רשות ני"ע מכשירה את תעודות הסל: קובעת כי אינן "נכס בסיכון מיוחד"

מכתב העמדה של הרשות בא עקב פניית איגוד תעודות הסל, שמודאג מהפלייתן לרעה ע"י יועצי ההשקעות בבנקים

האם תעודות הסל הן מוצר מסוכן? תלוי את מי שואלים. נראה כי עד לאחרונה רשות ניירות ערך לא הייתה החלטית לגבי הסוגיה, אך לפני שבוע פרסמה את עמדתה, ולפיה "לעמדת סגל הרשות, תעודת סל, ככזו, אינה בהכרח נכס בסיכון מיוחד".

הרקע לפרסום נייר העמדה של הרשות הוא פניית איגוד תעודות הסל, שלאחרונה נודע לו כי "בחלק מהבנקים מוגדרות עסקאות בתעודות סל כעסקה הכרוכה בסיכון מיוחד, ללא בחינה מהותית ספציפית של מאפייני התעודה".

כך עולה ממכתב ששלח עורך הדין של האיגוד, זיו ארז, לדודו לביא, מנהל מחלקת ההשקעות ברשות.

יצוין, כי ההגדרה חלה על כל תעודות הסל, גם אלה שאינן ממונפות.

חוסר אחידות בהגדרה בבנקים

הגדרת תעודות סל כנכס מסוכן גוררת גם ביורוקרטיה מכבידה, כשבהתאם לחוק ביצוע של עסקה הכרוכה בסיכון מיוחד מחייבת קבלת אישור בכתב ומראש של הלקוח. תהליך זה עשוי להיות די מסורבל עבור יועץ ההשקעות בבנק, ומשכך במקרים רבים הוא יעדיף להימנע מרכישת תעודות סל. כעת, בכוונת איגוד תעודות הסל לפנות שוב אל הבנקים עם עמדת הרשות הכתובה, על מנת שאלה ישנו את נהלי העבודה שלהם.

באיגוד תעודות הסל סבורים כי ההגדרה כ"נכס מסוכן" פוגעת בהיקף הגיוסים בענף, כפי שמציין עו"ד ארז במכתבו: "הגדרת עסקה בתעודות סל באופן קטגורי, מבלי שנבדקו מאפייני העסקה לגופו של עניין, יוצרת באווירת הימים הנוכחית בשוק ההון דעת קהל שלילית, ובכך מונעת מהציבור ליהנות ממכשיר השקעה נפוץ".

מבדיקות שערכו איגוד תעודות הסל והחברות המנפיקות, עלה כי סיווגן של תעודות הסל כמכשיר מסוכן בבנקים נעוץ באי בהירות מצד רשות ני"ע ביחס למוצר זה. סיבה נוספת היא האזהרה המופיעה בראש כל תשקיף, הנוגעת לדרכי ההתכסות של תעודות הסל, שמשמעותה כי המשקיע עלול שלא לקבל את מלוא כספו חזרה בעת פדיון או המרה של התעודה.

בכל מקרה, אין זה סוד כי התפתחותו המהירה של ענף תעודות הסל, כשהרגולציה עליו עדיין בהקמה, גרמה לרשות להרגיש לא בנוח עם הענף. ליתר ביטחון, הבנקים העדיפו לנקוט בגישה המחמירה ולסווג את תעודות הסל כמוצרים מסוכנים.

מתברר עוד, כי בין הבנקים השונים גם נוצרה אי אחידות, כאשר ישנם בנקים שמחתימים כל לקוח על טופס מיוחד, ומנגד כאלה שמעולם לא הגדירו את תעודות הסל כמוצר מסוכן.