הבורסה בת"א נסגרה בעליות חדות: מדד המעו"ף טיפס ב-1.8% ובסיכום חודשי ב-8.5%; אפריקה טיפסה ב-5.6%

מדד הבנקים עלה ב-3.3% והתל-טק ב-2.3% ■ מדד הנדל"ן זינק היום ב-4.4% ובחודש האחרון ב-16% ■ מניית לאומי זינקה ב-4.2% ■ כור עלתה ב-5.2% ■ דיסקונט התחזקה ב-3.1% ■ אורמת זינקה ב-6.9% ■ גדות עלתה ב-22.5%

המסחר בת"א נחתם בעליות שערים, שאף התחדדו בשעה האחרונה בחלק מהמדדים המובילים, ביחס לעליות שנרשמו מוקדם יותר היום. עליות השערים נעו בטווח שבין 1.8% ל-4.4% בהובלת מדדי הנדל"ן והבנקים. בין מניות המעו"ף בולטות לחיוב מניות אורמת ולאומי, ומנגד מושכות מניות פריגו ונייס. גם בגזרת האג"ח הקונצרניות נרשמו עליות שערים, כשמדדי התל-בונד טיפסו ב-0.4%-1% בהובלת התל-בונד 40.

נזכיר, כי המשקיעים בת"א שבו היום מסוף השבוע הארוך באווירה אופטימית, כשהם שואבים עידוד מהעליות בהם נחתמו ימי המסחר האחרונים בבורסות מעבר לים, זאת על אף התכווצות חדה מהצפי בתמ"ג בארה"ב, אינפלציה אפסית באירופה ופשיטת הרגל הקרובה של ג'נרל מוטורס.

רם קאהן, מנהל דסק מסחר בבנק הבינלאומי, מסביר ל"גלובס" את עליות השערים שנרשמות היום באג"ח הממשלתיות. "המשקיעים מנסים לשמור על אותו המרווח בין האג"ח הממשלתית של ארה"ב ל-10 שנים, לבין האג"ח הממשלתית-השקלית 0219". נזכיר, כי לאחר נעילת שבוע המסחר בתל-אביב ביום רביעי שעבר, הנפיק משרד האוצר האמריקני 102 מיליארד דולר באג"ח אשר הביא למסחר תנודתי בשוק האג"ח בשלושת ימי המסחר האחרונים בוול סטריט". דווקא תוכניות גיוס החוב של משרד האוצר המקומי לא מוגדרת על-ידי קאהן כ"מפתיעה". "העליות באג"ח הממשלתיות משפיעות גם על שוק האג"ח הקונצרניות, וייתכן כי מדובר באפיק המשמש חלופה 'עם פלפל' להשקעה הסולידית על רקע רמת הריבית הנמוכה", הוסיף.

את יום המסחר האחרון של החודש מלווים דו"חותיהן של חברות רבות שמפרסמות ברגע האחרון את תוצאות הרבעון הראשון של השנה, כשביניהן נציין את הבנקים לאומי ודיסקונט ואת אפריקה ישראל. במהלך סוף השבוע האחרון פורסמו דו"חות של חברות נוספות שצפויות להגיב הבוקר לראשונה לפרסומים, ביניהן נציין את אלרוב ואוסיף.

13,060 עובדים הצטרפו למעגל האבטלה בישראל בחודש אפריל; מספר דורשי העבודה במשק הגיע ל-235 אלף. כך עולה מנתונים שפירסם היום שירות התעסוקה. בניתוח נתוני המגמה - בחודש אפריל היו 13 ימי עבודה בלבד, ולכן מספר המפוטרים עלול היה לעמוד על 25,522 אלמלא החגים. ב-12 החודשים האחרונים נרשמה עלייה של 23.3% במספר המובטלים.

בנוסף, היום פירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני התחלות הבניה ברבעון הראשון של 2009, שירדו ב-9% כאשר הירידה חלה ב-31.7% מהדירות במרכז הארץ.

בנוסף פורסם כי חלקו של הציבור בסך ההוצאה הלאומית לבריאות בישראל, המשיך לגדול בשנת 2007 ב-0.1% לרמה של 43% מסך ההוצאה, לעומת 42.9% בשנת 2006 ולעומת 31.4% בלבד בשנת 1995. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בסקירות סוף השבוע העריכו כלכלני בנק הפועלים: "גל העליות פותח אפשרות למימושי רווחים אך בטווח הארוך והבינוני המגמה החיובית תימשך", ובהתייחסם למדד העריכו בפועלים: צפויה עלייה חד פעמית באינפלציה בשל העלאות המיסים שלא תוביל להעלאת ריבית. כלכלני בנק לאומי סברו כי "לנוכח ביצועי השוק המקומי, עולה הסבירות לתיקון, למרות שישנן מניות במחירים אטרקטיביים".

בסיום המסחר עלה מדד המעו"ף ב-1.8% ■ ת"א 100 טיפס ב-2.1% ■ מדד התל-טק עלה ב-2.3% ■ מדד הבנקים הוסיף 3.3% ■ ומדד הנדל"ן בלט בעלייה של 4.4%.

