סוכנות האנרגיה הבינלאומית: כיצד משיגים מחירי נפט שיעודדו "צמיחה ירוקה"?

"אינדיקציה לכך שהמחירים גבוהים מספיק היא אם הם נותנים דחיפה להשקעה באנרגיות מתחדשות; עם זאת, אם הם גבוהים מדי - הצמיחה הכלכלית תיפגע וכך גם יכולתם של ממשלות ופרטים לבצע את ההשקעות הללו"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) אמרה אמש (ב') כי לנוכח הירידה בהשקעה באנרגיות מתחדשות, אחת המטרות של ועידת קופנהגן צריכה להיות מציאת תשובה לשאלה כיצד משיגים מחירי נפט שיעודדו "צמיחה ירוקה".

בדצמבר הקרוב, נצגיהן של 200 מדינות יתכנסו בקופנהגן והן שואפות להסכים על אמנה סביבתית שתחליף את פרוטוקול קיוטו, שיפוג ב-2012.

המשבר הכלכלי הגלובלי הביא לירידה בביקוש לנפט, שהביאה, בתורה, לירידת מחירים. כל זה הוביל משקיעים רבים בתעשייה להקטין ולעכב השקעותיהם בפרויקטים ירוקים. בשולי כינוס בנושא אנרגיה כבווינה, הכלכלן הראשי ב-IEA, פתיח בירול, אמר לסוכנות "רויטרס" כי יש צורך באיתותים פיננסיים מצד הממשלות, שיקדמו השקעות באנרגיות מתחדשות. "קובעי המדיניות צריכים להסכים בקופנהגן על מסגרת עבודה שתיתן את האיתותים הללו למשקיעים באנרגיה סולארית, אנרגיית רוח ואפילו ליצרני מכוניות, או מקררים".

במאי האחרון, בירול אמר שהסוכנות צופה כי בהשוואה ל-2008, תחול השנה ירידה של 38% בהשקעות באנרגיה מתחדשת. "ככל שמחירי הנפט גבוהים יותר, כך גם התנופה לטכנולוגיות אלטרנטיבות, כמו אנרגיות מתחדשות", אמר.

בירול קורא למחירים מאוזנים. "אינדיקציה לכך שהמחירים גבוהים מספיק היא אם הם נותנים דחיפה מסוימת להשקעה באנרגיות מתחדשות. יחד עם זאת, אם הם גבוהים מדי, זה יכול לפגוע בצמיחה הכלכלית ויפחית מיכולתם של ממשלות ופרטים לבצע את ההשקעות הללו".