העורכים הראשיים של "מעריב", דורון גלעזר ורותי יובל, התפטרו לאחר פחות משנתיים בתפקיד; גורם ב"מעריב": "החלטתם הפתיעה מאוד את עופר נמרודי"

(עדכון) - המניה ננעלה בירידה של 12.8% ; גלעזר ויובל נימקו את החלטתם "בחילוקי דעות תקציביים" ; גורמים בעיתון טוענים כי השניים לא הסכימו לקיצוץ נוסף בעובדים ובשכר ; גלעזר: "הוויכוח שלנו עם נמרודי ועם הדירקטוריון הוא ויכוח חברי על טקטיקת ההישרדות של העיתון"

העורכים הראשיים של עיתון "מעריב ", דורון גלעזר ורות יובל, הודיעו על התפטרותם. השניים נימקו את החלטתם ב"חילוקי דעות תקציביים עם דירקטוריון החברה, שאינם מאפשרים להם למלא את תפקידם בהתאם לתפיסות המקצועיות ולאופן שבו הם רואים את פיתוחו של העיתון". גלעזר ויובל ימשיכו בתפקידם עד למינויו עורך ראשי חדש לעיתון.

ל"גלובס" נודע כי נודע כי באחרונה דרש דירקטוריון העיתון מגלעזר ויובל גל קיצוצים נוסף, בנוסף לזה שכבר בוצע לפני מספר חודשים, וזו הסיבה להתפטרותם של השניים. בגל הקיצוצים החדש דובר על סגירת המגזין היומי ועל הפסקת העובדה של הפרילנסרים בעיתון לזמן בלתי מוגבל.

דורון גלעזר מסר היום (ב'): "הוויכוח שלנו עם עופר נמרודי ועם הדירקטוריון הוא ויכוח חברי על טקטיקת ההישרדות של העיתון. כלפי עופר יש לי רק דברים טובים להגיד. יש לי הערכה על כל המלחמה ההירואית שהוא מנהל על 'מעריב' ועל הדרך בה הוא נלחם על העיתון. אנו חולקים על הטקטיקה שהוא והדירקטוריון בחרו. יחד עם זאת, הוויכוח הוא חברי וידידותי".

עופר נמרודי, מו"ל "מעריב", אמר היום: "אני מצר על החלטתם. רותי ודורון עשו עבודה מעולה בעיתון. אני מאחל להם הצלחה בהמשך דרכם".

גורם ב"מעריב" אמר היום כי ההחלטה הפתיע מאוד את נמרודי, שלא ציפה להתפטרותם של גלעזר ויובל על אף חילוקי הדעות.

במהלך השנה האחרונה חלו לא מעט קיצוצים ב"מעריב" - חלקם בהסכמת גלעזר ויובל, וחלקם לא. כך היה בסוף 2008, אז הודיע דירקטוריון "מעריב" על קיצוץ בשכר העובדים. הודעה זו יצרה חילוקי דעות קשים בין דירקטוריון העיתון לבין גלעזר ויובל, אשר הביעו מורת-רוח מהמהלך לקיצוץ רוחבי של 20% לעובדי העיתון.

באותם ימים התבטאו גלעזר ויובל לראשונה בעניין באופן פומבי. יובל אמרה אז ל"גלובס", כי "הנהלת החברה והעורכים ביצעו במהלך החודשיים האחרונים תוכנית הבראה, שקיצצה בהוצאות החברה סך של 2.5 מיליון שקל לחודש. בימים אלה אנו מבצעים את השלב השני של תוכנית הקיצוצים, שתחסוך 2 מיליון שקל נוספים בחודש.

"בסך-הכל מבוצע קיצוץ של 4.5 מיליון שקל בחודש. להערכתנו, עם השלמת שלב זה יכול שיפור מהותי במצבו הכספי של העיתון, שיאפשר את התנהלותו הסדירה. בדירקטוריון החברה ישנם מספר גורמים שאינם מסתפקים בתוכניות הנוכחיות ודורשים - כחלק מהיערכות לשנת מיתון - לבצע ליתר ביטחון קיצוצים נוספים. אחד הדירקטורים אף העלה הצעה לקצץ 25% בשכר העובדים תמורת אופציות. להערכתנו, אין כרגע צורך בצעדים קיצוניים כאלה ואין בכוונתנו להסכים לביצועם".