בסיכום חודש מאי נרשמו עליות חדות במרבית המדדים: המעו"ף טיפס ב-8.5% ת"א-100 הוסיף 8.45%, מדד התל-טק נותר ללא שינוי, מדד הבנקים עלה ב-9.8% ומדד הנדל"ן בלט בזינוק של 16%.

מניות בכותרות

טבע ריכזה עניין לאחר שבסוף השבוע פסק ביהמ"ש הפדראלי לערעורים בארה"ב נגד שיווק גרסה גנרית לאקטונל על ידי טבע. בית משפט הורה לבדוק את תקופת הפטנט של תרופה רבת-מכר של מרק אותה ביקשה טבע לאתגר. נציין כי חברת מיילן כבר הודיעה שתפיץ גרסה גנרית לתרופה שהיקף מכירותיה 2.6 מיליארד דולר בשנה. בנוסף פורסם ביום ו' כי ועדת ההגבלים העסקיים באירופה אישרה את המיזם המשותף של טבע עם לונזה השוויצרית. נזכיר כי בשבוע שעבר הושקו לראשונה למסחר בת"א אופציות על מניית טבע.

קונצרן אי.די.בי , שבשליטת נוחי דנקנר, פירסם היום (א') את תוצאותיו הכספיות לרבעון הראשון של 2009. בשורה התחתונה, הרווח הנקי זינק ל-450 מיליון שקל, מ-4 מיליון שקל בלבד ברבעון הראשון של 2008. יצוין כי עיקר ההבדל ברווח נובע לא מרווחי החברות הכלולות, אלא מהוצאות מימון גבוהות ברבעון המקביל.

חברת הכשרת הישוב , שבשליטת עופר נמרודי, ביום ד' זינוק חד בשורת הרווח הנקי ברבעון ל-68 מיליון שקל, לעומת הפסד של 8 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2008. הכנסות החברה הסתכמו ברבעון הראשון של השנה ב-218 מיליון שקל, לעומת כ-190 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-14.7%.

כור , מקבוצת אי.די.בי בלטה לחיוב לאחר שביום שבת דיווחה כי רשמה רווח נוסף של 177 מיליון שקל בעקבות מכירה של מניות קרדיט סוויס. כור, הקטינה את החזקתה במניות הבנק השוויצרי ל-1.25% מ-1.5%. על פי החלטת דירקטוריון החברה החזקתה במניות הבנק השוויצרי יכולות להגיע עד ל-5%. עד כה, כור רשמה רווח כולל של 1.758 מיליארד שקל בעקבות מימושי מניות קרדיט סוויס.

בנק לאומי סיכם את הרבעון הראשון ברווח של 429 מיליון שקל - ירידה של 8.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התשואה על ההון עמדה על 9.7%. יחס הלימות ההון הגיע ל-11.9%. הבנק רשם ירידת ערך נוספת של 430 מיליון שקל לקרן הון בתיק האג"ח. ההפרשה לחובות מסופקים גדלה ב-45.1% ושיעור ההפרשה הסתכם ב-0.67% מתיק האשראי.

גם בנק דיסקונט צפוי לפרסם היום את דו"חות הרבעון הראשון.

בנק הפועלים המשיך למשוך את תשומת לב המשקיעים לאחר שלפני כניסת החג נודע ל"גלובס" כי המועמדים ליו"ר הפועלים הם רונן בראל ויאיר סרוסי. בראל הוא יו"ר פירמת "ארנסט אנד יאנג ישראל" וסרוסי הוא נציג מורגן סטנלי בישראל ולשעבר דירקטור בבנק. בראל וסרוסי הוצעו על ידי שרי אריסון ורק שניהם מצויים היום במסלול הבדיקה של רוני חזקיהו.

בנוסף בנק הפועלים גייס בשבוע שעבר 1.2 מיליארד שקל ממשקיעים מוסדיים, לאחר שזכה לביקושי יתר בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקל. המרווח הממוצע של כתבי ההתחייבות הנדחים מאג"ח ממשלתי עמד על 2.05%. הבנק צפוי לגייס סכום נוסף בהנפקה ציבורית שיערוך השבוע. הבנק השלים עד היום גיוס של 2.1 מיליארד שקל.

אפריקה ישראל ריכזה עניין על רקע פרסום דו"חותיה היום. החברה סיימה את הרבעון הראשון ברווח של 649.9 מיליון שקל, כששיערוך נדל"ן בהקמה תרם 1.9 מיליארד שקל. ההון העצמי מהווה 19.6% מהמאזן הכולל. לחברה גרעון של 2.78 מיליון שקל בהון החוזר. תזרים המזומנים זינק פי 3.64 ל-397.65 מיליון שקל.

חברת בז"ן , שבשליטת החברה לישראל ופטרוכימיים , וחברת דלק השקעות ונכסים, מקבוצת דלק , פירסמו הצעת רכש מלאה למניות גדות ביוכימיה בפרמיה של 12.5% למחיר המניה בשוק ובתמורה כוללת של כ-18.8 מיליון שקל. החברה הבת של החברה לישראל, כי"ל , בולטת אף היא במסחר.

