ג'ימי קרטר: "אנשי חמאס אמרו לי שגלעד שליט מוחזק בתנאים טובים יותר מאשר האסירים הפלסטינים בישראל"

נשיא ארה"ב לשעבר בפגישה עם פעילי שלום בישראל: "לצערי, אזרחי ישראל אינם זוכרים את העובדה שבכלא הישראלי מוחזקים 11,700 אסירים פלסטינים, כולל כמעט 400 קטינים"

נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ימי קרטר, נפגש היום עם קבוצת פעילי שלום ישראלים במזרח ירושלים במסגרת ביקורו במזרח התיכון. הפגישה התקיימה ביוזמת ארגון "גוש שלום" והשתתפו בה גם נציגים של הארגונים שלום עכשיו, לוחמים לשלום, פורום ההורים השכולים הישראלי-פלסטיני, בת שלום ומרכז ערבה.

"כדי לנהל משא ומתן ולהגיע להסכם עם הפלסטינים צריך לדבר עם הנציגים שנבחרו בידי הפלסטינים עצמם", אמר אורי אבנרי, ממייסדי גוש שלום.

בתגובה ענה לו הנשיא קרטר: "ישבתי בדמשק עם חאלד משעל ואחרים מחברי הנהגת חמאס כדי לשלב אותם בתהליך המדיני ובממשלת אחדות פלסטינית שתוכל להיות שותפה למשא ומתן. מכאן אני יוצא לרצועת עזה למטרה דומה. כשם שממשלת ישראל היא המוסמכת לייצגת את מדינת ישראל ואין חולק על כך, גם אם היו רבים שהיו מעדיפים ממשלה אחרת, כך את הפלסטינים צריכים לייצג מי שהפלסטינים עצמם רואים כנציגיהם, אחרת כל הסכם שיחתם יהיה חסר ערך. אין ספק כי החמאס מייצג לכל הפחות חלק גדול ומשמעותי מקרב העם הפלסטיני".

אבנרי הזכיר כי לאחר הבחירות הפלסטיניות ב-2006 בהן ניצח החמאס קיימו אנשי גוש שלום שורת מפגשים עם השייך אבו טיר ואחרים ממנהיגי החמאס באזור ירושלים, אולם מפגשים אלה בהם התגלתה מצד אנשי החמאס נכונות לא קטנה לדיאלוג ופשרה נקטעו כאשר כל בני שיחם של אנשי גוש שלום נעצרו בהוראת ממשלת ישראל ונמצאים במעצר עד היום.

קרטר ציין, כי בידיו מכתב לחייל גלעד שליט מאת הוריו, שאותו יבקש מאנשי חמאס למסור לידי החייל השבוי. לדברי קרטר, "אני מקדיש מאמצים רבים כדי להביא לסיום הפרשה ולשחרורו של שליט. לצערי, אזרחי ישראל אינם זוכרים את העובדה שבכלא הישראלי מוחזקים 11,700 אסירים פלסטינים, כולל כמעט 400 קטינים, ואינם מבינים את שאיפת הפלסטינים להביא לשחרור לפחות חלק מאסיריהם במסגרת עסקת חליפין תמורת שליט. אנשי חמאס אמרו לי כי גלעד שליט מוחזק בתנאים טובים יותר מאשר האסירים הפלסטינים בישראל".

רובי דמלין, נציגת פורום המשפחות השכולות, אמרה לקרטר כי היא מוכנה שהפלסטיני אשר הרג את בנה החייל דיוויד דמלין ז"ל, ישוחרר במסגרת חילופי שבויים תמורת גלעד שליט: "ישנם הורים שכולים רבים כמוני, הרוצים בשלום ובסיום הסכסוך וההרג. מצאנו שפה משותפת עם הורים שכולים פלסטינים שסבלם דומה לסבלנו".