בהתאם לציפיות בשוק ההון: בנק ישראל הותיר את הריבית לחודש יוני על כנה - בשיעור 0.5%

בנק ישראל: הותרת ריבית יוני ללא שינוי, יחד עם הצעדים הנוספים הלא שגרתיים שנוקט בהם בנק ישראל - רכישות המט"ח והאג"ח הממשלתיות, תורמים לחיזוק יכולתו של המשק להתמודד עם ההשלכות של המשבר הכלכלי העולמי על המשק הישראלי ■ ההחלטה תומכת בהשגת יעד האינפלציה, בפעילות הכלכלית הריאלית וביציבות המערכת הפיננסית

ריבית בנק ישראל לחודש יוני נותרה על כנה ברמה של 0.5% בלבד, זאת בדומה להערכות שפרסמו בתקופה האחרונה כלכלנים מובילים בשוק ההון. כך מסר לפני זמן קצר (ב') בנק ישראל.

בנק ישראל מסביר, כי הותרת ריבית יוני ברמתה הנמוכה ללא שינוי, יחד עם הצעדים הנוספים הלא שגרתיים שנוקט בהם בנק ישראל - של רכישות המט"ח והאג"ח הממשלתיות, תורמים לחיזוק יכולתו של המשק להתמודד עם ההשלכות של המשבר הכלכלי העולמי על המשק הישראלי. החלטה זו תומכת בהשגת יעד האינפלציה, בפעילות הכלכלית הריאלית וביציבות המערכת הפיננסית.

הגורמים להחלטה, לפי בנק ישראל, הם האינפלציה החזויה על ידי החזאים ועל ידי שוק ההון ל-12 החודשים הבאים, שנמצאת בסביבת מרכז יעד האינפלציה. נתונים המגיעים מהתחום הפיננסי ולאחרונה גם מהתחום הריאלי, מצביעים על אפשרות להתמתנות המגמה השלילית בפעילות הכלכלית. עם זאת, התחדשות הצמיחה צפויה רק לקראת סוף השנה. בשלב זה, הריבית הנמוכה יחד עם הכלים הנוספים שמפעיל בנק ישראל תומכים בהחזרת הצמיחה החיובית למשק. לשון ההודעה של הבנק.

ממוצע תחזיות האינפלציה בשוק, לחודשים מאי ויוני, הוא לעלייה של 0.3% ו-0.4% בהתאמה. כך, לפי תחזיות אלה, כבר בחודש הבא צפויה האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים להיכנס לתוך היעד ולהישאר בתוכו בשנה הקרובה. אומרים בבנק.

מאז פרסום מדד מארס, עלו הצפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הבאים, כך שהצפיות הנגזרות משוק ההון בחודש מאי וממוצע הציפיות בימים האחרונים הן לעליה של 1.9% ו-2.2% בהתאמה. לפי שוק ההון והחזאים, ריבית בנק ישראל לחודש יוני לא צפויה להשתנות. בעוד שנה, לפי החזאים תעמוד ריבית בנק ישראל על 1.3% ולפי שוק ההון על 2.2%.

ע"פ תחזית בנק ישראל, התוצר יתכווץ ב-1.5% ב-2009. לפי תחזית זאת, התחדשות הצמיחה צפויה לקראת סוף השנה.

נזכיר, כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, עדיין מפעיל שני כלים מוניטריים לא קונבנציונליים: רכישת מט''ח (100 מיליון דולר מדי יום) ורכישת אג''ח ממשלתיות בשוק המשני (200 מיליון שקל ליום).

נציין כי בימים האחרונים חלו שינויים משמעותיים בשני השווקים, כאשר בשוק המט"ח המקומי התחזק השקל כנגד הדולר, שצנח בחדות ושבר את רמת 4 השקלים. גם בשוק האג"ח המקומי נרשמה בימים האחרונים ירידה משמעותית במחירי האג"ח הממשלתיות ועלייה ברמות התשואה, גם התחזקות השקל בזירה המקומית, וגם ארוע זה - מושפעים מהמתרחש מעבר לים בזירה הגלובלית.

