אמיר ברנע בפסגת שוק ההון: "לבנק הפועלים 800 אלף לווים יותר מאשר לבנק לאומי'"

לכל הידיעות מפסגת שוק ההון ■ "המשבר משמש כנייר לקמוס לבחינת עמידות המערכת. לא נפגעה פעילות הליבה של הבנקים והפסדי האשראי קטנים יחסית" ■ "כדי להגיע להלימות הון של 8% חייב לאומי לגייס 1.2 מיליארד ש' והפועלים - 3 מיליארד"

פרופ' אמיר ברנע מהמרכז הבינתחומי הרצליה נשא היום בפסגת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט הרצאה על דו"חות הבנקים והשפעתם על מניותיהם.

ברנע אמר כי המשבר משמש כנייר לקמוס לבחינת עמידות המערכת. בציינו את עוצמות הבנקים ציין ברנע כי לא נפגעה פעילות הליבה של הבנקים והפסדי האשראי קטנים יחסית עקב פיזור סיכונים עם השוק החוץ בנקאי.

בנוגע לבעיות האקוטיות של הבנקים, ציין ברנע כי "יש בעיה עם הממשל התאגידי של הבנקים, מחסור חמור בהון בכדי לעמוד בהלימות הון מספקת ומחסור חמור במנועי צמיחה".

לדבריו, בכדי להגיע להלימות הון של 8% בהון ראשוני חייב בנק לאומי לגייס 1.2 מיליארד שקל ועל בנק פועלים לגייס 3 מיליארד שקל.

ברנע הצר על כך שלבנקים אין מנועי צמיחה. לדבריו, הבנקים עומדים מול הגבלות רגולציה שמונעת מהם לגדול ולממש יתרונות של גודל בכדי לעודד תחרות, ההתבססות על אשראי צרכני ועסקים קטנים הוכיחה את עצמה כתנודתית ובעייתית.

ברנע: "לאחר ניכוי 12 פרמטרים חד-פעמיים מובילים, הסתכם הרווח של שני הבנקים בסיכום שנת 2008 ב-1.9 מיליארד שקל. לבנק הפועלים 800 אלף לווים יותר מאשר לבנק לאומי".

לפי ברנע, מניות הבנקים פועלים ולאומי נסחרות בחסר של 14%-17%. לפי הערכת השווי שהציג ברנע, שווי השוק של מניית בנק לאומי צריך להיות בהתאם להון העצמי שלו (לעומת מכפיל 0.84 על ההון בסיום המסחר היום). מניית פועלים צריכה להיסחר במכפיל 0.8 על ההון (0.7 כיום).