השווקים באירופה עברו לירידות - והפוטסי איבד 2.4% בשבוע

מניית UBS צנחה ב-5.4% בציריך לאחר אזהרת רווח נוספת ■ MTI Wireless הישראלית זינקה ב-17.5% לאחר השקה של אנטנה חדשה ■ אורלקלי צנחה ב-8.9% במוסקבה לאחר אזהרת הרווח של פוטאש

בורסות אירופה סגרו את היום באווירה שלילית, לאחר שעליות השערים נמחקו עם פתיחת המסחר בירידות שערים מעבר לים, בוול סטריט. שם, למדו המשקיעים, כי בעוד שהצריכה המשיכה לגדול בשיעור מתון, ההכנסה הפרטית זינקה הודות להכנסה חד-פעמית מהממשל וכברקע גידול בשיעור החיסכון הפרטי.

מוקדם יותר, כאמור, נרשמו עליות שערים בהובלת מניות הבנקים, לאחר שורת המלצות חיוביות ולמרות חדשות על גיוס הון משמעותי של UBS שהוסיף כי צופה הפסד ברבעון השני. מניות הנפט עולות גם הן, לאחר שחמושים התקיפו מתקנים מול חופי ניגריה ושלחו את המחירים מעל ל-71 דולר לחבית, מגמה שבינתיים התהפכה. "התיאבון לסיכונים מתחיל לחזור", אמר פיטר רדוורד מברקליס. "מאנו עדים לו כעת הוא תחילת השפעותיהן של חבילות התימרוץ, וזו מגמה שצפויה להימשך".

יחד עם זאת, הבנק המרכזי בבריטניה אמר היום כי הפסדי המוסדות הפיננסיים במהלך הרבעון הותירו אותם פגיעים לגל נוסף של זעזועים, כולל הסיכון שהכלכלה תמשיך להתבוסס בבוץ של המיתון. "קצב ההתאוששות הכלכלית עשוי להתעכב עקב ירידה באשראי שמספקים הבנקים לחברות. מחנק האשראי יוביל לירידת ערך של נכסים שתוביל בתורה לירידה בביטחון של המשקיעים במניות הבנקים". הדו"ח הדו-שנתי של הבנק בדבר הערכת סיכונים מתפרסם היום לאחר הערותיו של מרווין קינג, שאמר כי הבעיות בבנקים יקשו על היציאה מהמיתון.

פוטסי 100 ירד ב-0.27% ל-4,241.01 נק' ■ קאק 40 ירד ב-1.05% ל-3,129.73 נק' ■ דאקס ירד ב-0.5% ל-4,776.47 נק'.

בסיכום שבועי, ירד הפוטסי ב-2.4%, הקאק ב-2.8% והדאקס ב-1.3%.

זירת המאקרו

מדד המחירים לצרכן בגרמניה עלה במאי ב-0.4%, לעומת צפי כי יעלה ב-0.1%, וירידה בשיעור זה באפריל.

מחירי היבוא בגרמניה לחודש מאי הראו קיפאון בהשוואה לאפריל. זאת, לעומת צפי לעלייה של 0.3%.

התמ"ג בצרפת לרבעון הראשון - נתונים סופיים - ירד ב-1.2%, בהתאם לצפי ובדומה להערכה הראשונית.

מדד אמון הצרכנים בצרפת ירד ב-37 נקודות לעומת צפי ירד ב-39 נקודות ולאחר שבמאי ירד ב-40 נקודות.

מאזן המדדים המובילים בשוויץ (KOF) ירד ביוני ב-1.65 נק', ירידה נמוכה מהצפוי (1.75- נק'). הנתון הקודם שונה קלות ל-1.85- נק' מ-1.86- נק'.

מניות בכותרות

UBS הבנק האירופי שהפסדיו מהלך המשבר היו הכבדים ביותר, אמר אמש כי יציע כ-300 מיליון מניות חדשות בנסיון לגייס 3.5 מיליארד דולר. הבנק השוויצרי אמר כי המניות יוצעו למספר קטן של משקיעים מוסדיים במחיר 13 פרנקים שוויצריים למניה. UBS הוסיף, כאמור, כי הוא צופה הפסד ברבעון השני.

בידיעה נפרדת - קרדיט סוויס העלה המלצתו ל-UBS ל"תשואת יתר".

UBS העלה את המלצתו לדויטשה בנק מ"נייטרלי" ל"'קנייה", ונומורה הולידנגס העלה המלצתו לבנק הספרדי, בנקו סנטנדר, ל"נייטרלי" מ"הפחת".

BP בלטה על רקע עליית הנפט וכן, דווח כי היא עשויה להניב 2 מיליארד דולר ממכירת נכסים בקזחסטן. נציין עוד את רויאל דאטש שלׁ(סימול RDSA.AS).

מישלין ריכזה עניין לאחר שברידג'סטון, יצרנית הצמיגים הגדולה בעולם, צמצמה את צפי ההפסד שלה לרבעון הנוכחי.

K+S ואורלקלי (סימול: URKA:RU בבורסת ה-RTS במוסקבה) ריכזו עניין עקב אזהרת הרווח של ענקית הדשנים פוטאש מאתמול בלילה.

ישראליות ביבשת הישנה

בין המניות הפעילות נמנה את קרדן NV באסטרדם, פלייטק בלונדון, PSP בציריך ואפ"י פיתוח בלונדון.

פילת מדיה הדואלית הודיעה כי ב-24 במארס רכשה יורוקום, שבשליטת שאול אלוביץ', מניות בשער 147 שקל, מה שמגדיל את אחזקתה ל-15.09%.

MTI wireless השיקה עמידה לזעזועים בטווח 2.3-6 ג'יגה-הרץ לכלי רכב.