הפיקוח בסין צובר תאוצה: גוגל תצמצם אפשרויות חיפוש של אתרי אינטרנט זרים

הוראה זו נחשבת למכה הכבדה ביותר שנחתה על מנוע החיפוש המוביל בעולם בשוק הסיני מאז שגוגל החלה לפעול בו לפני ארבע שנים ■ הערכות: המהלך הוא ניסיון להסיט את הביקורת הציבורית על סין לכיוון החברה

ממשלת סין הורתה לגוגל למנוע ממשתמשיה בשפה הסינית את האפשרות לגלוש לאתרי אינטרנט זרים. הוראה זו נחשבת למכה הכבדה ביותר שנחתה על מנוע החיפוש המוביל בעולם בשוק הסיני מאז שגוגל החלה לפעול בו לפני ארבע שנים.

במדינה יש היום כ-300 מיליון משתמשי אינטרנט, שהם יותר מאשר משתמשי האינטרנט בארה"ב.

הממשלה הורתה לגוגל להשעות את החיפושים בשפות זרות באתר שלה, ולבטל את האפשרות לקבל אוטומטית הצעות לתוצאות חיפוש נוספות כאשר מקלידים את מילות החיפוש בחלון החיפושים.

ההוראה, שדווחה בכלי התקשורת הממלכתיים בסין שלשום (ו'), באה על רקע מחאה בקרב משתמשי האינטרנט הסינים נגד ההוראה להתקין בכל מחשב אישי שנמכר במדינה תוכנת צנזורה, לכאורה נגד תוכני פורנו.

דמות בכירה בעולם האינטרנט בארה"ב העריכה שהמהלך נגד גוגל הוא ניסיון להסיט את הביקורת הציבורית הנודעת לצנזורה לכיוונה של חברה זרה, גוגל.

התקשורת הממלכתית הסינית דיווחה שהרשויות כמו מענישות את גוגל על הקישורים שלה לתוכני פורנו. ההוראה של הממשלה פורסמה בסוכנות הידיעות הרשמית שינהואה ובטלוויזיה המרכזית הסינית, הערוץ הממלכתי החשוב במדינה.

צנזורה ותחרות

משתמשי Google.cn יכלו לגלוש לאתרים זרים כמה שעות אחרי ההודעה, אך האפשרות להשתמש במילות מפתח אוטומטיות בוטלה. גוגל אישרה שלשום שנציגיה נפגשו עם נציגי הממשלה ביום ה' "כדי לדון בבעיות עם שירות Google.cn ותמונות פורנוגרפיות וכן תכנים שמבוססים על חיפושים בשפות זרות". בהודעה נאמר שהחברה בודקת את כל שירותיה ו"מאמינה שהיא טיפלה ברוב הבעיות".

גורמים מעריכים שהמסע הממשלתי נגד גוגל נובע כנראה משילוב של גישה נוקשה חדשה של השלטונות בנושא הצנזורה, והיריבות הקשה של גוגל עם באידו, מנוע החיפוש הסיני שמחזיק כעת ב-59% משוק החיפושים בסין. גוגל צמחה בסין באגרסיביות בשנה האחרונה, ונתח השוק שלה ברבעון הראשון של השנה הוא יותר מ-30%. למרות שגם בבאידו ניתן למצוא קישורים לאתרי פורנו, השלטונות הפנו את הדרישה שלהם רק לגוגל.

"אם ההגבלות הללו יימשכו יותר מאשר כמה ימים, תהיה להן השלכה אדירה על עסקי גוגל בסין", אמר אדוארד יו, מנכ"ל Analysys, חברת מחקרי שוק אינטרנט בבייג'ין.