רישמו ביומנים: מריל לינץ' צופה מימושים בשוקי המניות בקיץ - ואז "ראלי גדול" שיבוא לאחר ה-7 בספטמבר

מייקל הרטנט, אסטרטג שוקי מניות ראשי במריל לינץ', מסביר מדוע "שוקי המניות עלולים לרדת בטווח הקצר", אך מעריך כי העליות יחזרו ■ ולמי שחושב לשים את הכסף בפיקדונות, הרטנט מזכיר את הריביות הנמוכות: "בארה"ב יעברו 360 שנה עד שתכפילו את כספכם"

למייקל הרטנט, אסטרטג שוקי מניות ראשי במריל לינץ', יש בשורה עבורכם המשקיעים. הרטנט סבור כי לאחר עלייה של יותר מ-30% במדדים המובילים בארה"ב מאז תחילת חודש מארס, הגיעה העת למימושי רווחים. אך אל תדאגו, הרטנט סבור כי עם תום חופשת הקיץ יחזרו העליות - ובגדול.

בסקירה שכתב ללקוחותיו מתחיל הרטנט בחדשות הרעות, ואומר כי מבחינה טכנית, במידה ומדד ה-S&P 500 לא יצליח להחזיק מעמד מעל רמת ה-900 נקודות, אזי "פנינו למטה", כדבריו. הרטנט אף מזהיר כי נתוני המאקרו שפורסמו לאחרונה הינם מעורבים, מה שמעמיד בסיכון את המשך העליות: "אין כבר הפתעות חיוביות רצופות. שוקי המניות עלולים לרדת בטווח הקצר". נזכיר כי אותן הפתעות חיוביות בנתוני המאקרו תמכו בראלי בשווקים מתחילת חודש מארס.

בשבועיים האחרונים עלה השוק הסולידי האמריקני לכותרות, בשל העליות בתשואות (שכבר הספיקו לרדת) על רקע הגירעון התופח של ארה"ב. משרד האוצר האמריקני מנפיק אג"ח בהיקפים גדולים על מנת לממן את ההתערבות שלו בשווקים (שהיקפה נאמד בכ-12.8 טריליון דולר). הצפת השווקים באג"ח ממשלתיות אמריקניות מביאה לירידה בערכן ולעלייה בתשואות. בימים האחרונים נרגע מעט השוק, ולראיה התשואה על אגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים ירדה לכ-3.5% לאחר שעלתה מעל ל-4% בשבוע שעבר. אם להסתמך על דבריו של הרטנט, רגיעה זו הינה זמנית, שכן הוא סבור כי "הסיכון עבר מהמניות לאג"ח הממשלתיות".

החדשות הטובות: "ראלי גדול" לאחר חופשת הקיץ

אולם עיקר סקירתו של הרטנט מוקדשת לגורמים החיוביים שצפויים לתמוך בהמשך העליות בשוקי המניות. לאחר שהזהיר מפני מימושי רווחים בטווח הקצר, הרטנט מסביר מדוע העליות צפויות לחזור לאחר חופשת הקיץ. נזכיר כי בחודשי הקיץ נוהגים משקיעים רבים לחסל פוזיציות ולצאת לחופשות, מה שמביא בדרך כלל לירידה בהיקף מחזורי המסחר בשווקים.

הרטנט מציין כי הן המדיניות המוניטרית והן המדיניות הפיסקאלית הינן מרחיבות ותומכות בעידוד הצמיחה הכלכלית, מה שצפוי להיטיב עם שוקי המניות בטווח הבינוני. "קובעי המדיניות יודעים שההתאוששות הכלכלית חלשה ולכן הם הדגישו שהמדיניות המוניטרית תמשיך להיות מרחיבה", הוא אומר. "כמו כן, הם רמזו כי ייתכן ויושקו תכניות תמרוץ נוספות".

בשנה האחרונה הושקו 2 תכניות תמרוץ גדולות ומרכזיות בעולם: האחת בארה"ב והשנייה בסין. ממשל אובמה השיק תכנית תמרוץ פיסקאלית בהיקף של 787 מיליארד דולר, לאחר כניסתו של אובמה לתפקידו כנשיא ארה"ב בחודש ינואר. חודש לפני כן, בדצמבר 2008, השיק הממשל הסיני תכנית תמרוץ כלכלית שהיקפה כמעט 600 מיליארד דולר. תכניות אלו הביאו להגברת הביקושים מכיוונן של שתי המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם, ואלה גרמו להאטה בקצב ההידרדרות הכלכלית. השבוע הציע וורן באפט לממשל אובמה לשקול מתן תכנית תמרוץ כלכלית נוספת על מנת להתמודד עם האבטלה הגואה.

הרטנט מציין סיבה נוספת להמשך העליות במניות בטווח הבינוני: היעדר אלטרנטיבות להשקעה. זאת, בשל העובדה שהבנקים המרכזיים שומרים על הריביות נמוכות. לצורך ההמחשה, הרטנט בדק מה יעשה הכסף השוכב בפיקדונות עם הריביות הנמוכות כיום, והוא חישב את מספר השנים שיעברו עד שהכסף יוכפל. התוצאות לא מותירות מקום לספק: "בבריטניה יעברו 140 שנה עד שהכסף יוכפל, בארה"ב יעברו 360 שנה וביפן יעברו 440 שנה".

נתון חיובי נוסף שיתמוך, לדעתו של הרטנט, בהמשך העליות במניות, הינו רמת כספי ההשקעות הנזילים בעולם, שעדיין נותרה גבוהה. ב-2008 עמדה רמת הנזילות על 21% שהם 33 טריליון דולר, והרטנט מציין כי נכון להיום המצב לא השתנה בהרבה.

מכאן הוא מגיע לנוסחה הבאה, שמסכמת את הגורמים התומכים בעליות בשוקי המניות: "נזילות גבוהה + השפעה המדיניות המוניטרית והפיסקאלית על הכלכלה + עמידה של רמות התמיכה הטכניות = ראלי גדול בשוקי המניות מתישהו במחצית השנייה של השנה". הרטנט אף מגדיל לעשות ומוכן להמר כי הראלי הגדול יגיע "אחרי הלייבור דיי (Labor Day)", כלומר לאחר יום העבודה בארה"ב אשר יחול השנה ב-7 בספטמבר.