מהומות באיראן: רבבות מפגינים ברחובות טהראן מבעירים צמיגים, זועמים - וסופגים מכות מכוחות הביטחון

(עדכון) - המדינה סגורה בפני כלי תקשורת זרים, אך האיראנים מעדכנים באמצעות האינטרנט ■ מוסאווי: מוכן להתמודד שוב מול אחמדינג'אד ■ בסוכניות הידיעות מדווחים על הרוגים בעימותים בין שוטרים לסטודנטים

נמשכת התסיסה באיראן בעקבות נצחונו לכאורה של הנשיא מחמוד אחמדינג'אד בבחירות שהתקיימו בסוף השבוע. על רקע ההאשמות כי הבחירות זויפו, מנסה איראן למנוע הפגנות בטהראן, אולם סוכנויות הידיעות מדווחות כי בכל זאת יוצאים איראנים רבים להפגין ברחובות ותומכים במתחרו של אחמדינג'אד - מיר חוסיין מוסאווי.

קשה לאמת את המספר האמיתי של המפגינים. סוכנות הידיעות הצרפתית Agence France-Presse מדווחת על מאות משתתפים בעצרת תמיכה במוסאווי בטהראן, אולם רשתות אחרות מדווחות על עשרות אלפי משתתפים. גם מוסאווי עצמו נוכח בעצרת, והוא אף אמר כי הוא מסכים להתמודד שוב מול אחמדינג'אד.

יש לציין כי ביומיים האחרונים הנושא המוביל באתר טוויטר הוא "iranelection". גולשים רבים בטוויטר מדווחים כי קשה למצוא גישה לרשת האינטרנט, אך בכל זאת ישנן מספר גישות לעדכן. שולחי הטוויטרים מבקשים משאר הגולשים לקדם את הנושא ברחבי רשת האינטרנט. אחד הגולשים אף שלח טוויטר מסר לפיו "ישנם כ-3 מיליון אנשים המסתובבים ברחובות".

"אין עדיין חדשות מהעצרת כיוון שלרשתות התקשורת אין אנטנה", עדכן גולש אחד. "ישנו מסוק החג מעל הרחובות ברובע אנקלב", מסר גולש אחר.

הבחירות ייבדקו בשנית

בתוך כך, המנהיג הרוחני של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, הודיע היום (ב') כי הורה למועצת שומרי החוקה לבדוק את טענותיו של המועמד הרפורמיסטי לנשיאות, מיר-חוסיין מוסאווי, שהפסיד בבחירות לנשיא המכהן, מחמוד אחמדינג'אד. מוסאווי טוען שהתוצאות זויפו. בסוכניות הידיעות מדווחים על הרוגים בעימותים בין שוטרים לסטודנטים.

ההודעה של חמינאי מהווה שינוי כיוון, לאחר ששלשום (שבת) הוא בירך את אחמדינג'אד על ניצחונו וכינה את התוצאות "נס אלוהי". אלפי איראנים צעירים היו צפויים למחות היום (ב') בהמוניהם נגד מחמוד אחמדינג'אד, שנבחר לתקופת כהונה שנייה כנשיא בבחירות שתוצאותיהן שנויות במחלוקת. אלא שמשרד הפנים האיראני אסר על האופוזיציה לקיים את ההפגנה והמארגנים דחו אותה למועד לא ידוע.

צילום: רויטרס

שיבשו את נאום הניצחון

למרות הדחייה של ההפגנה המתוכננת, הסכסוך על ניצחונו של אחמדינג'אד עדיין נמשך, לאחר שיריבו העיקרי של אחמדינג'אד, מיר-חוסיין מוסאווי, קרא אתמול (א') לתומכיו להמשיך בפעולות מחאה "שלוות, אזרחיות וחוקיות".

ברחוב הראשי של טהרן, ואלי אסר, נרשמו אמש (א') עימותים ספוראדיים, ותומכי מוסאווי שיבשו את עצרת הניצחון האדירה שערך אחמדינג'אד במרכז טהרן.

כמה מתומכיו של אחמדינג'אד רכבו על אופנועים כשהם רעולי פנים לעבר האזורים שבהם הפגינו תומכי מוסאווי, כשהם קוראים סיסמאות נגד הנשיא. בפרברים הצפוניים, פיזרו אנשי המילואים של משמר המהפכה התקהלויות של תומכי מוסאווי שהתגודדו ברחוב וקראו סיסמאות נגד אחמדינג'אד.

עדי ראייה מסרו כי זמן קצר לאחר שפוזרו, שבו תומכי מוסאווי להתקהל ברחוב.

באחת אחר הצהריים היום (ב'), תוגברה נוכחותם של כוחות הביטחון באופן יוצא דופן, וטורים של כוחות משטרה שמתמחים בהשתלטות על הפרות סדר נצפו במקומות שבהם התרחשו שלשום (שבת) בלילה חלק ממהומות הרחוב הקשות ביותר שנראו באיראן בעשר השנים האחרונות.

מהומות באיראן / צלם: רויטרס

בוואלי אסר נערכו אנשי ביטחון בלבוש אזרחי ברחובות וצפו במכוניות שנעו בכיוון פרקוויי. חלק מאנשי הביטחון הקריאו את מספרי המכוניות למכשירי הקשר שלהם, בניסיון ברור להפחיד את האנשים. הצעדים הקשים ננקטים לאחר סוף שבוע שבו התעמתו אלפי מפגינים עם כוחות המשטרה ודרשו לערוך בחירות חוזרות לנשיאות.

עשרות עצורים

מוסאווי ומהדי קארובי, המועמד הרפורמיסטי, טענו כי בוצעה מרמה בקנה מידה גדול, וביקשו ממועצת שומרי החוקה לערוך בחירות מחודשות, לאחר שמשרד הפנים האיראני הודיע שלשום (שבת) שאחמדינג'אד זכה ברוב מפתיע של 62.6% מהקולות, ומוסאווי ב-33.7% בלבד.

עשרות מנהיגים רפורמיסטיים, כולל מוחמד חתאמי, אחיו של הנשיא לשעבר, נעצרו לאחר שהאשימו את הממשלה בזיוף תוצאות הבחירות. כמה מהם שוחררו לאחר מספר שעות.