אהוד ברק אינו מוציא מכלל אפשרות הקפאת הבנייה בהתנחלויות

הערכות: התקרבות בין ישראל לארה"ב בעקבות פגישת שר הביטחון ושליח ארה"ב למזה"ת, ג'ורג' מיטשל, הערב בניו-יורק ■ ברק: ישראל תבחן "כל תרומה חיובית למאמץ השלום"

שר הביטחון, אהוד ברק, לא הוציא מכלל אפשרות הקפאת הבנייה בהתנחלויות לפרק זמן מגובל, בתום פגישה בת ארבע שעות בניו-יורק עם ג'ורג' מיטשל, נציג ארה"ב לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ומדינות ערב.

בתשובה לשאלת כתב האם ישראל תכריז על הקפאה זמנית של הבניה בהתנחלויות, השיב ברק: "אני חושב שעדיין מוקדם מדי לנבא זאת. אנו בוחנים כל תרומה חיובית שישראל יכולה לעשות כדי להביא להמראת מאמץ שלום חשוב ורציני". התבטאויות קודמות של בכירים ישראליים, לרבות רה"מ בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן, הדגישו כי אי אפשר לעצור את "הגידול הטבעי" ואת "החיים הנורמליים" בהתנחלויות.

בפגישת ברק-מיטשל הערב, הוחלט שמיטשל ייפגש שוב עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

לפי הערכות של מקורות דיפלומטיים, הנכונות המוצהרת של ברק לבחון "כל תרומה חיובית" להשגת שלום, וקביעת פגישה נוספת בין מיטשל לנתניהו, לאחר שפגישתם המתוכננת באירופה בשבוע שעבר בוטלה, מצביעות על התקרבות בין ישראל לארה"ב לאחר שבועות רבים של מתיחות והתנצחויות מאחורי הקלעים.

"כנראה יש על מה להמשיך לדרג בדרג הגבוה ביותר" (כלומר נתניהו), אמר מקור דיפלומטי, שעקב אחר הפגישה מחוץ לארה"ב.

ברק אמר, לאחר הפגישה, כי הוא ומיטשל "לא היו תקועים" בנושא ההתנחלויות או בכל נושא אחר. לדבריו, השיחה עסקה גם ב"יזומת השלום האזורית של ממשל אובמה, שבה ישראל תומכת", אך הדגיש כי נותרו פערים בין שני הצדדים.

ניו יורק טיימס דיווח שלשום (א'), כי ברק היה אמור להביא למיטשל ויתור משמעותי: ישראל תהיה פתוחה להקפאה מוחלטת של ההתנחלויות במשך שלושה עד שישה חודשים, לרבות בגושי הישובים הגדולים ליד ירושלים, שישראל מצפה להוסיף ולהחזיק בהם בעקבות מו"מ להסדר סופי עם הפלסטינים.

בידיעה נאמר, כי ההקפאה לא תחול על בניינים שבנייתם כבר החלה ולא על מזרח ירושלים. יתר על כן, הבנייה תחודש לאחר פרק זמן מוסכם, אם הפלסטינים לא יצהירו על נכונותם להגיע להסדר סופי עם ישראל ואם מדינות ערב לא ינקטו צעדים בוני אמון כלפי ישראל.

הידיעה נשנעה על דברים של פקידי רשות ישראליים בכירים, שדיברו "מעמדה ברורה של סמכות". הם ביקשו לא לנקוב בשמם מפני שנושא ההקפאה עודו "נפיץ" מאוד בישראל.

לפי כמה הערכות, נושא הקפאת ההתנחלויות תפס חלק משמעותי בפגישה הערב ונראה שמיטשל ינסה להשיג ויתורים נוספים מצד ישראל בסוגיה זו בשיחתו המתוכננת עם נתניהו, אולי הכרזה ישראלית שהקפאת הבניה תימשך שנה, ולא עד שישה חודשים כפי שמציעה עתה ישראל.