היום אמר גורם ב"מעריב", כי אחרי חודשים ארוכים של ויכוחים ודרישות של דירקטוריון החברה על עוד ועוד קיצוצים, לגלעזר ויובל פשוט נמאס. "מצד אחד הם רוצים לייצר עיתון טוב, וכל פגיעה בתקציב פוגע במטרה הזו; ומצד שני הם באמת דואגים לרווחת ולשכר העובדים. במצב הזה, הם לא יכלו להמשיך, זה כבר פוגע באני מאמין שלהם, במטרה לשמה הם הובאו ל'מעריב'", אמר אותו גורם. גורמים נוספים ב"מעריב" אמרו היום כי גלעזר ודורון סירבו להסכים לקיצוץ נוסף בתקציב.

מניית "מעריב" ירדה היום בבורסה ב-12.8%. המניה נמצאת ברשימת המסחר של החברה, כיוון שאינה עומדת בכללי השימור, ומכאן שהמסחר בה מבוצע מידי יום בין 10:00-10:30 בלבד. 6 עסקאות בלבד בוצעו במניה, בתמורה כספית הגדולה פי 27 מהממוצע היומי ב-90 ימי המסחר האחרונים; כיוון שמדובר במניה שהסחירות ממנה והלאה, למרות המחזור ה"ער", מדובר בתמורה של 19 אלף שקל בלבד. העסקאות הללו בוצעו סמוך לפתיחת המסחר בבורסה ולפני הדיווחים של כלי התקשורת - מה שמלמד שכל הנראה בוצעו על-ידי מי שידעו על ההתפטרות.

תקופה קשה / פרשנות

נמרודי יצטרך עתה לאייש במהירות את תפקיד העורך, בטח ובטח אם ברקע נמצאים קיצוצים נוספים אותם צריכים להוציא אל הפועל. לא מן הנמנע כי בין שמות העיתונאים שיעלו כמועמדים לתפקיד יופיעו שמותיהם של רפי רוזנפלד, חנוך מרמרי, בן-דרור ימיני, אמנון רבי, אבי בטלהיים ויואב צור.

שנה וחצי בלבד מכהנים רות יובל ודורון גלעזר כעורכים הראשיים של עיתון "מעריב", שנמצא באחת התקופות הקשות ביותר שידע. ברקע ריחפה כל העת סכנת סגירה, ובמקביל לכך שהתדמית הלכה ונפגעה, נאלצו גלעזר ויובל להתמודד גם עם קיצוצים נרחבים.

הכניסה של השניים לתפקיד התרחשה לאחר שלראשונה בתולדות העיתונות בישראל מונו עורכים ראשיים משותפים, דרישה שהעמידו השניים למו"ל "מעריב", עופר נמרודי, ושהתקבלה בסופו של דבר. גלעזר מונה כאחראי על ניהול המערכת, האקטואליה וכן המוסף לשבת, ואילו יובל כאחראית על מוספי העיתון.

עם מינויים אמר נמרודי כי "גלעזר ויובל הם מן העורכים הטובים ביותר הפועלים כיום בתחום העיתונות המודפסת והאלקטרונית. הצטרפותם לקבוצת 'מעריב', מלמדת כי הדירקטוריון אימץ את השקפותיהם ותוכניותיהם של השניים. הם יפעלו בתיאום עם המנכ"ל החדש, רוני קליינפלד, ודירקטוריון החברה, להשביח את העיתון ולמצב את קבוצת 'מעריב' כחברת תוכן שתפעל גם בתחומי הניו-מדיה".

באמצעות מהלך זה של מינוי גלעזר ויובל זכה נמרודי לקרדיט מכובד בשוק העיתונות, שכן הן ליובל והן לגלעזר ניסיון עשיר ורזומה מרשים בתחום העיתונות בישראל. באותם ימים עד למינוי חטף נמרודי מכה אחר מכה מצד משקיעים - שבאו, התעניינו והלכו. מבחינתו, מינויים של השניים החזיר את "מעריב" למפה.

אולם, גם מאז מינויים המשיך העיתון להילחם על חייו. לפני כ-3 חודשים קיבל העיתון קרש הצלה, הזרמה של 87 מיליון שקל על-ידי בנק הפועלים והכשרת היישוב - זאת כנגד תוכנית התייעלות קשה וכואבת שמטרתה להביא לקיצוץ של 6 מיליון שקל בחודש.