יצרנית האשלג הגדולה באירופה פירסמה אזהרת הכנסות ורווח חמורה

K+S הזהירה כי לא תעמוד בתחזיות הרווח וההכנסות לשנת 2009, ומסרה כי מחירי האשלג הנוכחיים העומדים על 735-750 דולר לטון, לא יחזיקו מעמד ■ החברה: "מכירות האשלג ברבעון השני היו חלשות מאוד"

כי"ל תחת לחץ: מניית החברה נסחרה לכל אורך היום בירידות של עד 5%, אולם בעקבות אזהרת רווח של יצרנית הדשנים הגרמנית K+S, החריפו הירידות במניה והיא נפלה ב-7.8%, תוך שהיא מכבידה על מדד המעו"ף.

K+S הינה יצרנית האשלג הגדולה באירופה. החברה הזהירה כי לא תעמוד בתחזיות הרווח וההכנסות לשנת 2009. החברה צופה כי תמכור רק 4-4.5 מיליון טון אשלג השנה, לאחר שחתכה את תפוקת האשלג שלה ב-2 מיליון טון למחצית השנייה של השנה. החברה מסרה בהודעתה, כי מחירי האשלג הנוכחיים העומדים על 735-750 דולר לטון, לא יחזיקו מעמד. היא צופה כי מחירי האשלג ירדו לרמה 600 דולר לטון.

החברה הזהירה כי מכירות האשלג שלה "חלשות מאוד", על רקע הביקוש החלש לאשלג. לדברי החברה, חרף ההתייצבות המחירי מוצרי החקלאות, הביקוש לאשלג היה חלש ברבעון השני, שיסתיים בסוף החודש. כמו כן, אין עדיין כל סימן להתאוששות בביקושים לאשלג באירופה.

אמש הודיעה חברת פוטאש , יצרנית האשלג הגדולה בעולם, כי היא חותכת את תפוקת האשלג השנתית שלה ב-800 אלף טון ובכך מגיעה החברה לחיתוך תפוקה ב-2009 של 4.7 מיליון טון אשלג, קרוב ל-50% מיכולת הייצור שלה.

האנליסטים: מדובר באזהרה חמורה

"הדבר הגרוע באזהרה של K+S הוא שהם אומרים שרמת המחירים הנוכחית של האשלג לא תחזיק מעמד", אמר ל"גלובס" יואב בורגן, אנליסט בלידר שוקי הון המסקר את כי"ל. "כל העיניים נשואות למו"מ עם הסינים ועד שהוא לא יסתיים - כל שוק האשלג העולמי ימשיך להיות פקק לחץ".

האזהרה של K+S מגיעה עד לארה"ב: מניות הדשנים מגיבות בירידות חדות במסחר המוקדם בוול סטריט. מניית פוטאש יורדת ב-3.9% ומוזאיק מאבדת 3.7%.

גם אבירן רביבו, אנליסט בכלל פיננסים המסקר את כי"ל, תולה חשיבות רבה באזהרה של K+S: "אזהרת הרווח של K+S מסמנת את סופו של המאמץ חסר התקדים לשמור את מחירי האשלג ברמות של השנה האחרונה. החברה למעשה מודיעה בפה מלא כי להערכתה לא תירשם התאוששות בביקושים לאשלג (חוזה עם סין או לא) במידה והמחיר ישמר על 750 דולר לטון. על כן, בוחרת K+S להוריד את מחיר הספוט באירופה ל-600 דולר לטון.

"הניסיון להתלות במחירים מלאכותיים המנותקים ממצב הכלכלה תוך כדי ניהול מלחמה חזיתית מול הלקוחות בעולם לא היה בעל סיכויים גבוהים מלכתחילה. חשוב להפיק לקחים קדימה: לא לבחון רק את המחיר בשוק אלא גם את הכמויות שיימכרו. להערכתנו, גם מחיר של 600 דולר לטון עלול לגרור פגיעה של 20%-30% בכמויות המכירה של האשלג בשנים הקרובות (ולא רק בחצי השנה הקרובה)".

אנליסט בכיר באחד מבתי ההשקעות הזרים הפועלים בישראל, אמר ל"גלובס", כי ההודעה של K+S מאכזבת מאוד ומחבלת בכוח המיקוח של יצרניות האשלג במו"מ מול ההודים והסינים. האנליסט צופה כי מחיר האשלג שייסגר עם הסינים יהיה 450-500 דולר לטון (לעומת 575 דולר לטון בחוזה הקודם) והמחיר שייסגר עם ההודים יהיה כ-550 דולר לטון (לעומת 625 דולר לטון בחוזה הקודם).

"אנו צפויים לראות תנודתיות במניית כי"ל בתקופה הקרובה, כיוון שאזהרת הרווח הגבירה את רמת האי ודאות באשר למחירי האשלג", מסכם האנליסט".