לאן נעלמו מטבעות נדירים שהנפיק בנק ישראל במהדורה ניסיונית? המשנה לנגיד לשעבר, פרופסור אביה ספיבק, קיבל את המטבעות ולא החזיר אותם

כך חשף הבוקר מתן חודורוב בגלי צה"ל - שווי המטבעות נאמד באלפי דולרים ■ כנראה שספיבק העביר את המטבעות הנדירים לאנשי ציבור ללא רישום או תיעוד ■ ועדת הביקורת בבנק ישראל החליטה שלא לנקוט כנגדו צעדים משפטיים או משמעתיים

אתר הכספות שמפעיל בנק ישראל, מתחת לפני הקרקע, נחשב בצדק לאחד האוצרות הכי שמורים ורגישים שקיימים במדינה.

מתן חודורוב חשף הבוקר בגלי צה"ל כי המשנה לנגיד לשעבר, פרופסור אביה ספיבק, קיבל ולא החזיר באורח מסתורי מטבעות ניסיוניים בערכים של שני שקלים ושל עשרים אגורות. המטבעות, שהונפקו על-ידי הבנק בתפוצה מצומצמת ביותר, אינם דומים בעיצובם או במשקלם לאף אמצעי תשלום חוקי - ולכן נאמד שווים באלפי דולרים לכל מטבע.

לפני חמש שנים, בכירי הבנק החליטו להנפיק מטבע בערך של שני שקלים. כדי להתרשם מהצורה והעיצוב, הם מזמינים כמות מוגבלת ביותר של מטבעות - אבטיפוס לשימוש פנימי בלבד. ה"שנקל" של אז שונה מאוד במשקל, במראה ובסגנון מזה שמוכר לכולנו היום, בחיי המסחר השוטפים. בנוסף, הנפיקו שם מלאי מצומצם של מטבע בערך של עשרים אגורות, שנגנז במרוצת התהליך, ולא אמור היה להתגלגל לשוק אי-פעם. קבוצה קטנטנה של פקידים בכירים בבנק ישראל ומשרד האוצר, קיבלה דוגמאות משני המטבעות לצורך התרשמות והערות על הפרויקט. כולם התבקשו מראש להחזיר בהקדם את כל המטבעות בגלל הסודיות והערך הגבוה, שיש לכל מטבע ראשוני כזה.

ספיבק טען כי אינו מוצא את הפריטים שקיבל - שמונה מטבעות נדירים, בשווי מוערך של עשרות אלפי שקלים, וועדת הביקורת בבנק החליטה שלא לנקוט כנגדו צעדים משפטיים או משמעתיים. מבדיקת גלי-צה"ל עולה עוד, כי הבנק נמנע מלעדכן במתרחש את מבקר המדינה, המשטרה, אספני המטבעות והתקשורת.

מבנק ישראל נמסר בתגובה, כי המטבעות החסרים נמחקו מהמלאי הרשום בכספת לאחר שהתקבלו הסבריו של ספיבק, ולפיהם אין במעשה חשש לפלילים.

נראה כי ספיבק העביר את המטבעות שהושאלו לו לאישי ציבור שונים ללא רשימה או תיעוד מסודר. גם כשפרש לפנסיה, כמה שנים אחר-כך, ספיבק הודיע שאין ברשותו אפילו מטבע נוסף אחד.

מבנק ישראל נמסר בתגובה כי "בשנת 2003 ביצעה מחלקת המטבע בבנק ישראל ניסוי והצגה של המטבעות הניסיוניים בפני אנשים שונים לקבלת התרשמותם. במסגרת זו לפרופ' ספיבק הושאלו בדצמבר 2003, 13 מטבעות של 2 שקל ו-13 מטבעות של 20 אגורות. בתחילת 2006 לקראת פרישתו של פרופ' ספיבק, הוא התבקש להחזירם לבנק.

פרופ' ספיבק החזיר לבנק את מרבית המטבעות למעט 4 מטבעות של 2 שקל, סט אחד ובו מטבע של 2 שקל (5 מטבעות של 2 שקל בסה"כ) ו- 3 מטבעות של 20 אגורות. בינואר 2007, הובא נושא זה לדיון בפני ועדת הביקורת שדרשה הסברים וכן את התחייבותו שבמידה וימצאו על ידו המטבעות החסרים, הוא יחזירם לרשות בנק ישראל. ועדת הביקורת קיבלה את הסבריו של הפרופ' ספיבק, ומאחר ולא התעורר חשד שהדבר נעשה בכוונת זדון, מנכ"ל הבנק דאז קיבל החלטה להסתפק בהצהרתו ולמחוק את המטבעות מהמלאי.
יצויין כי הנפקת מטבעות ניסוי הינה אירוע חד פעמי ואין בכוונת מחלקת המטבע לפעול בדרך זו בעתיד.

פרופ' ספיבק סירב להגיב.