מחלקת המחקר בבנק הפועלים: "הורדת התפוקה של פוטאש היא צעד של נחישות שמטרתו לשמור על מחיר גבוה של האשלג"

(עדכון) כלל פיננסים ברוקראז': "הקיצוץ הנוכחי בתפוקת האשלג של פוטאש מעורר אצלנו תחושת אי נוחות" ■ פוטאש קיצצה ב-2009 כ-50% מיכולת הייצור שלה

יצרנית האשלג בגדולה בעולם, פוטאש , דיווחה אתמול כי היא מורידה את יכולת היצור השנתית שלה בעוד 800 אלף טון ובכך מגיעה החברה לחיתוך תפוקה ב-2009 של 4.7 מיליון טון אשלג, קרוב ל-50% מיכולת הייצור שלה. פוטאש קובעת את המגמה העולמית בשוק הדשנים והיא חשובה לשוק הישראלי גם בזכות החזקתה בכ-10% מכי"ל .

מחלקת המחקר בבנק הפועלים: "הורדת התפוקה היא צעד של נחישות"

גלעד שריג ממחלקת המחקר של בנק הפועלים אמר כי התפיסה שנשמרת בענף הדשנים היא כי עדיף למכור חצי מהמחיר בפי 3 מחיר ועדיין להרוויח יותר. המלאי אצל יצרני האשלג גבוה פי שניים מהממוצע ל-5 שנים. שריג רואה בצעד של פוטאש צעד שמשדר נחישות בכדי לשמור על רמת מחירים גבוהה.

שריג צופה כי החוזים על האשלג לא ייסגרו במחיר הספוט. שריג צופה כי החוזים שייסגרו עם הודו עד חודשים יולי - אוגוסט ייסגרו במחיר של כ-650 דולר לטון אשלג כשהסינים צפויים לסגור כחודש לאחר מכן בהנחה של בין 10% ל-20%.

כלל פיננסים ברוקראז': "הקיצוץ בתפוקה משדר פסימיות לשוק הדשנים העולמי"

אבירן רביבו, אנליסט בכלל פיננסים ברוקראז' התייחס להודעה של פוטאש כי "בניגוד לתפיסה הרווחת בשוק, קיצוץ תפוקה שכזה בעיתוי הנוכחי הינו איתות שלילי בנוגע למצב בענף. עד כה, המשקיעים נטו לראות בקיצוצי התפוקה הללו התפתחות חיובית. עדות מהדהדת ל"מחויבות חברות האשלג להתאים את ההיצע לביקוש".

רביבו ציין כי "יתכן וכך היה המצב בתחילתה של 2009, אך הקיצוץ הנוכחי מעורר אצלנו תחושת אי נוחות. רק בשבוע שעבר חזה מנכ"ל החברה, ביל דויל, כי ברזיל "תרכוש מיליון טון אשלג בחודש הבא". בנוסף נחשפנו להערכות כי ההודים בדרכם להקדים את הסינים ולחתום על חוזה אשלג בשבועות הקרובים אשר יאיץ את השוק מחדש".

בבית ההשקעות ציינו כי "בנוסף, חברות האשלג מעריכות כי ערוצי ההפצה בעולם התרוקנו בקצב מהיר לאחרונה. אפילו בהודעה על הקיצוץ הנוכחי העריכה פוטאש כי שרשרת ההפצה קרובה ל-deplation (התרוקנות)". רביבו סיכם כי "עובדות אלה היו אמורות להוביל לחידוש תפוקה ולא להשבתה נוספת. לדבריו, קיצוצי התפוקה של פוטאש מרמזים שהתמונה לא כל כך וורודה במגזר הדשנים העולמי".