שלח בטעות דוא"ל משמיץ לכל רשימת התפוצה במקום לנמען המיועד - וחוייב לפצותו

ביהמ"ש חייב אדם לפצות את פרקליטו ב-25 אלף שקל, לאחר שבמקום לשלוח לו דוא"ל תשובה הכולל השמצות באמצעות "השב", שיגר אותו בטעות לכל רשימת הנמענים ("השב לכולם") שכללה את כל לקוחותיו של עורך הדין

בית משפט השלום בראשון-לציון חייב אדם לפצות את פרקליטו ב-25 אלף שקל, לאחר שבמקום לשלוח לו דוא"ל תשובה באמצעות "השב", שיגר אותו בטעות לכל רשימת הנמענים ("השב לכולם") שכללה את כל לקוחותיו של עורך הדין.

אריה שרף השכיר לפרקליטו, עו"ד עופר גרינפלד, ולרעייתו תמר, בית ביישוב קדימה. לקראת תום השכירות שלח גרינפלד הודעת דוא"ל לכל לקוחותיו (כ-110 נמענים), בדבר העברת משרדו וכתובתו לבית חדש. ההודעה הגיעה גם לשרף, ששיגר לו תשובה חריפה, בה התלונן בעיקר על מצב הבית ונזקים שגרמו לו. אלא שבמקום לעשות reply עשה שרף reply all.

אחד המכותבים הפנה את תשומת ליבו של שרף לטעות, ובתוך חצי שעה שיגר שרף דוא"ל מתנצל, בו הסביר כי ההודעה יועדה רק לגרינפלד.

הפרקליט ורעייתו הגישו תביעת דיבה ותביעת שכר-טרחה בגין שירותים משפטיים שהעניקו לשרף. האחרון טען כי לא התכוון להלבין את פניהם וכי מדובר בטעות. כן טען להגנת אמת דיברתי, שכן כל טענותיו בדוא"ל היוו בסיס לקבלת תביעה קטנה שהגיש נגד גרינפלד. לבסוף טען לאשם תורם של גרינפלד שחשף את רשימת התפוצה של לקוחותיו במקום לשלוח העתקים נסתרים.

לשון הרע

השופט אורן שוורץ קבע כי המכתב מנוסח בלשון חריפה. "חלקים מהותיים במכתב אינם נוגעים למצב הבית לאחר פינויו על-ידי השוכרים, אלא מתארים את התובעים באופן כללי, באור שלילי ביותר", ולפיכך האמירות מהוות לשון הרע.

שוורץ קבע כי לא מתקיימת הגנת אמת בפרסום, שכן גם אם תוכן ההודעה אמת - אין בו עניין לציבור, שכן מדובר בסכסוך פרטי-אישי והתובעים אינם דמויות ציבוריות.

כן קבע כי לא חלה הגנת תום-הלב, משום שלא התקיים התנאי שהפרסום הופנה רק לאנשים מסוימים שזהותם מתחייבת. עם זאת, מאחר שההודעה נשלחה בטעות לרשימת התפוצה, נפסק פיצוי נמוך יחסית.

כן נדחתה תביעת שכר-הטרחה של גרינפלד, משום שלא הוכיח את זכאותו לשכר-טרחה. (ת.א. 2705/07).