נמשכות המהומות באיראן: הרוגים מפיצוץ מחבל מתאבד באחוזת הקבר של חומייני

המשטרה מפעילה נגד המפגינים גז מדמיע וזרנוקי מים, גם כדורים חיים נורו באוויר במטרה למנוע עימותים בין התומכים למתנגדים לשלטון ■ במקביל: החליטה מועצת שומרי החוקה האיראנית לערוך ספירה חוזרת של 10% מקולות המצביעים

ההמונים שוב ברחובות איראן: למרות ההחלטה לספור שוב חלק (10%) מהקולות בבחירות באיראן, יצאו אחר הצהריים שוב עשרות אלפי מתנגדי השלטון להפגין בכיכר המהפיכה בבירה ובמוקדים אחרים במדינה.

המשטרה מפעילה נגד המפגינים גז מדמיע וזרנוקי מים בניסיון לעצור את ההפגנה, גם כדורים חיים נורו באוויר במטרה למנוע עימותים בין התומכים למתנגדים לשלטון.

במקביל, דווח על פצצה שהתפוצצה בבירה, באחוזת הקבר של מנהיג המהפכה האיראנית האייתולה חומייני. לא ברור כמה נפגעו בתקרית. על פי חלק מהדיווחים רק המחבל עצמו נהרג. דיווחים אחרים מספרים כי לפחות שלושה מבקרים באתר נהרגו ועוד 8 נפצעו ופונו לבתי החולים. בנוסף, עדי ראייה מספרים כי תומכי מוסאווי הציתו בניין ששימש את תומכי המשטר בדרום העיר.

עדי ראייה סיפרו כי עשן היתמר מעל כיכר המהפכה, שם שוב דורשים עשרות אלפי בני אדם לבטל את תוצאות הבחירות בטענה לזיופם. רוב המפגינים הם תומכיו של המפסיד, מיר חוסיין מוסאווי.

מוקדם יותר היום, בניסיון נוסף להרגיע את הרוחות בטהרן, החליטה מועצת שומרי החוקה האיראנית, שגם אישרה את ארבעת המועמדים לבחירות באיראן, לערוך ספירה חוזרת של 10% מקולות המצביעים בבחירות.

באחד מערוצי הטלוויזיה המקומיים של איראן אמר דובר המועצה המחוקקת כי "למרות שהמועצה אינה מחויבת לכך לפי החוק, היא מוכנה לספור מחדש באופן אקראי חלק מארגזי ההצבעה שנאספו בבחירות". בנוסף אמר כי הספירה החוזרת תעשה בנוכחות כל המועמדים לנשיאות.

הפגנות בלי הפסקה

תומכיו של מוסאווי פוקדים את רחובות טהרן כבר מתחילת השבוע, ובימים האחרונים נקראו שוב להשתתף בעצרת ענק בבירה.

עם זאת, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הזהיר אתמול את המועמד המפסיד מוסאווי שלא לקחת חלק בעצרת. בנאום ארוך שנשא לאומה הכריז חמנאי כי מחמוד אחמדינג'אד הוא המנצח הבלתי מעורער של מערכת הבחירות והביע את תמיכתו המוחלטת.

המועמד המתון בבחירות לנשיאות, מהדי כרובי, הודיע באופן מפתיע כי הוא קורא לביטול ההפגנה, וזאת לפי דובר מפלגתו "כי לא ניתנה רשות לערוך את ההפגנה".

"אויבי איראן פקפקו באמינות תוצאות הבחירות"

"אנו לעולם לא נשנה את הצבעתם של אנשים ונבצע בגידה", אמר חמינאי. האייתולה נאם במהלך תפילת יום השישי באוניברסיטת טהרן. עשרות אלפי המתפללים הריעו לו במשך כמעט שעתיים וקראו "מוות לבריטניה, ישראל וארה"ב".

בפתח הדרשה אמר חמינאי כי "האומה האיראנית זקוקה למנוחה ולרגיעה". במה שיכול להתפרש כהימנעות מגינוי הפגנות התמיכה במוסאווי, הוסיף האייתולה: "הדור הצעיר של אירן הראה הבנות ותובנות פוליטיות", אך מיד הוסיף: "הבחירות לנשיאות היוו רעידת אדמה פוליטית בשביל אויבינו".