צ'ק פוינט

לא על הפיירוול לבדו

תעודת זהות

תחום פעילות: פתרונות תוכנה וחומרה לאבטחת אינטרנט ומידע מספר שנות פעילות: 16 מנכ"ל: גיל שויד מספר שנות כהונה: 16 שווי חברה: 4.8 מיליארד דולר מספר עובדים: 2,200

בימיה הראשונים, צ'ק פוינט פעלה מבית הסבתא של אחד ממייסדיה, שלמה קרמר. יחד עם חברו של קרמר מהצבא, גיל שויד (אז רק בן 24), ועם מריוס נכט, הקימו השלושה את צ'ק פוינט במטרה לאבטח את רשת האינטרנט.

השנה הייתה 93', ובניגוד למצב היום, לא רבים היו מחוברים לרשת. בצ'ק פוינט זיהו את הפוטנציאל, והשיקו את תוכנת Firewall שמונעת חדירות לא רצויות לרשת האינטרנט.

שלוש שנים לאחר הקמתה, צ'ק פוינט רשמה עוד ציון דרך, והפכה לחברה ציבורית כשהונפקה לראשונה בנאסד"ק לפי שווי של כמעט חצי מיליארד דולר. בימי הבועה העליזים נסקה מניית צ'ק פוינט לגבהים דלילי חמצן, ושווייה

הגיע עד 30 מיליארד דולר, אך התפוצצות הבועה החזירה את המניה לקרקע המציאות, וכעת נסחרת החברה לפי שווי של 4.8 מיליארד דולר.

עם הזמן, צ'ק פוינט נכנסה לתחומי פעילות משיקים נוספים, גם באמצעות רכישות. היום, בנוסף להיותה חברת תוכנה, מספקת צ'ק פוינט גם פתרונות אבטחה מבוססי חומרה.

נסוגה מרכישה

בעלי המניות בחברה חיכו זמן רב לרכישה גדולה שתתמוך בצמיחה, ואכן, לפני ארבע שנים ניסתה צ'ק פוינט לרכוש את סורספייר האמריקנית, אך נאלצה לסגת מכוונתה בשל התנגדות הממשל האמריקני שחשש לפגיעה בביטחון המדינה אם סורספייר תירכש בידי חברה זרה. כשנה מאוחר יותר, צ'ק פוינט "פיצתה" את ציבור המשקיעים וביצעה את הרכישה הגדולה בתולדותיה, כששילמה 620 מיליון דולר במזומן עבור פוינטסק (פרוטקט דאטה) השוודית.

הרכישה הכניסה את צ'ק פוינט לתחום חדש, אבטחת מידע, בשונה מאבטחת אינטרנט. רכישה קטנה נוספת ביצעה צ'ק פוינט מיד אחרי, כששילמה 22 מיליון דולר תמורת NFR האמריקנית, ובשלהי אשתקד נוספו לסל הרכישות עסקי האבטחה של הענקית הדנית נוקיה, תמורת סכום שלא פורסם. הרכישה האחרונה כבר הושלמה, והיא אמורה לתרום להכנסות צ'ק פוינט 100 מיליון דולר כבר במהלך השנה הנוכחית.

מהקמתה ועד היום, יושב בכס המנכ"ל של צ'ק פוינט אותו איש - גיל שויד, ומשנת 98' הוא מכהן גם כיו"ר החברה, ונכט מכהן כסגנו. שויד, 41, לא סימן יורש שעשוי לרשת אותו כשיפרוש, ובשלב זה הוא גם לא מתכנן פרישה. בראיון שנתן ל"גלובס" לפני כשנתיים ציין שויד כי הוא מקווה להיות בצ'ק פוינט גם בעוד עשר שנים, ולכן ליורש - מי שזה לא יהיה - צפויה המתנה ארוכה.