הבן מי מראיין אותך ופעל בהתאם

ישנם סוגים שונים של מראיינים, ולכל אחד מהם סגנון משלו. זיהוי נכון של המראיין חיוני לניהול דו-שיח פורה / יעל מהודר

התכוננת לראיון, תירגלת שאלות אפשריות, הפגנת כריזמה והתלהבות, והיצגת נסיון מרשים, ורשימת הישגים מפוארת. למרות זאת, כעבור שבועיים קיבלת תשובה שלילית. לעתים, הסיבה לכך פשוטה משנדמה לא זיהית נכון, למה מצפה המראיין.

ישנם סוגים שונים של מראיינים, ולכל אחד מהם יש סגנון שונה. חשוב להדגיש, שמגוון המראיינים רחב כמגוון האנושי, וחלוקה קטלוגית תחטא לאמת. עם זאת, ישנם קווי אישיות המאפיינים בני אדם בכלל ומראיינים בפרט, ובהכללה ניתן לחלק את המראיינים השונים לארבע קבוצות עיקריות, שלכל אחת מהן מאפיינים משלה, ושיטת ראיון שונה. אם תלמד לזהות את סוג המראיין הניצב מולך, ייקל עליך להבין למה הוא מצפה ממך, ותוכל לנהל עימו דו-שיח פורה ויעיל.

המראיין המשימתי

המראיין המשימתי ממוקד במטרה, אינו מבזבז זמן וחותר להגיע לשורה התחתונה מהר ככל האפשר. לרוב, מדובר במראיין מוחצן. הוא ילחץ את ידך בחוזקה, וללא שיחות חולין ייגש לעניין. דיבורו יהיה אסרטיבי ולעתים אף אגרסיבי. הוא יתנסח בתמציתיות ובצורה חותכת, ויביע ביטחון עצמי גבוה עד כדי יהירות.

המראיין המשימתי לא יתעכב על שאלות רגשיות, ויתעניין בנושאים המקצועיים בלבד. מראיין זה נוטה לעתים להשתלט על השיחה ולספר על עצמו, על הארגון, התפקיד, המשימות והיעדים, ואחר כך להסתפק בכך שישאל אותך, האם תוכל להתמודד עמם.

כיוון שהמראיין המשימתי מבקש לקבל תשובות במהירות, חשוב שתתנסח בצורה ממוקדת. אל תיקח את מקומו בדיון תן לו להוביל וענה לשאלותיו, כאשר אתה מקפיד להתייחס ליכולתך לעמוד במשימות, שהתפקיד דורש.

למשל, אם אתה מועמד לנהל אתר אינטרנט, ובעברך נסיון בתפקיד דומה, תוכל לומר: "בתפקידי הקודם הקפדתי על מקצועיות, עדכניות ויעילות המחלקה שניהלתי, והצלחתי לשפר פלאים את הצלחת האתר בקרב קהל היעד. אני מתכוון לעשות זאת גם כאן, להעלות במהרה את מספר הכניסות היומיות לאתר ולהגדיל את רווחי החברה".


המראיין הנלהב

המראיין הנלהב הוא טיפוס מוחצן, דינאמי, תזזיתי ונלהב. זהו אדם יצירתי וידידותי, המסוגל להתאים את עצמו למצבים שונים, ודואג לדרך שבה הוא נתפס על ידי הסביבה.

דלתו של המראיין הנלהב בדרך כלל פתוחה, והוא משתדל, במידת האפשר, ליצור קשר עם העוברים והשבים. שפת הגוף שלו מפגינה פתיחות, והוא יפנה אליך בחברותיות. במהלך הראיון הוא נוטה לקפוץ מנושא לנושא, כשהוא מוותר על כניסה לעומק הסוגיות הקשורות להתאמתך למשרה.

מראיין זה יתעניין בהיבטים החברתיים של אופייך. למשל, הוא יברר אם אתה מעדיף לעבוד לבד או בצוות, והאם אתה טיפוס מוביל או מובל. בדרך כלל, הוא ינסה לאתר מכרים משותפים, כאמצעי לפיתוח שיחה ידידותית..

עם המראיין הנלהב כדאי לנהוג בפתיחות, להתעניין בדבריו, ואף לגלות התלהבות. ספר על קשריך, אל תחשוש להשתעשע בשיחה, ותבל את דבריך ברעיונות יצירתיים. אל תשכח להותיר למראיין את תפקיד כוכב השיחה. מאליו מובן, שזה אינו העיתוי הנכון להביע סלידה מערבי גיבוש צוותיים.

המראיין האנליטי

המראיין האנליטי הוא אדם מופנם ודייקן. המקדיש חשיבות עליונה לפרטים. בשל תכונות אלו הוא נתפס לעתים כטיפוס קר, המתעניין בנתונים בלבד.

סדר מופתי שורר בחדרו של המראיין האנליטי, המתאפיין במראה פורמלי ושמרני. הוא יקבל את פניך בשקט, ובמהלך הראיון יקפיד לכתוב את דבריך, לבדוק ביסודיות את קורות חייך, ולשאול על ניסיונך המעשי, כשהוא עושה זאת בביקורתיות ולעתים אף בבוטות.

אף פעם אל תאחר לפגישה עם מראיין כזה, והקפד להתבטא ברשמיות, ולדבוק בעובדות ובנתונים מדויקים. בראיון, היה גם אתה מומחה, שיטתי ומאורגן. למשל, תאר את לימודיך בצורה מדוייקת ככל האפשר. לדוגמא, "למדתי BA בכלכלה בין 1994 ל-1998 באוניברסיטת חיפה, וסיימתי את לימודיי בממוצע 89". כמובן, אל תסתפק בתיאור לימודיך, אלא הצג תעודות המעידות על כך.


המראיין המתחשב

המראיין המתחשב הוא אדם חברותי, עדין, קשוב וסבלני, המקדיש תשומת לב רבה לאווירה החברתית ולרגשות האנשים הסובבים אותו.

המראיין המתחשב יקבל את פניך בנעימות, ויתעניין בשלומך. הוא ינסה לנהל את הראיון באווירה נעימה, יימנע מהצגת שאלות קשות ומביכות, וייראה כמי שאינו ממהר לשום מקום.

עם המראיין המתחשב כדאי לדבר לאט. שתף אותו בתחושותיך, הקשב והראה שאתה מגלה עניין בדבריו, באמצעות חזרה על הדברים בשלב מאוחר יותר של הראיון.

הוסף פן רגשי לדבריך, ונסה לדבר בלשון יחיד ורבים לסירוגין: "אחרי שהטכנולוגיה החדשה שפיתחנו עלתה לאוויר, מנהל הצוות שלנו היה מאוד גאה בנו, וזה גרם לי סיפוק רב". בצורה כזאת, תדגים את הקשר החזק שלך למקום העבודה, ולאנשים סביבך.

רצוי שתביע אכפתיות כלפי קולגות, לקוחות, עובדים ומנהלים, ותראה, שנוכחותך בארגון תועיל לסביבה החברתית. גם אם אתה מועמד לתפקיד של איש מכירות, זה אינו הזמן לספר על מקרים שבהם הגעת להצלחה על חשבון אחרים.


לסיכום, מעל הכל חשוב לזהות מוקדם ככל האפשר מיהו האדם המראיין אותך, ובהתאם לאופיו ולאופייך, ליצור אצלו תחושת קרבה, אשר תוכיח לו, כי אתה האדם המתאים ביותר לתפקיד.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com.
הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.