ברננקי: הפעילות הכלכלית בארה"ב תחזור לרשום צמיחה - כבר השנה; מזהיר מהעלייה בגירעון התקציבי

יו"ר הפדרל ריזרב מוסר עדות בדקות אלה בפני ועדת התקציב של בית הנבחרים האמריקני ■ ברננקי מזהיר כי הגירעון המתמשך וארוך-הטווח בתקציב הפדרלי עלול לסכן את היציבות הפיננסית בארה"ב

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, מופיע בדקות אלה בפני ועדת התקציב של בית הנבחרים האמריקני ומדבר על התקציב הפדרלי ועל כלכלת ארה"ב. ברננקי סקר והתייחס לנתונים המאקרו כלכליים שפורסמו לאחרונה.

כלכלת ארה"ב התכווצה בחדות מאז תחילת המשבר, והתוצר המקומי הגולמי של ארה"ב צנח ברבעון הרביעי של 2008 ב-6% במונחים שנתיים. אחת מהתוצאות של אותה התכווצות היא אובדן של כ-6 מיליון משרות מאז תחילת 2008. הנתונים האחרונים לגבי האבטלה בארה"ב, שפורסמו היום מאותתים על המשך ההידרדרות בתחום זה, ואף בשיעור חד יותר. העריך יו"ר הבנק המרכזי.

עם זאת, סייג ברננקי, נראה כי קצב ההידרדרות של הכלכלה מאט, לפי נתוני שפורסמו לאחרונה. "אנחנו ממשיכים באמונה, כי הפעילות הכלכלית תמצא תחתית ותפנה כלפי מעלה בהמשך השנה הנוכחית, אך למרות סימני ההתאוששות, קצב הצמיחה בכלכלה הריאלית ישאר מתחת לרמות הרצויות". אמר ברננקי.

יו"ר ה'פד' דיבר על הגירעון המתמשך וארוך-הטווח בתקציב הפדרלי, והזהיר, כי "הוא עלול לסכן את היציבות הפיננסית בארה"ב, וממשל ארה"ב לא יכול לתת לזאת להימשך. הממשל לא יכול להמשיך ולהגדיל את הגירעון, גם אם זאת כדי לממן את שיקום הכלכלה". אמר.

"אם לא נשאף להשיג מחוייבות ארוכת טווח לייצוב המערכת הפיננסית, לא נשיג יציבות פיננסית בכלכלה שלנו, וגם לא נרשום צמיחה בה", אמר ברננקי. "חשוב שנשמור ואף נשפר את הביטחון בשווקים ובמוסדות הפיננסיים שלנו, וזאת מצריך מאיתנו, כאומה מאוחדת, להתחיל ולחשוב לטווח הארוך ולחתור ליציבות". הוסיף.

הגירעון התקציבי של הממשל צפוי להגיע השנה ל-1.85 טריליון דולר - גבוה פי 4 מהגירעון שנרשם אשתקד, ושקול לכ-13% מהתמ"ג האמריקני. הגירעון הושפע בעיקר מהעלויות העצומות של תוכניות הסיוע הממשלתיות - בין השאר, 800 מיליארד דולר בתוכנית החילוץ למגזר הפיננסי, ההלאמה של ענקיות המשכנתאות פאני ופרדי, ועוד.