"ארה"ב עוקבת אחר הבניה בשטחים באמצעות לווינים"

כך טוען ראש המנהל האזרחי לשעבר, תא"ל אילן פז: "האמריקאים יודעים מה קורה בשטח הרבה יותר טוב משרים בממשלת ישראל" ■ לפי העבר גם אם ייענה נתניהו לדרישה האמריקאית, ויודיע בשבוע הבא על הקפאה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות, יהיה בישראל מי שיחשוב לנסות ולבדוק עד כמה פקוחה עינו של האח הגדול

אם לשפוט לפי נאומו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, נמצאת הפסקת הבנייה בהתנחלויות במקום גבוה בסדר העדיפויות האמריקני. ניסיון העבר מראה שגם אם ייענה נתניהו לדרישה האמריקאית, ויודיע בשבוע הבא על הקפאה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות, יהיה בישראל מי שיחשוב לנסות ולבדוק עד כמה פקוחה עינו של האח הגדול. הגורמים השונים בישראל מסכימים שהעין בהחלט פקוחה, אך חלוקים ביחס לשאלה איך בדיוק היא מתבוננת.

בעבר נהגו האמריקאים לשלוח צוותי משקיפים לעקוב ולדווח לסטייט דיפרטמנט. על-פי העיתונאי עקיבא אלדר, הצוותים השתייכו ליחידה בקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים. אלדר, שחיבר יחד עם עדית זרטל את הספר "אדוני הארץ" על מפעל ההתנחלויות, אומר שהקונסול האמריקאי אחראי על הדיווח ביחס לבנייה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים.

במועצת יש"ע, שנשאלה על כך השבוע, אומרים שנציגים אמריקאים לא נצפו בשנים האחרונות מתצפתים על התנחלויות. לטענתם "המלשינים מהשמאל" הם ספקי המידע העיקריים של הממשל ביחס למתרחש בשטחים.

גורמים אחרים המעורים בנעשה בשטח אמרו כי האמריקאים ניזונים ממידע שנאסף על-ידי הרשת הענפה של ארגוני זכויות האדם הפעילים כיום בשטחים. הכוונה לארגונים לא ממשלתיים ישראליים, פלשתיניים וזרים, שחלקם ממומנים במישרין מכספי משלם המסים האמריקאי. וישנו, כמובן, הגורם הלא אנושי.

ראש המינהל האזרחי לשעבר ביו"ש, תא"ל אילן (פיצי) פז, משוכנע שהמעקב האמריקאי מתבצע בעיקרו בשלט רחוק: באמצעות מערך הלוויינים. מדי כמה דקות חולף לוויין אמריקאי מעל השטחים, ותוכנות מחשב מתוחכמות מאפשרות לזהות כל שינוי בשטח.

"מה שברור הוא", מסכם פיצי, "שהאמריקאים יודעים מה קורה בשטח הרבה יותר טוב משרים בממשלת ישראל".