מפעלי ים המלח: "חיפה כימיקלים הרוויחה יותר מחצי מיליארד שקל ב-2008"

לפני כשלושה שבועות חברת חיפה כימיקלים הודיעה לעובדיה כי היא נאלצת להשבית את הייצור במפעל המרכזי בחיפה ובמפעל הדרומי שבמישור רותם, זאת בשל המחירים הגבוהים שדורשת לטענתה חברת כימיקלים לישראל עבור האשלג שהיא מספקת לתעשייה

המאבק בין מפעלי ים המלח של כי"ל לחיפה כימיקלים על מחיר האשלג מחריף. היום פרסמו מפעלי ים המלח הודעה בה טענו כי חיפה כימיקלים הרוויחה יותר מחצי מיליארד שקל בשנת 2008. "מדוע השבית מנכ"ל חיפה כימיקלים את המפעל וכניס את עובדיו למצוקה כשבקופתו הון עתק", נמסר ממפעלי ים המלח.

נזכיר כי לפני כשלושה שבועות חברת חיפה כימיקלים הודיעה לעובדיה כי היא נאלצת להשבית את הייצור במפעל המרכזי בחיפה ובמפעל הדרומי שבמישור רותם, זאת בשל המחירים הגבוהים שדורשת לטענתה חברת כימיקלים לישראל עבור האשלג שהיא מספקת לתעשייה.

בחיפה כימיקלים ביקשו שגורמים בשלטון יתערבו בנושא המחיר, מכיוון שכי"ל מוגדרת כמונופול בתחום האשלג, ואילו בכי"ל טענו כי המחירים נקבעים בהתאם למחירים בעולם.

"מדובר באחד ממבצעי ההטעיה הציבוריים המכוערים ביותר בשנים האחרונות שנעשה על גב העובדים תוך הסתה פרועה כלפי חברה ציבורית אחרת", נמסר היום ממפעלי ים המלח. "חיפה כימיקלים מתלוננת על מר גורלה, אז מדוע שלא תואיל לחשוף את נתוניה", הוסיפו בחברה.

"מדוע חיפה כימיקלים מוצאת לנכון להשבית את העבודה במפעליה ומשתמשת בעובדיה למסע מתוקשר כנגד מפעלי ים המלח. מדוע היא אינה משתמשת ברווחי העתק שלה בשנת 2008 למימון המשך פעילותה כפי שמפעלי ים המלח עושה", ציינו.

גורם בחיפה כימיקלים מסר בתגובה לטענות כי "החברה לא הרוויחה משנת 2000 עד שנת 2007 כסף. נכון, שב-2008 הרווחנו - ולא בסכומים שנטענים - אבל להפתעת ים המלח, כל הרווח של החברה הלך לכיסוי חובותיה של חיפה כימיקלים ולהסדר פשרה עם בנק הפועלים ובנק דיסקונט.

"לחברה היה חוב של מאות מיליוני דולרים והיא נותרה עם חוב כבד. ההסדר עם הבנקים נסגר רק בחודש אפריל השנה. חובותיה של חיפה כימיקלים נוצרו עקב חוסר יכולתה להתחרות בשוק האשלג בשל המחירים הגבוהים שגובה מונופול כי"ל.

"חיפה כימיקלים לא חילקה ב-10 השנים האחרונות דיבידנד לבעלי המניות שלה - כל כסף שהצליחה להרוויח ולייצר ממנו תזרים מזומנים הלך לכיסוי חובות לבנקים. לכן, הטענה שכאילו בקופתה מונחים מיליונים, כמו בקופתה של כי"ל, היא עורבא פרח.

לסיכום, אמר הגורם, כי "כדרכה, מפעלי ים המלח וכי"ל מנסים להסית את הדיון מהנקודה המרכזית, שהיא הצורך בהורדת הפיקוח על מחירי האשלג. החברה מעבירה את הדיון בשיטתיות לפסים לא רלבנטיים. וגם לו היינו מרוויחי כפי שהם טוענים, האם זה אומר שמותר להם להפקיע מחירים בצורה כזאת שערורייתית?".