונות: הרווחים של ניוז קורפ צנחו ברבעון האחרון ב-47%

האם נמצא המודל המתאים שיאפשר לעיתונים המודפסים לשרוד בעידן האינטרנט? רופרט מרדוק, מייסד תאגיד המדיה ניוז קורפ , סבור שכן. על-פי אתר הגארדיאן, מרדוק סבור כי המודל החינמי של האינטרנט לא ישרוד בעוד כשנה, וגולשים שייכנסו לאתרים של עיתוני הקבוצה יאלצו בעתיד הקרוב לשלם בעבור התכנים שיצרכו און-ליין. לדבריו, "הימים הנוכחיים של האינטרנט יעברו בקרוב מן העולם".

אמנם צעד כזה, אם ייושם, לא יהיה חדשני, שכן ה"וול סטריט ג'ורנל" כבר גובה תשלום עבור תכנים המופיעים באינטרנט, ובכך מצליח להגדיל את ההכנסות שלו. יתרה מכך, על-פי דו"ח חצי-שנתי של ה-ABC ( חברות ההוצאה לאור), מבין 25 העיתונים הנפוצים ביותר בארה"ב - רק ה"וול סטריט ג'ורנל" (העיתון השני הכי נפוץ בארה"ב) הצליח להגדיל את התפוצה שלו. אולם, גם במקרה הזה מדובר בגידול זעיר של חצי אחוז בלבד. תפוצתם של העיתונים האחרים, לעומת זאת, נמצאת במגמת ירידה מתמדת.

אולם, הניסוי היחידני של ה"וול סטריט ג'ורנל" עשוי לקבוע את עתידם של כלל העיתונים המודפסים, שכן ניוז קורפ הוא הבעלים של מספר גדול מאוד של עיתונים במדינות שונות בעולם. "מהניסיון של ה'וול סטריט ג'ורנל' זה כבר ברור שאפשר לדרוש תשלום עבור תכנים שמופיעים בווב", הצהיר מרדוק. כך, לא רחוק היום שעיתונים רבים בעולם יחלו לגבות תשלום עבור התכנים האינטרנטיים שלהם.

עבור מרדוק, לא מדובר בניסיון להגדיל הכנסות ותו לא - אלא במלחמת הישרדות של ממש. בדומה למרבית העיתונים בעולם שמתמודדים עם ירידה מתמדת במספר המנויים וקיטון בהכנסות מפרסומות, גם הרווחים של ניוז קורפ צנחו ברבעון האחרון ב-47%, זאת למרות שהתאגיד מחזיק גם ברשת החברתית מייספייס ובחברת הפקות הסרטים 20th Century Fox.

כך, חטיבת העיתונות של ניוז קורפ מצליחה בקושי להשאיר את הראש מעל המים, כאשר הרווחים שלה צנחו בשנה האחרונה ב-97%: מ-216 מיליון דולר ל-7 מיליון דולר בלבד. העיתון "סאנדיי טיימס", לדוגמה, מצוי במאבק הישרדות של ממש: "הוא עדיין רווחי", הוא מרדוק, "אבל רק בקצת".

השאלה שנותרת בעינה היא כיצד יגיבו לכך הגולשים, אלה שהתרגלו לצרוך באינטרנט תוכן איכותי וחינמי. סיכויי ההצלחה של מודל כזה טמונים הן באיכות התכנים שיוצעו למשתמשים והן באימוץ רחב היקף של מודל כזה. במילים אחרות, רק אם כל אתרי העיתונים הפופולריים יחלו לגבות תשלום עבור תכנים באינטרנט - יהיה ניתן להגדיר את המהלך הזה כצעד נכון שעשוי להציל את עתידם של העיתונים המודפסים.