המאבק על הזיכיון: נדחתה תביעת מיכאל לוי נגד רמי אונגר בגין ייבוא רכבי KIA

חברת סמל"ת שבבעלות מיכאל לוי דרשה מרמי אונגר פיצוי של 40 מיליון דולר, בטענה כי נרקחה קנוניה כדי לנשלו מהבלעדיות בייבוא רכבי KIA ■ ביהמ"ש קבע כי הנושא נמצא בסמכותה של מערכת המשפט בקוריאה

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה את תביעתו של איש העסקים מיכאל לוי, יבואן פיאט, כנגד רמי אונגר, יבואן קיה, לפיצוי על נטילת זיכיון קיה (KIA) מידי לוי, וקבע כי הנושא נמצא בסמכותה של מערכת המשפט בקוריאה. בית המשפט חייב את לוי בהוצאות משפט.

נזכיר כי קבוצת סמל"ת (יבואנית פיאט, לנצ'יה ואלפא רומיאו) והחברה-הבת קוריאה מוטורס ישראל (KMI), שעד לאחרונה שימשה כיבואנית הבלעדית של רכבי קיה, תבעה בדצמבר אשתקד בבית המשפט המחוזי בתל-אביב 40 מיליון דולר (כ-156 מיליון שקל) מתאגיד KIA Motors הקוריאני, ומאיש העסקים רמי אונגר והחברות טלקאר מוטורס וריי מוטורס שבבעלותו, בטענה כי רקחו קנונייה כדי לנשלן מהבלעדיות בייבוא רכבי קיה.

סמל"ת (סוכנות מכוניות לים התיכון) טענה כי מאז איבד אונגר את זכות ההפצה של רכבי דייהו, הוא חתר תחתיה כדי להכשילה בפעילותה וליטול ממנה את זיכיון הייבוא של קיה, שלא כדין ובלא תמורה.

לדברי סמל"ת, מאז הקמתה היא עשתה מאמצים והשקיעה כ-126 מיליון שקל ביצירת התשתית הפיזית והאנושית לשיווק רכבי קיה. בין היתר, היא הקימה רשת של 11 סוכנויות מקומיות, 20 מוסכים מורשים ו-10 אולמות תצוגה, בנוסף למערך שירות לקוחות בפריסה ארצית. כן דאגה לשיווק ולפרסום המותג כדי לבנות את כוחו ולהחדירו לשוק הישראל. זאת, מתוך הבנה ברורה כי מערכת היחסים עימה תימשך לתקופה ארוכה.

סמל"ת, שבבעלות מיכאל לוי, היתה בעלת הזיכיון לייבוא רכבי קיה מאז 1995. אונגר מייבא כיום את רכבי דייהטסו וסנגיונג. בתחילת שנות ה-2000 הוא איבד (בלא פיצוי) את הזיכיון לייבוא רכבי דייהו לחברת UMI, לאחר שדייהו נרכשה בידי ג'נרל מוטורס. בסוף 2007 החליט תאגיד קיה להעביר בלא תמורה את זיכיון הייבוא של רכביו מסמל"ת לאונגר. בענף העריכו כי הדבר נבע מקשריו של אונגר בתחום הספנות עם יונדאי מוטורס, חברת האם של קיה.