מהפכה בארה"ב: אובמה הצליח להעביר את "חוק האנרגיה הנקייה" שיגדיל ההשקעות באנרגיה חלופית

מטרת החוק: להפחית את פליטת גז החממה בארה"ב, מה שיחסוך 240 מיליון חביות נפט עד 2020 ■ תומכי החוק טוענים כי הוא יחסוך 220 מיליו חביות נפט עד 2020 וייצור תעשייה חדשה שתעסיק 1.7 מיליון עובדים ■ המתנגדים מזהירים: מדובר למעשה ב"מס אנרגיה" על העם האמריקני

ניצחון נוסף לנשיא ארה"ב, ברק אובמה: הקונגרס העביר הלילה (ו') את "חוק אנרגיה הנקייה" שקובע סטנדרטים לפליטת גז החממה עבור החברות בארה"ב ומעודד את השימוש באנרגיה חלופית. החוק עבר ברוב של 219 תומכים מול 212 מתנגדים. אובמה טוען כי החוק יביא להגדלת ההשקעות במציאת אנרגיה חלופית, אולם מתנגדי החוק טוענים כי מטרתו להטיל מסים נוספים על החברות והצרכנים בארה"ב ותו לא.

בליבת החוק ניצב מנגנון הנקרא "cap-and-trade", אשר למעשה מגביל את כמות גז החממה שיורשמה להיפלט לאוויר. גז החממה העיקרי הוא פחמן דו חמצני, והוא תורם ליצירת "אפקט החממה", אשר גורם להתחממות כדור הארץ. נזכיר כי באמנת קיוטו התחייבו המדינות שחתמו על האמנה להפחית את כמות פליטת גז החממה עד שנת 2012.

לפי החוק החדש, ארה"ב צריכה להפחית את פליטת גז החממה ב-17% עד שנת 2020, וזאת בהשוואה לכמות שנפלטה ב-2005. מרבית החברות שהחוק רלוונטי לגביהן הן כמובן חברות מתחום התעשייה והייצור. עלותו של החוק נאמדת בכ-175 דולר בשנה עבור כל בית אב בארה"ב.

זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה של ארה"ב שמוטלות מגבלות על החברות בנושא פליטת גז החממה. החוק אמנם עבר בקונגרס, אולם כעת מצפה לאובמה מאבק לא פשוט להעבירו בסנאט. בהגיבו להעברת החוק, אמר אמש אובמה: "זהו צעד נועז והכרחי שמקיים את ההבטחה ליצור תעשייה חדשה עם מיליוני עובדים חדשים. החוק יקדם את ההעברה הקריטית של כלכלת ארה"ב לעבר אנרגיה נקייה, והוא לא יהווה נטל בלתי נסבל על העם האמריקני".

הרפובליקנים, יריביו של אובמה, התנגדו כמובן לחוק, בטענה כי זה יפגע עוד יותר בכלכלה, והם גינו את "גישתו הבלתי ריאליסטית" של אובמה. רק 8 רפובליקנים הצביעו בעד החוק, ומנגד 44 דמוקרטים חברו לרפובליקנים והצביעו נגד החוק. מתנגדי החוק טוענים כי מדובר בהטלה של "מס אנרגיה" על העם האמריקני, מה שיזיק לדבריהם לכלכלה. מנגד, תומכי החוק טוענים כי הוא יביא ליצירת 1.7 מיליון מקומות עבודה ויחסוך לארה"ב את השימוש ב-240 מיליון חביות נפט עד שנת 2020. בנוסף, החוק עשוי להביא לגל השקעות בתחום האנרגיה החלופית, שיסתכם ב-10 מיליארד דולר.