סוף לחריגות? לראשונה תפקח חברת בקרה חיצונית על הכספים שיועברו לחברת החשמל

הרשות לחשמל בחרה בחברת ההנדסה "אמי מתום" לפיקוח על תוכנית החירום ■ יו"ר הרשות, אמנון שפירה: "מדובר בצעד משמעותי להגברת הפיקוח שיביא לחיסכון בתעריפי החשמל"

חברת אמי מתום, אחת מחברות הגדולות בארץ לתכנון וניהול פרויקטים, זכתה במכרז לפיקוח על תוכנית החירום של חברת החשמל, כך הודיעה היום הרשות לחשמל. תקופת המכרז היא לשנה עם אופציה להארכת ההתקשרות בשנה נוספת.

לאחר עיכוב של מספר חודשים, הרשות השלימה היום את בחירת הזוכה במכרז לפיקוח ובקרה הנדסית-כלכלית על פעילות חברת החשמל במקטע ההקמה.

מטרת המכרז היא להדק משמעותית את הבקרה והפיקוח על חברת החשמל ולוודא שיעשה שימוש מושכל בכספי התעריף לצורך פיתוח משק החשמל. כמו כן, אמורה חברת הבקרה להתריע על עיכובים בלוחות הזמנים.

החלטת הרשות לשכור חברת בקרה חיצונית נובעת מכך שחברת החשמל קיבלה תוספת של כ-2 מיליארד שקל בתעריפים למימון תוכנית החירום. בעקבות זאת, התייקרו תעריפי החשמל בתחילת 2009 בשיעור חד של כ-4.2%.

במכרז התמודדו 15 חברות שנדרשו להוכיח ניסיון מוכח בפיקוח על פרויקטים של תשתיות שהיקפם עולה על 200 מליון שקלים לשנה והעמדת צוות עבודה בעל וותק מקצועי ואיכותי של 10 שנים לכל הפחות בתחום הפיקוח הטכנו כלכלי.

חברת החשמל משקיעה בימים אלו מיליארדי שקלים במקטע היצור בהקמת תחנות כוח בארבעה אתרים במסגרת תוכנית החירום.

"גלובס" חשף לפני מספר חודשים דו"ח ביקורת פנימית ברשות שמצא ליקויים קשים ועיכובים בפרויקטים שביצעה חברת החשמל שמומנו בכ-1 מיליארד שקל מכספי הצרכנים. באחרונה התברר כי צפויה דחייה של כחצי שנה בהפעלת טורבינות הגז ברמת חובב שהיו אמורות להיכנס לייצור חשמל לקראת שיאי הביקוש בקיץ.

במכרז נקבע עוד, כי הפיקוח יבדוק התאמת התכניות של חברת החשמל למול תכניות הפיתוח המאושרות על ידי משרד התשתיות, בקרת העלויות המתוקצבות על ידי חברת החשמל ומעקב ובקרה אחר התקדמות העבודה תוך דיווח מפורט לרשות החשמל על כל חריגה מלוחות הזמנים ושלבי ביצוע הפרויקט.

יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה מסר כי "מדובר בצעד משמעותי להגברת הפיקוח על פעילות חברת החשמל. מהלך זה מאפשר בקרה בזמן אמת על ביצועי החברה וחיזוק פיקוח הרגולטור במשק. צעד זה יהדק את מוטת השליטה של הרשות על החברה ותבטיח כי תעריפי החשמל שהצרכנים נדרשים לשלם בעבור החשמל, יגלמו את העלויות המדויקות של החברה ובכך להביא לחסכון עתידי".