מה מתכנן סטנלי פישר? הנגיד מכנס מסיבת עיתונאים ביום ראשון בצל המחלוקת סביב חוק בנק ישראל

לפני כשנתיים איים פישר להתפטר מתפקידו בשל אותה סוגיה - הבורסה הגיבה בירידות והדולר זינק ■ הערכות בירושלים: פישר לא יתפטר, אך ירמוז כי במידה ודרישותיו לא ייענו - הוא לא ימשיך לקדנציה שנייה ■ גורמים בשוק ל"גלובס": "האגו עלה לפישר לראש; הוא חושב שאנחנו בכלל צריכים להגיד לו תודה שהוא נמצא כאן"

נגיד בנק ישראל, פרופסור סטנלי פישר, מכנס מסיבת עיתונאים ביום ראשון בבוקר (10:30) בעניין חוק בנק ישראל. זאת, בשבוע שבו החליפו בנק ישראל ומשרד האוצר דברים קשים בנושא השכר בבנק.

גורמים בבנק ישראל בבנק מבהירים כי אין בכוונתו של פישר להודיע על התפטרותו במסיבת העיתונאים. לדבריהם, מטרתה של מסיבת העיתונאים הינה להבהיר את עמדותיהם אל מול המתקפה התקשורתית של האוצר נגדם. לפי ההערכות בירושלים, בבנק ישראל מעוניינים להפעיל לחץ גם על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על מנת שזה יתערב בסוגיה זו.

כאמור, ההערכות הן כי פישר לא יאיים בהתפטרותו ביום ראשון, אולם ייתכן כי הוא ירמוז שהמשך כהונתו בבנק ישראל בקדנציה שנייה מותנה בפתרון סוגיית הסכם השכר בבנק כפי שהוא רוצה, כלומר ויתור של האוצר על הפיקוח על השכר בבנק ישראל.

פישר מעוניין לקבוע בחוק בנק ישראל כי האוצר לא יתערב בעניין השכר של הבנק, אך שר האוצר, יובל שטייניץ, מתנגד לרעיון. "בנק ישראל ירק לנו בפרצוף", אמר השבוע שטייניץ, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס". מאז החלו חילופי דברים קשים בין הבנק לאוצר. בין היתר אמרו גורמים באוצר על בנק ישראל: "לצערנו, אנו מגלים פעם נוספת שזווית הראייה של האוצר מעידה על חוסר הבנה ביחס לבנק מרכזי ועצמאותו ואינה משרתת את האינטרסים של המשק הישראלי".

פישר מונה לנגיד בנק ישראל ב-2005 וכהונתו הראשונה אמורה להסתיים בשנה הבאה. המאבק על נושא השכר בבנק החל כבר לפני כשנתיים, בתקופתו של השר דאז רוני בר און. במהלך הדיונים על הסכם שכר חדש איים סטנלי פישר להתפטר מתפקידו. באותו יום הגיבה הבורסה בירידות שערים והדולר זינק מול השקל. התוצאה: בר און התקפל, הנגיד חזר בו מהתפטרותו, והשוק הישראלי נרגע.