שוקי אורן בפסגת שוק ההון: "התפטרות רם בלינקוב - אבידה קשה; היתה התנהלות מאוד בעייתית"

לכל הידיעות מפסגת שוק ההון של "גלובס" ■ "רם בלינקוב ואני מכירים עשרים שנה - יחד עם ירום אריאב בלי ספק עבדנו כצוות והחלטתו לעזוב את המשרד היא ללא ספק החלטה אישית" ■ "אחד מהדברים שאני מאושר מהם זה שלא היתה פריצה של יעד הגרעון" ■ "רפורמת בכר למשל סייעה מאוד לשוק ההון" ■ "משרד האוצר זה הרבה מאוד אנשים שמהווים תשתית לכלכלה"

"רם בלינקוב ואני מכירים עשרים שנה - יחד עם ירום אריאב בלי ספק עבדנו כצוות והחלטתו לעזוב את המשרד היא ללא ספק החלטה אישית" - כך אמר היום שוקי אורן, החשב הכללי באוצר, בפסגת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב.

"זו אבדה קשה", הוסיף החשכ"ל. "משרד האוצר זה הרבה מאוד אנשים שמהווים תשתית לכלכלה. אלו דברים שצריך לקחת אותם בחשבון".

"היתה התנהלות מאוד בעייתית בימים האחרונים", הוסיף. "יש עוד משרדים לא מעטים שאפילו אין בהם מנכ"ל". "בלי ספק נעשו טעויות גם בעניין של משרד האוצר", הוסיף, "אבל אחד הדברים הכי חשובים זה שבסופו של דבר אושר תקציב מדינה".

"אחד מהדברים שאני מאושר מהם זה שלא היתה פריצה של יעד הגרעון והשגנו את זאת שיעד הגירעון לא יחרוג ממה שתוכנן", הוסיף אורן.

"כל כולו של הגירעון נובע מירידה בהכנסות ממסים. בשנתיים הקרובות אנחנו צריכים לממן בגיוסים נטו מעל 60 מיליארד שקל. חשוב לשמור על תוואי שהוא כל כך חשוב לכלכלה הישראלית - התוכנית הכלכלית זה לא רק התקציב. יש עוד רגליים עליהם היא מושתתת - מה שמביא אותה לנושא המרכזי שלשמו באתי לכאן - סוגיית האשראי".

"לא להלאמה"

עוד אמר אורן: "לא להלאמה - הממשלה לא תיכנס לנעליים של אחרים. לשמחתי, אנחנו לא נמצאים במצב כמו חלק מהמדינות, שבהן יצרו מהלכים דומים להלאמה". "אנחנו צריכים לנצל את המנופים הקיימים במשק כדי לחלץ אותו".

"הממשלה לא צריכה לתת יד לבדה", אמר אורן, "בכל מקום שבו נפעל, נדאג שלא נהיה היחידים ליטול סיכונים. עזרה לכוחות השוק - כל מה שאנחנו עושים אנחנו צריכים לבדוק שאנחנו לא מפריעים לכוחות השוק ולוודא שאנחנו משמרים רפורמות עבר. רפורמת בכר למשל, סייעה מאוד לשוק ההון בתחום הריכוזיות, שוק ההון הפך למשקל נגד למערכת הבנקאות. ההתערבות של המדינה חייבת להיות מדודה ומושכלת".

"ערבות המדינה לגיוס הון משני עליון: רעיון שהועלה בנובמבר. הממשלה החליטה על 6 מיליארד שקל שהוגדלו ל-12 מיליארד שקל, על מנת שלבנקים תהיה אפשרות לגייס כסף (ייצור מכפילי כוח). בדרך זו אנו לא מבטיחים אשראי נוסף למשק, אנחנו מאפשרים אותו".

אורן הוסיף: "חשוב להדגיש שעצם העמדת הערבויות אינה מייצרת מנוף להתערבות בניהול הבנקים. זאת לא הכוונה. אנחנו נותנים מנגנון בונוסים (בנק שייתן יותר אשראי, יקבל חלק מעמלת הערבות חזרה) - לצערי, עד היום הבנקים לא ניצלו את התוכנית. אני חושב שזו טעות. אני קורא לבנקים כן לנצל את הערבות הזו".

"לגבי אג"ח קונצרניות", אמר, "צריכים ודאות. כשיצרנו את תוכנית קרנות המנוף, השוק היה בקיפאון. ייצרנו מאסה קריטית באמצעות 3 קרנות מנוף שזכו במכרז. נכון שהסכום הראשוני שנצטרך להקצות קטן, אבל זה לא כישלון. אם נצטרך עוד בעתיד - אנחנו כאן. זה הכלי שלנו למחזור אגרות חוב". "אני יודע שניסו לייצר פה מאבקי אגו ושמות ("תוכנית גושן", "תוכנית אורן") אלו טענות לא ענייניות. אין כאן עניין של אגו".

"יש חברות שידעו לוותר על חלק מהבעלות על החברה, מחזיקי החוב ידעו למחול על חלק מהחוב - ככה זה צריך לפעול. מי שמחזיק את החוב צריך לדעת איך להסתדר איתו", אמר.

"לגבי קרן האשראי לעסקים בינוניים", אמר אורן, "כוונתנו אינה להחליף את המערכת הבנקאית במתן אשראי, אלא להיכנס למקומות בהם עסקים קטנים לא יכולים לקבל אשראי מהמערכת הבנקאית ויש להם זכות קיום".

"הסיבה שחלק מהאנשים לא משתמשים בקרן היא בגלל שאנחנו דורשים הגבלת שכר - כמו למשל הגבלת שכר של שכיר בחברה שהוא בעל עניין בחברה - עד פי 5 מהשכר הממוצע במשק". "הייצוא סובל בראשו בראשונה מנפילה במכירות, אבל קיימת בעיה בביטוח היכן שקיימות מכירות. אני מעריך שביטוח המשנה יוכל להתחיל לעבוד תוך חודש".

עוד אמר: "אנחנו שוקדים על הקמת קרנות להעמדת אשראי חוץ בנקאי חדש - למשל לענפים ספציפיים כמו היי-טק".