יעל אנדורן שמה את בית ההשקעות דש איפקס על המדף

קרנות הפנסיה הוותיקות יעמידו למכירה באמצעות מכרז 9.6% ממניות בית ההשקעות שמוחזקות בידי קרן הפנסיה של הע"ל, ועוד 13.4% מהמניות שבידי הע"ל עצמה ■ קניית 23% יכולה לקרב את הרוכש להשגת שליטה

שינוי בעלות צפוי בקרוב בבית ההשקעות דש-איפקס: ל"גלובס" נודע כי יעל אנדורן, מנהלת "עמיתים" - קרנות הפנסיה הוותיקות בניהול מורשה - מתכוונת לפעול למכירת חלקה של קרן הפנסיה של הסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל), ושל הע"ל עצמה בדש איפקס. קרן הפנסיה מחזיקה ב-9.6% ממניות בית ההשקעות, והע"ל מחזיקה ב-13.4%. שווי השוק של האחזקות עומד כיום על 142 מיליון שקל.

נכון לעכשיו אנדורן יכולה למכור רק את חלקה של קרן הפנסיה, אך היא מעדיפה לסיים את ההליכים מול הע"ל ולמכור את כל המניות בחבילה אחת.

זאת כדי למקסם את התמורה לעמיתי הע"ל. קרן הפנסיה נמצאת בגרעון אקטוארי של 15% והיום נודע כי זכויות העמיתים קוצצו בשל כך ב-11%.

כיוון ש"עמיתים" הוא גוף ממשלתי, הליך המכירה צפוי להתבצע במכרז, כשהזוכה יהיה המרבה במחיר. בחודשים האחרונים מנהלת אנדורן מגעים עם הע"ל במטרה לקבל לידיה את מניות ההסתדרות בדש איפקס. לטענתה, מאחר שעמיתי קרן הפנסיה מימנו בעבר את הרכישה, על המניות לעבור כעת לידיהם. בין ההסתדרות לאנדורן יש דין ודברים בעניין אך עד לרגע זה הוא לא הניב תוצאות. בכיר באוצר אמר היום ל"גלובס" כי "במידה שנראה שההסתדרות לא נענית לדרישותינו, ננקוט בצעדים משפטיים". ב"עמיתים" בחרו שלא להתייחס לדברים.

האחזקה פוצלה

דש איפקס הוא אחד מבתי ההשקעות הגדולים בענף, והוא מנוהל על ידי עידו נויברגר וויקטור שמריך. בשונה מבתי השקעות אחרים, מבנה הבעלות בו מבוזר וכולל לא מעט בעלי מניות. מלבד הע"ל מחזיקים בבית ההשקעות גם קרן הגידור האמריקאית אולד-ליין שבבעלות סיטיבנק (13%), מוזי ורטהיים (12%) ונתן חץ (8.3%). נויברגר ושמריך עצמם מחזיקים 7.8% מהמניות, ושאר המניות מתחלקות בין חברות בת של דש איפקס (7.8%) והציבור.

האחזקה של הע"ל בדש איפקס, פוצלה ב-2005, במסגרת עסקה עליה חתמה קרן הפנסיה עם הע"ל עצמה. קרן הפנסיה העבירה להע"ל 13.4% ממניות דש איפקס, ולימים, במסגרת ביקורת שערך האוצר, התברר כי היא נעשתה ללא ביטחונות, במחיר נמוך ובמימון מלא של הקרן על חשבון עמיתיה.

בקרן הע"ל, נתגלו בשנה האחרונה אי סדרים חמורים, ולאור זאת הורה המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, על העברת הקרן לניהול מורשה של אנדורן.

נויברגר אמר היום בהתייחס לדברים כי "האסטרטגיה העסקית של דש איפקס נקבעת על ידי הדירקטוריון ומיושמת בפועל על ידי ההנהלה, ללא קשר לזהות בעלי המניות. גם אם יהיה בעתיד שינוי בין בעלי המניות, הוא אינו קשור לפעילותה העסקית של החברה".

הזדמנות לשליטה

מהסתדרות העובדים הלאומית נמסר בתגובה כי היא "פועלת לטובת עמיתי קרן הפנסיה ושמירה על זכויותיהם. הסתדרות העובדים הלאומית שכרה לטובת העניין, לפני מספר חודשים, את שירותיהם של משרד עו"ד רם כספי ואת משרדו של יוסי בכר, אשר מנהלים מו"מ ופועלים בשיתוף פעולה מלא עם נציגי משרד האוצר ויעל אנדורן, להבטחת עתידם של קרן הפנסיה ושל מניות דש איפקס".

שווי השוק של דש איפקס עומד כיום על 616 מליון שקל, מחיר הנמוך ב-25% ממחירו בשיא שעמד על 840 מליון שקל. בשוק ההון מעריכים כי מדובר בהזדמנות לקבל שליטה בדש איפקס. אמנם 23% מהמניות אינם יכולים להקנות שליטה, אך בשל מבנה הבעלות המבוזר רוכש החבילה יהפוך לבעל המניות הגדול ביותר. עם זאת, לפי התקנון של דש איפקס הרוכש יוכל למנות דירקטור, רק ברוב של 51% מבעלי המניות.

לא מן הנמנע כי נויברגר ושמריך עצמם, עם או בלי שותפים נוספים, ירכשו את המניות, ובכך יבססו את שליטתם בבית ההשקעות. יתכן גם שדש איפקס, הנחשב לבית השקעות איכותי, ימשוך משקיעים פיננסיים שמעוניינים בדריסת רגל בשוק ההון. יש לציין כי כל עסקה תצטרך לקבל את אישורו של ענתבי.