מישהו "מצנתק" אותך? מטרד חדש בטלפון נייד: מפרסמים מתקשרים - ומנתקים מיד כדי שנתקשר

צנתוק = צלצול וניתוק ■ משרד התקשורת מתרעם, אך טוען: "אחריות המשרד איננה באכיפת החוק. על אזרח שמרגיש נפגע לפנות לחוות-דעת משפטית"

במשרד התקשורת כבר המציאו לזה שם: "צנתוק" - הכלאה בין צלצול לניתוק. חברות מחייגות למנויים בחברות סלולריות, מנתקות לאחר חצי צלצול, ומחכות שהמנוי יחזור לאותה "שיחה שלא נענתה". אז עונה תקליט המבשר על מכירת מוצרים שונים, מאוזניות אלחוטיות דרך מסחר במט"ח ועד למוצרי חשמל, ומנתב את המאזין להשאיר מספר טלפון שאליו יחזרו עובדי החברה "בדיסקרטיות", לשון ההודעה, להשלמת תהליך הקנייה.

"זה מדהים - החזקתי ביד את הטלפון כשהם התקשרו. אפילו לא נשמע צלצול", אומרת שירה סמט, תושבת לוד. "בתוך פחות משנייה הם מנתקים ומחכים שיחזרו אליהם. בהתחלה הייתי סקרנית לדעת מי מחפש אותי ממספר 072 או 073, עד שהבנתי שזאת פרסומת".

את הקווים 072 ו-073 רוכשות החברות מהחברות 012 וסלקום, בהתאמה. במחלקת פניות הציבור של משרד התקשורת התקבלו עשרות פניות על שיטת הפרסום המטרידה, אך במשרד מבהירים שאינם יכולים לעזור: "אף שאנו סבורים שצורת פרסום זו מפירה את רוח חוק הספאם שנחקק בתחילת השנה, אחריות המשרד איננה באכיפת החוק. על אזרח שמרגיש נפגע לפנות לחוות דעת משפטית".

עו"ד אריאל מירלמן מתל אביב הרים את הכפפה. לאחר שהטלפון הנייד שלו הציג עוד ועוד שיחות שלא נענו ממספרי טלפון בקידומות 072 או 073, הוא יצא לבדוק מי מציק לו. "החברות האלה מנסות לעקוף את חוק דואר הזבל", הוא טוען, "בכך שהן יוצרות פנייה מלאכותית משום הסקרנות הטבעית. מתקבל מצב כאילו התקבלה הסכמה להשמעת הפרסומת, אך זו הטרדה טלפונית שמעוגנת בחוק הבזק - מה גם שנוצרת הוצאה". לאחר שהבין כי אינו היחיד שסובל מהפטנט, החליט להגיש תלונה קולקטיבית על הטרדה.

גם רונן הרצוג מראשון לציון ניסה להבין מי עומד מאחורי השיטה. "אני בעל עסק וחייב לענות לכל הטלפונים ולא יכול להרשות לעצמי לסנן", הוא אומר. "באחת הפעמים הגעתי, להפתעתי, למענה אנושי. ברגע ששאלתי בנימוס את הפקידה במה מדובר, היא סירבה לענות וניתקה. בפעמים הבאות שהתקשרתי כבר לא היה מענה אנושי".

כשמירלמן השאיר הודעה, "חזרה אליי בחורה מיליטנטית. שאלתי אותה מה שם החברה, והיא אמרה 'הצעה טובה'. ביקשתי הסבר, אבל היא פשוט ניתקה את השיחה. בדקתי את שם החברה ברשם החברות, והיא לא קיימת".

דוברת המועצה הישראלית לצרכנות מספרת כי במועצה התקבלו תלונות דומות. בינתיים גיבשו המוטרדים רשימה ארוכה של מספרי טלפון, ומזהירים זה את זה מפניהם, תוך עדכון שוטף באינטרנט. "הכנסתי את המספרים לזיכרון תחת השם 'לא לענות'", אומרת סמט, "אבל כל פעם מתקשרים ממספר אחר. עוד מעט ייגמר המקום בזיכרון".