המועמדים ליו"ר הפועלים: רונן בראל ויאיר סרוסי; בראל הוא יו"ר פירמת "ארנסט אנד יאנג ישראל"

לפני כולםבראל וסרוסי הוצעו על ידי שרי אריסון ורק שניהם מצויים היום במסלול הבדיקה של רוני חזקיהו ■ סרוסי הוא נציג מורגן סטנלי בישראל ולשעבר דירקטור בבנק

רונן בראל ויאיר סרוסי הם כרגע שני המועמדים היחידים לתפקיד יו"ר בנק הפועלים. שניהם הוצעו על ידי בעלת השליטה, שרי אריסון, ורק שניהם מצויים היום במסלול הבדיקה של המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, האמור להחליט ולאשר את המינוי. כעת מבצע בנק ישראל "בדיקה מקדמית" לגבי התאמתם לתפקיד.

כאשר תסוכם הפשרה בעניין סיום תפקידו של היו"ר הנוכחי, דני דנקנר, תוגש מועמדותם רשמית ואז יתבצע תהליך PROPER &FIT מלא. בראל הוא יו"ר "ארנסט אנד יאנג ישראל", הנחשבת לפירמת רואי החשבון הגדולה בישראל. יאיר סרוסי הוא נציג מורגן סטנלי בישראל והיה בעבר דירקטור בבנק הפועלים.

נציגי אריסון העלו את השמות של בראל וסרוסי לאחר שבבנק ישראל התקשו להתלהב ממועמדים אחרים שהוצגו כמו דוד ברודט, בעבר מנכ"ל האוצר ויו"ר בנק המזרחי ויורם טורבוביץ, לשעבר הממונה על ההגבלים, דיסקונט השקעות, וראש הסגל אצל ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט. מועמדותו של טורבוביץ נחשבה בעייתית בעיקר משום שהקדים לה חוות דעת שנתן לדירקטוריון בנק הפועלים ותמכה במהלכיו. טורבוביץ גם עבד בעבר באי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר.

עוד הוזכרו שמותיהם של בייגה שוחט שהיה שר אוצר, דני גילרמן שגריר ישראל באו"ם שהיה קודם נשיא לשכות המסחר, יוסי בכר רואה חשבון שהיה מנכ"ל האוצר והוביל את הרפורמה בשוק ההון הקרויה על שמו. שם נוסף שעלה הוא פרופ' יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל ובשנים האחרונות סגן יו"ר AIG. עם זאת לאחר קריסת AIG סיכוייו של פרנקל נראים נמוכים מאוד. עם זאת מסתבר כי חלק מהשמות כלל לא הוצעו על ידי אריסון, אחרים הוצעו באופן לא רשמי, אולם המהלכים לאישורם נעצרו בין אם בהחלטה של אריסון או בהחלטה משותפת בין אריסון, ראשי בנק הפועלים ובנק ישראל.

מועמדותו של בראל (47) בולטת במיוחד. הוא כיהן כשבע שנים בתפקיד מנכ"ל ארנסט אנד יאנג, ולפני כשנתיים החליף את היו"ר הוותיק יצחק פורר. בראל נחשב מומחה בהתנהלות חברות ציבוריות ומוביל מדיניות ממשל תאגידי, נושא הנתפס בעיני בנק ישראל כחולשה יסודית בבנק הפועלים. אחד ממתחריו הגדולים של בראל, רו"ח גד סומך, ראש משרד סומך חייקין, נחשב כמקורב לאריסון.

סרוסי (54) התחיל במשרד האוצר, היה ראש נציגות האוצר בארה"ב, ומונה אחרי כן למנהל פעילות ההשקעות בישראל של מורגן סטנלי. הוא משמש כדירקטור בחברות, יו"ר ועדת ההשקעות של מבטחים הוותיקה, הנמצאת בניהול המדינה ויו"ר ושותף בקרן מזנין עם דן טהורי וצחי קינן. דן טהורי הוא שותף של ומקורב לנוחי דנקנר, שאף העמיד את המימון הראשוני לקרן.

חששות בבנק ישראל

בבנק ישראל מעוניינים שהיו"ר הבא של בנק הפועלים יהיה יו"ר עצמאי וחזק, דמות שתוכל להוות משקל נגד למעורבותה של אריסון ונציגתה אפרת פלד בבנק. חזקיהו והנגיד סטנלי פישר חוששים ממשחק מכור בהליך בחירת המנכ"ל החדש על ידי ועדת האיתור שמתחילה לעבוד כעת. בבנק ישראל מוטרדים ממצב בו מועמדים מתאימים וטובים יחששו להגיש מועמדות כיוון שהוועדה, בהתאם לרצונה של אריסון, תבחר את ציון קינן בכל מקרה. אריסון תומכת מאוד בקינן והתבטאה כי "מינויו הוא לתפארת הבנק ולתפארת מדינת ישראל". בבנק ישראל לא יבליגו אם יתברר כי רק קינן הגיש מועמדות לתפקיד המנכ"ל במקומו של צבי זיו המתפטר.

המו"מ על הפשרה בין אריסון לבנק ישראל נמצא בשלביו האחרונים כאשר כעת מוביל את המו"מ עו"ד יורם ראב"ד. נקודת המחלוקת העיקרית היא איך להעביר את דנקנר מתפקידו תוך שמירה על כבודו וכדי שיצא "בקומה זקופה". דרך אחת שנבחנת היא לאפשר לדנקנר להתמנות לתפקיד פיננסי כך שעצם המינוי יבהיר כי הוא כשיר וראוי לכל תפקיד ואין על שמו כתם.