החברות הציבוריות המובילות בפרק ממשל תאגידי בדירוג מעלה: בנק לאומי ושטראוס, שתיהן עם ציון 10

החברות המדורגות תרמו סך של 10.5 מיליארד שקל, זינוק של 54.4% לעומת 2008 ■ הנתון מפתיע על רקע המשבר הכלכלי העולמי והעובדה ש-22 חברות ציבוריות מציגות דו"חות כספיים המעידים על הפסד או קיטון משמעותי ברווחים

"אני שמח על ההזדמנות לפגוש את מנהיגי החברות המובילות בישראל בתחום האחריות התאגידית", אמר היום (ד') דבן שארמה, נשיא ענקית הדירוג Standard & Poor`s. שארמה הגיע לישראל לכנסIOSCO העולמי אשר מתקיים לראשונה ומאחד את כלל ראשי רשויות ניירות ערך בעולם, ונכח היום בבורסה של תל-אביב באירוע חשיפת דירוג מעלה 2009 לאחריות תאגידית של עסקים. נציין, כי על בסיס דירוג זה מעדכנת הבורסה את הרכב מדד מעלה לאחריות תאגידית.

מעלה הינו ארגון הגג המקצועי המוביל של עסקים-עמיתים המחוללים שינוי בתחום האחריות התאגידית (Corporate Responsibility) בישראל.הליך הדירוג של הארגון מבוצע בכל שנה בשיתוף עם חברת הדירוג S&Pמעלות, על בסיס מודל חישובי שגובש במקינזי ישראל. תהליך הדירוג מבוקר על-ידי משרד ארנסט אנד יאנג.

דירוג מעלה 2009 חושף כמה מגמות עיקריות:

הראשונה עוסקת בממשל תאגידי, תחום שהפך רלבנטי מתמיד על רקע המשבר הפיננסי העולמי. החברות הציבוריות המובילות בפרק זה הן בנק לאומי ושטראוס, שתיהן זכו לציון 10 בפרק זה - ציון משוקלל על עמידה בדרישות ועדת גושן ונושאי מדיניות ודיווח באחריות תאגידית.

מגמה שנייה עוסקת בהטמעת חשיבותו של פרק האתיקה. מספר החברות הציבוריות המדורגות שהינן בעלות קוד אתי מגיע לכ-95% מכלל המשתתפות, לעומת 65% ב-2006.

המגמה השלישית מצביעה על גידול בהקצאת תרומות. על-פי דירוג 2009 נתרמו בממוצע 10.5 מיליון שקל על-ידי החברות המדורגות, לעומת 6.8 מיליון שקל ב-2008 (גידול של 54.4%). נתון זה מפתיע לטובה על רקע מצבי הקיצון שיצר המשבר הכלכלי העולמי והעובדה ש-22 חברות ציבוריות מציגות דו"חות כספיים המעידים על הפסד או קיטון משמעותי ברווחים. במעלה מדגישים בהקשר זה, כי נתוני הדירוג מתייחסים לנתונים הכספיים לשנת 2008.

החברות שקיבלו את הניקוד המקסימלי בנושא תרומה (לפי סדר א"ב) הן: אינטל ישראל, אסם, בנק הפועלים, החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ, טבע, יוניליוור ישראל בע"מ, כלכלית ירושלים, מבני תעשיה בע"מ ומיקרוסופט ישראל.

המגמה הרביעית עוסקת בגיבוש מדיניות ויישום מנגנונים לעידוד העסקת אוכלוסיות המתקשות בהשתלבות בשוק העבודה (מיעוטים ובעלי מוגבלויות). החברות הציבוריות שהציגו שיפור של 15% ומעלה בהשוואה לדירוג 2008 הן (לפי סדר א"ב): אורמת, אי.סי.אי. אלרוב, אלוני חץ, בנק איגוד, בנק דיסקונט, גזית גלוב, גיוון אימיג'ינג, הפניקס, הראל, פלסאון וריבוע כחול. החברות הפרטיות הן הום סנטר, נטפים ותעשיות מלח.