הנוסעים מתבקשים להצטופף: רכבת ישראל מפסיקה השימוש בקרונות החדשים שנרכשו מסימנס

מנכ"ל הרכבת, חקי הראל, הורה להפסיק את השימוש בקרונות עקב תקלות טכניות ופגיעה בלוחות-הזמנים ■ לפי הערכות, הרכבת תאיץ את המגעים לפרסום מכרז חדש לרכישת קרונות

הנוסעים ברכבת ימשיכו לחכות: כשלושה חודשים בלבד לאחר שהחלה להפעיל את מערכי הקרונות החדשים שנרכשו מסימנס, רכבת ישראל הורתה על הפסקת השימוש בהם עקב שורה של תקלות.

במכתב שהוציא היום מנכ"ל רכבת ישראל, לסמנכ"לים ולמנהלי האגפים הרלוונטיים, הורה יצחק (חקי) הראל, להוציא את מערך הרכבת של חברת סימנס לבחינה מחודשת, "זאת, עד שייסתימו הבדיקות ויימצאו הסיבות לתקלות וכן יגובשו פתרונות אשר יאפשרו הפעלת המערך באופן תקין".

מהרכבת נמסר כי בתקופת ההרצה של המערך, שנערכה בחודשים האחרונים, נתגלו תקלות במערך שהביאו פעמים רבות לפגיעה בלוחות הזמנים של רכבת ישראל.
בעקבות כך, החליט מנכ"ל הרכבת להשיב את המערך לבדיקות צוותי הרכבת ולהוציא אותו משירות, עד שיתבררו ויסודרו כלל התקלות. כמו כן שוקל מנכ"ל הרכבת לקנוס את חברת סימנס על ההשלכות שגרמו פגיעה לנוסעים.

"רכבת ישראל הכניסה לתקופת ההרצה את מערך הרכבת החדש של סימנס, כחלק ממהלך כולל להגדלת צי הנייד ושיפור השירות לנוסע", אומר הראל, "בעת תקופת ההרצה נתגלו בעיות טכניות חדשות שגרמו פעמים רבות לעיכובים ולפגיעה בנוסעי הרכבת וברמת הדיוק של החברה. איכות השירות לנוסע ודיוק הרכבות הינם הנושאים הראשונים שטיפלתי בהם מאז כניסתי לתפקיד בשנה שעברה, ואם המערך החדש פוגע בשירות ובדיוק, הרי שיש לבחון אותו בשנית".

בינואר 2006 זכתה חברת סימנס העולמית במכרז ענק שפרסמה רכבת ישראל לאספקת קרונות חד-קומתיים לחברה מדובר היה במכרז ענק בהיקף של כ 700 מיליון שקל לאספקה מיידית של 87 קרונות, עם אופציה לאספקת 585 קרונות נוספים בהיקף כספי מוערך של 4 מיליארד שקל.

הבחירה בסימנס עוררה לא מעט ביקורת בענף התחבורה בטענה שהרכבת הייתה צריכה לבחור בקרונות דו קומתיים ולא חד קומתיים. כמו כן, טענו חלק מהמתמודדות כי המכרז היה "תפור" לטובת סימנס.

לאחר עיכוב של כתשעה חודשים מצד סימנס, הגיע בחודש יוני שנה שעברה המשלוח ראשון של קרונות הרכבת החדשים, הראשונים מבין 87 הקרונות אותם התחייבה סימנס לספק. על רקע העיכוב באספקה, הרכבת קנסה את סימנס בסכום של מספר מיליוני אירו.
כאמור, ברכבת קיוו שהקרונות החדשים ייכנסו לשימוש כבר השנה, אך לאור ההחלטה להפסיק את השימוש בקרונות, נראה כי הלחץ והצפיפות בקווי הרכבת רק יגדלו מאחר ותנועת הנוסעים נמצאת במגמת עלייה.

לפי הערכות, עקב התקלות בקרונות של סימנס תאיץ הרכבת את המגעים לפרסום מכרז חדש להצטיידות בקרונות חדשים. לפני מספר חודשים אישר דירקטוריון החברה יציאה למכרז להצטיידות בקרונות וקטרים בהיקף של כמיליארד שקל.

"גם אם יפורסם מכרז חדש, ייקח לפחות עוד שנה עד שייבחר זוכה ועוד שנתיים עד שיגיע הציוד. אם הרכבת רצינית ורוצה למנוע פגיעה בציבור הנוסעים היא תצטרך לשקול רכש חירום של רכבות", אמרו בכירים בענף התחבורה.