חולדאי: שוק הכרמל אינו חוקי

ראש עיריית ת"א מסביר מדוע הוא לא יכול לשפץ את השוק. יו"ר ועד הסוחרים זועם

הכותרות הגדולות שקיבלו השווקים השבוע לא ניתנות להם אפילו בסיורי בחירות, אבל מתברר שעתידו של אחד המפורסמים שבהם לא ברור בכלל. שוק הכרמל, מבהירה עיריית תל אביב, הוא לא שוק. והוא גם לא חוקי.

אחד האתרים הידועים בעיר סובל מתשתיות ירודות ומתנאי תברואה לקויים, שאינם מכבדים את הלקוחות והסוחרים. עמיתו שוק התקווה, שסבל ממצב דומה, עבר שיפוץ נאה, אך את הכרמל אי-אפשר לשפץ, משום שבהגדרתו הסטטוטורית הוא מוגדר כ"דרך" - ולא כשוק. כך הסביר השבוע ראש העירייה, רון חולדאי, כשנדרש לסוגיה במפגש תושבים שהתקיים בלשכתו. חולדאי הסביר שאם יפונו הסוחרים באופן זמני כדי שהשוק יטופל, משרד התחבורה לא יאפשר להם לשוב.

הגילוי מוציא את הרוכלים מהכלים. "מה זאת אומרת דרך"? זועם למשמע ההגדרה רפי מזרחי, יו"ר ועד סוחרי שוק הכרמל. "שיבוא ויגיד לאבא שלי שנמצא בשוק כבר 70 שנה שמדובר בדרך ולא בשוק. יש תקציב שעבר כדי לשפץ את השוק, אז עכשיו הוא נזכר שזו דרך?" מזרחי מאיים, כי אם חולדאי יפגע בזכויות הרוכלים בכרמל, "הוא לא יישאר ראש עירייה".

בעירייה מנסים בתגובה להרגיע את הרוחות. לדברי אורלי אראל, מנהלת מחלקת התכנון וההנדסה, העירייה זוכרת שהשוק פועל מאז 1921 וכי הוא חלק מההיסטוריה של העיר. עם זאת, היא מזכירה שב-1975 אושרה תוכנית 1200 "שמחקה גם את נווה צדק ורוטשילד, והגדירה את שוק הכרמל כדרך. זו הסיבה שהיום השוק נחשב לדרך, ובדרך אי אפשר שיהיו דוכנים". דרך או לא דרך, העירייה גובה מהסוחרים בשוק את המסים המוניציפליים.

לדברי אראל, בשנה האחרונה מובילה העירייה מהלך, בשיתוף תושבי האזור והסוחרים, ליצירת תוכנית בניין עיר חדשה, שתשנה את הגדרת הכרמל לכדי שוק. זאת, כדי שאפשר יהיה לשפצו בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. לדבריה, נשכר "יועץ שיתוף ציבור", כדי להשיב את אמונם של התושבים והסוחרים בעירייה ולהגיע להסכם.

ההתנגדות העיקרית של הסוחרים, כך נראה, נובעת מהחשש שחולדאי מעוניין בשוק תיירותי מודרני, כמקובל בערים גדולות בעולם. "צריך לסדר את הניקוז, המדרכות, אבל לא להפוך אותו לקניון כמו שחולדאי חולם", אומר מזרחי. אראל, מצדה, מבטיחה שהשוק יישאר אותנטי ושמרבית הסוחרים אף יקבלו שטח זהה לשטח שהיה להם לפני השינוי, "למעט כמה דוכנים שיצומצמו או יפונו בהסכמה".

משרד התחבורה מאשר שהשוק מוגדר כדרך, אך טוען ש"לא הגיעה כל פנייה לשנות את הגדרת השוק, ומכל מקום הדבר אמור להתבצע בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה". ממשרד הפנים נמסר: "התוכנית טרם הגיעה לשולחנה של הוועדה המחוזית, ולכן לא נוכל להתייחס אליה".