תגובות לריבית:

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות: "הותרת הריבית על כנה הגיונית, לנוכח הנתונים האחרונים, לפיהם הכלכלה נסוגה, השקל מתחזק וטרם מסתמנת עלייה של ממש באינפלציה. לגורמי הסיכון, הזינוק בכמות הכסף, התפנית במחירי הסחורות בעולם והתאוששות כלכלית שתירשם, להערכתנו, בהמשך השנה, יידרש בנק ישראל בהחלטותיו הבאות".

"אולם, שינוי גדול, להערכתנו, חל בדברי ההסבר, שעה שבפירוט יעדי המדיניות המוניטארית, השגת יעד האינפלציה הוקפצה למקום הראשון, לפני נושא הפעילות הכלכלית הריאלית ויציבות המערכת הפיננסית, בעוד בפעם הקודמת היא דורגה אחרונה. להערכתנו, בנק ישראל מאותת בכך שלהערכתו העלייה הצפויה ברמת האינפלציה תעמוד מעתה בראש מעיניו. אכן, בנק ישראל לא מזכיר כלל סיכויים לכניסה לדפלציה והוא רואה בהתכנסות הציפיות למרכז היעד עובדה מוגמרת. התכנסות זו הושגה, לפיכך, מהר יותר מכפי שבנק ישראל העריך בהודעותיו הקודמות.

לראשונה, מזכיר בנק ישראל אפשרות להתחדשות הצמיחה, תרחיש שלא נכלל בהודעותיו הקודמות, הגם שהוא מסייג זאת בכך שהתחדשות הצמיחה תושג רק לקראת סוף השנה. לדעתנו, בהינתן הסנטימנט השלילי מאוד עד לאחרונה, למרות השימוש במונח "רק", יש כאן שינוי חיובי של ממש. נציין, שגם מיתון השלכות המשבר העולמי, כיעד למדיניות המוניטארית, נעדר הפעם מההודעה, סימן חיובי נוסף מבחינתנו. לבסוף, בנק ישראל לא כלל בהודעתו התייחסות לשינויים במדיניות הרכישות שלו וטוב עשה. בכך שידר מסר של אמינות, המשכיות, ולהערכתנו יתרום לרגיעה בשווקים.

אורי יהודאי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים: "הדולר ששב ונחלש, לצד ירידה חדה בביקושים העולמיים ומחנק אשראי, יוצרים תמהיל מסוכן ליכולתו של המשק הישראלי לצלוח את המשבר העולמי. נגיד הבנק הוכיח עד כה אחריות, גמישות ויצירתיות ואנו בטוחים כי ימשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותו, לחיזוק כושר התחרות של היצוא הישראלי. האינפלציה בשנה הקרובה אינה צפויה לחרוג מיעד המחירים ואינה מהווה איום אמיתי". עם זאת, אומר יהודאי כי הבנק המרכזי הוכיח עד כה אחריות, גמישות ויצירתיות בקביעת המדיניות המוניטרית וכי הוא בטוח שהנגיד מודע למצב הקשה של היצואן הישראלי וכי יפעל בכל הכלים העומדים לרשותו לשיפור כושר התחרות של היצוא הישראלי.

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "טוב שהנגיד הותיר את שיעור ריבית בנק ישראל על כנו. שינוי שיעור הריבית היום היה גורר תגובות שליליות למשק שגם כך נתון בתהליך אינפלציה". לין הוסיף כי, "על בנק ישראל להתערב בנושא ירידת הדולר בדרך של שינוי המדיניות בכל הקשור לרכישות המטבע. עליו לא לבצע רכישה קבועה מדי יום, אלא רכישות מפתיעות ובלתי צפויות מראש".