משה גפני מביך את האוצר: יקיים את הדיון על הפחתת מס חברות יחד עם הדיון על הטלת מע"מ על פירות וירקות

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת: "אנשי האוצר יצטרכו להסתכל לציבור בעיניים ולהסביר מדוע הם פוגעים בעניים ומועילים לעשירים"

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, הודיע היום (א') כי יקיים את הדיון על כוונת האוצר להפחית את מס החברות ואת הכוונה להטיל מע"מ על פירות וירקות ביחד. החלטתו של גפני לקיים דיון משולב על שני הנושאים נועדה להביך את האוצר, שמצד אחד פוגע בשכבות החלשות ומצד שני מיטיב עם השכבות המבוססות. באוצר ביקשו להפריד את הדיונים על שני הנושאים.

"אנשי האוצר יצטרכו להסתכל לציבור בעיניים ולהסביר מדוע הם פוגעים בעניים ומועילים לעשירים", אמר גפני בדיון שקיימה היום ועדת הכספים על העלאת המע"מ. "ההחלטות האלה הן על גבול חוסר המוסריות. העלאת מע"מ כללי, העלאת מע"מ פירות וירקות ומנגד הפחתת מס החברות ומס הכנסה הם דברים שחייבים לעלות לדיון זה לצד זה, כי בסופו של דבר נעמוד מול העם ונצטרך להצביע על כל הדברים יחד", אמר גפני.

במהלך הדיון, אמר בועז סופר, סמנכ"ל בכיר ברשות המיסים, כי "המע"מ הוא לא רגרסיבי ומומחים יעידו על כך שהוא מאוד קרוב להיות נייטראלי". סופר אמר כי העמדה המקצועית של אנשי הרשות היא שהמע"מ ירד בעתיד וכי יש להמשיך עם המגמה הזו שכן המיסים העקיפים בישראל הם גבוהים. "העלאת שיעור המע"מ הכללי יפגע בעשירון התחתון רק ב-31 שקל וזה הולך וגובר. הפגיעה הקשה היא בעשירונים העליונים. ובכל זאת אנו מסייעים לשכבות החלשות, וחשוב לזכור, כי מדובר בהוראת שעה שפג תוקפה בתוך שנתיים ולמרות כל הדברים הללו אני אומר לכם אנחנו לא אוהבים את העלאה הזו". לדבריו, מע"מ דיפרנציאלי אינו צעד נכון ומדינות שנכנסו למתכונת הזו נסוגו ממנה.

דבריו של סופר נאמרו בתגובה להצעתו של ח"כ חיים אורון ממרצ, שהציע להטיל מס דיפרנציאלי: "אני לא רואה כרגע דרך אחרת להקטין את הרגרסיביות הנוראית של העלאת מע"מ", אמר אורון, "אני מבין שמס אחיד הוא יותר פשוט לגבייה. אבל צריך להגן על אלו שמוציאים את כל ההכנסה על לחם. ח"כ מירי רגב מהליכוד הולכת גם הולכת נגד רוה"מ ואמרה אנו חייבים להוות על אמירה ברורה שאנו מתנגדים להעלאת המע"מ ובמקביל אנו לא רוצים להפחית את מס הכנסה כפי שמציע האוצר", הוסיף. ח"כ שלי יחימוביץ מהעבודה דרשה מחבריה בוועדה להפיל את הצעת האוצר לגבי חבילת המס.