נגיד הבנק המרכזי של אירופה הותיר את הריבית על 1%; תחזיות הצמיחה ל-2009 עודכנו מטה

[למדור שוקי עולם] (עדכון) - מדיניותו ההססנית של הבנק האירופי המרכזי עלולה להוביל להתאוששות כלכלית ממושכת יותר בגוש המשותף ולהשלכות פוליטיות לגבי עתידו של המטבע המאוחד וסמכויותיו של ה-ECB

ז'אן קלוד טרישה, נשיא הבנק המרכזי של אירופה (ECB), הותיר היום ב-14:45, שעון ישראל, את הריבית על שפל של 1% - בהתאם לתחזיות השוק.

טרישה ציין כי הבנק יתחיל ב"רכישת אגרות חוב מבוססות אירו אשר הונפקו בגוש האירו". במסיבת עיתונאים שכינס טרישה לאחר פרסום החלטת הריבית, מסר נגיד הבנק המרכזי האירופי, כי הוא צופה צמיחה שלילית של 4.1%-5.1%. מדובר בהרעת התחזיות למצב הכלכלי באירופה, שכן רק בחודש מארס האחרון חזה ה-ECB צמיחה שלילית של 2.2%-3.2%.

טרישה צופה כי המיתון באירופה יתמתן בשנה הבאה, אז צפויה הצמיחה באירופה לנוע בטווח של 1%- עד לצמיחה חיובית של 0.4%. האינפלציה בגוש האירו צפויה להיות חיובית השנה ולהסתכם ב-0.1%-0.5%, ואילו בשנה הבאה תעלה האינפלציה עוד יותר ותסתכם ב-0.6%-1.4%.

ה-ECB הצטיין עד כה במדיניותו השמרנית לעומת בנקים מרכזיים אחרים כפדרל ריזרב והבנק של אנגליה. מדיניותו ההססנית של הבנק האירופי המרכזי עלולה להוביל להתאוששות כלכלית ממושכת יותר בגוש המשותף ולהשלכות פוליטיות לגבי עתידו של המטבע המאוחד וסמכויותיו של הבנק האירופי המרכזי. ציבור הבוחרים האירופי הממורמר עשוי להגביר את הקריאות להתרת הרסן המוניטארי ככל שהמיתון מעמיק ושיעור האבטלה בגוש האירו מאמיר. "התפתחות שכזאת עשויה לאיים על עצם קיומו של המטבע המאוחד", מעריכים במחלקת המחקר של FCXM ישראל.

מוקדם יותר היום פורסם כי המכירות הקמעונאיות במדינות מרחב האירו גדלו ב-0.2%, במונחים חודשיים, בחודש אפריל - בהתאם לתחזיות האנליסטים. במונחים שנתיים המכירות הקמעונאיות התכווצו ב-2.3%. הנתונים של חודש מארס עודכנו מעלה לירידה של 0.1% במונחים חודשיים, לעומת נסיגה של 0.6% בהערכות הראשוניות, ולנסיגה שנתית של 3.4% לעומת 4.2% על פי ההערכות הראשוניות.