פז סיכמה רבעון עם ירידה של 20% ברווח התפעולי ל-250 מיליון שקל. הרווח הנקי ירד ב-57.4% והסתכם ברבעון הראשון בכ-101 מיליון שקל; הרווח המתואם עלה ב-77% ל-200 מיליון שקל. מחזור ההכנסות ירד ב-38% והסתכם בכ-2.6 מיליארד שקל.

אלביט הדמיה עברה ברבעון הראשון לרווח של 21 מיליון שקל. הכנסותיה גדלו ב-10.6% ל-215.85 מיליון שקל. 78.3 מיליון שקל מתוך ההכנסות נבעו מרכישות חוזרות של מניות פלאזה סנטרס ישירות או באמצעות החברה הבת עצמה. החברה רשמה ירידת ערך של הנכסים המסווגים כזמינים למכירה בהיקף 7.55 מיליון.

גילת מפטרת עוד עשרות עובדים ומקצצת את שכר העובדים הנותרים. חלק ניכר מעובדי גילת הם בישראל, ומטבע הדברים גם רוב המפוטרים בסבב הנוכחי יהיו עובדים מהארץ. בסך הכל מפטרת החברה כ-3%-4% מסך כוח-האדם שלה. במקביל, שכר העובדים יקוצץ ב-5%-10% נוספים.

רכישת אסים העבירה את איי.די.או להפסד של 15.3 מיליון שקל ברבעון. חברת הנדל"ן שבשליטת עדי קייזמן מזהירה: "ספק בדבר היכולת להחזיר הלוואה של 31 מיליון שקל במועד". יתרת המזומנים 6.6 מיליון שקל בלבד, אך בפעילות הליבה - השכרת דירות למגורים בגרמניה - נרשמה צמיחה של 28%.

הרבעון ראשון של שלמה אייזנברג באוסיף השקעות הסתכם בהפסד של 28 מיליון שקל והתחייבויות של 2.9 מיליארד שקל. חברת הנדל"ן כבר הודיעה שלא תוכל לעמוד בתשלום הקרן בחודש הבא למחזיקי האג"ח. החברה פועלת למכירת אחזקותיה בפרויקט התפלת המים בפלמחים ומכירת נכסי נדל"ן ברומניה.

הפסדי ביטוח ישיר הצטמצמו ב-46% והסתכמו ברבעון הראשון ב-28.3 מיליון שקל. החברה עברה ברבעון לרווח מפעילויות רגילות בסך 6.8 מיליון שקל, לעומת הפסד של 22.1 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2008. סך ההכנסות הסתכם ברבעון ב-287.3 מיליון שקל, עלייה של 25% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מנרב סיכמה את הרבעון הראשון ברווח של 77 מיליון שקל - רשמה רווח הון של 70 מיליון שקל בעסקת אגרוגרין. הכנסותיה של מנרב ברבעון הראשון צמחו בכ-47% והסתכמו בכ-170 מיליון שקל. מלבד הגידול בהכנסות ממגזר הייזום ובניה למכירה, רווח ההון נוצר מהשלמת השלב הראשון בעסקה למכירת זכויותיה של מנרב באגרוגרין.

הרווח של בריטיש ישראל ירד ב-40% והסתכם ב-43.5 מיליון שקל. החברה תחלק דיבידנד של 20 אגורות למניה. החברה צימצמה את הוצאות המימון ב-62%. ההכנסות התכווצו ב-56% והסתכמו ב-108.5 מיליון שקל - אך ההכנסות מהשכרה, מניהול ומאחזקה של נדל"ן להשקעה עלו במקצת.

בין מניות הארביטרז' נציין פער חיובי של כ-12% בוריפון . לעומתה, אקס טי אל וטאואר חוזרות בפערים שליליים של 21% ו-10% בהתאמה. פריגו בולטת לשלילה בפתיחה בגלל פערי הארביטראז'.

המסחר במניית רדוויז'ן הופסק מעט לאחר הפתיחה וחודש מאוחר יותר, לאחר שאמש פורסם כי זהר זיספאל החליט להעלות את מחיר הצעת הרכש ל-5% ממניות החברה ל-7.7 דולר למניה מ-6.3 דולר. הצעת הרכש החדשה תקפה עד יום שני, ה-15 ביוני, ב-17:00, שעון ישראל. מניית רדוויז'ן ננעלה ביום ו' בנאסד"ק במחיר של 7.8 דולר למניה, הגבוה מהצעת הרכש המעודכנת.

היום יחול המועד אחרון למימוש כתבי אופציה של אבוג'ן , אוסיף השקעות , בסר פרוייקטים , גאון אחזקות .

היום יתקיים מועד תשלום הריבית באג"ח של אולימפיה , אופק נדל"ן , אלעזרא , אלרן נדל"ן ,אסים , אספן נדל"ן, אפיק הירדן , בריטיש ישראל , גאון אחזקות

[לאתר המעו"ף][לארביטראז]