גם ביג מזהה הזדמנות בנדל"ן בחו"ל: תרכוש מרכזים מסחריים בארה"ב

איתן בר-זאב, המנכ"ל: "שוק הנדל"ן בארה"ב אטרקטיבי, ותוך מספר שנים נהיה במקום אחר - המשבר הרי יעבור" ■ הכנסות ביג צמחו ב-24% ברבעון הראשון ל-40.4 מיליון שקל

אחרי שחברת נכסים ובניין הודיעה על כוונתה לרכוש נדל"ן מניב בבריטניה, ואחרי שאלביט הדמיה הודיעה כי היא מתכוונת לרכוש מרכזי קניות בארה"ב, הודיעה אמש (ג') גם חברת ביג כי היא במגעים לרכישת נדל"ן בחו"ל.

החברה, הנמצאת בשליטת האחים רוני ויהודה נפתלי, מתכוונת לרכוש מרכזים מסחריים בארה"ב, כשלצורך העניין היא תקים שותפות בה תחזיק ביותר מ-50%, כשהחברה המוכרת תמשיך לנהל את הנכסים.

"החלטנו לנצל את ההזדמנויות שנוצרו כתוצאה מהצורך של מספר חברות בארה"ב להוריד מינוף ולממש נכסים", אמר היום (ד') ל"גלובס" איתן בר-זאב, מנכ"ל ביג. "אנו במגעים עם מספר חברות גדולות המחזיקות במאות נכסים, אך אין לנו כוונה להקים מערכת ניהול ותפעול בארה"ב".

קבוצת ביג מרכזי קניות, מבוססת על המודל האמריקני של מרכזים מסחריים פתוחים (פאואר סנטר).

החברה מפעילה ומנהלת 12 מרכזים כאלה ברחבי הארץ, הממוקמים לאורך צירי תנועה מרכזיים, ומציעים תמהיל חנויות רחב של הרשתות הקמעונאיות הארציות. בנוסף עוסקת הקבוצה בייזום ופיתוח של קרקעות להקמת מרכזי קניות בהודו ובסרביה.

בהודעת החברה נאמר כי "השוק האמריקני ומצב סקטור הנדל"ן בכלל, והנדל"ן המסחרי בפרט, הינם הזדמנות טובה ליישום התרחבותה של ביג על פי הניסיון שרכשה במהלך השנים בארץ ובחו"ל". בר זאב מוסיף כי: "שוק הנדל"ן בארה"ב אטרקטיבי מבחינת המחירים ותוך מספר שנים נהיה במקום אחר, והמשבר הרי יעבור".

*איך תממנו את התוכנית שלכם?

"יש לנו הון עצמי, אך אנו מחפשים לגייס שותפים פיננסים בישראל ובהמשך גם בארה"ב. יש היום מספר גופים בישראל שכבר גילו עניין".

החברה תחלק את השקעתה לשני שלבים, והיא תמומן ממקורות החברה ומגיוס רחב היקף מגופים ומוסדות פיננסיים ישראלים ובינלאומיים. לחברה מסגרות אשראי בסך של 595 מיליון שקל, כשמתוכן היא ניצלה 415 מיליון שקל לצורך מימון פעילותה במהלך העסקים הרגיל.

ההכנסות גדלו, הרווחים קטנו

גם בפעילותה של החברה בהודו חלה לאחרונה התקדמות עם קבלת אישור להתחלת בנייה של מבנה ראשון בבומבי. בנוסף עומדים לרשות ביג ושותפיה (קרנות של ליהמן ברדרס) עוד שני מגרשים, ובאחד מהם מתכוונת החברה להקים פרויקט מגורים גדול. קרקע שלישית במדינה שברשות החברה נמצאת בתהליך של שינוי ייעוד מחקלאי למסחרי. בסרביה מחזיקה החברה שלושה מגרשים בנוביסק.

בתוך כך דיווחה היום החברה על תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה. אלה מצביעות על צמיחה של 24% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, שהסתכמו ב-40.4 מיליון שקל. הגידול בהכנסות נובע בעיקר מכניסתם לפעילות של המרכזים ביוקנעם, מודיעין וטבריה, הרחבת המרכז בכרמיאל, ומהחלפה טבעית של שוכרים וחידוש חוזי שכירות בדמי שכירות גבוהים יותר.

הרווח הנקי של החברה הסתכם ב-35.1 מיליון שקל, ירידה של 11% לעומת הרבעון המקביל, כשעיקר השינוי ברווח למניה נבע מקיטון בשערוך נדל"ן. ברבעון הראשון של השנה הורגשה ירידה בפדיון החנויות, בעיקר בתחום האופנה. החברה מתכוונת להרחיב את פעילות הפרסום והשיווק השנה כדי להגדיל את נתח השוק שלה. *