החברה לישראל הזרימה 100 מ' ד' נוספים בהלוואת בעלים לצים

מדובר בהשלמת הלוואת הבעלים לטווח ארוך בסכום מסגרת של 150 מיליון דולר - שחלקה הראשון הוזרם כבר בנובמבר

החברה לישראל סיימה להזרים את הלוואת הבעלים לצים, חברת הספנות הישראלית שבשליטתה. החברה שבשליטת עידן וסמי עופר הזרימה 100 מיליון דולר נוספים. מדובר בהלוואה לטווח ארוך בסכום מסגרת של 150 מיליון דולר במהלך 2009 שחלקה הראשון הוזרם כבר בשלהי נובמבר.

הפסדיה של צים ברבעון הראשון גדלו פי 4.1 ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל ב-2008 ל-119 מיליון דולר. ההכנסות קטנו ב-40.4% ל-622 מיליון דולר. הקיטון בתוצאות הכספיות נובע בעיקר מירידה בכמויות, ירידה בדמי ההובלה ומירידה בהכנסות מחברות הבנות ובהפלגות שטרם הסתיימו.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עדיין שלילי, ועמד על 60 מיליון דולר, לעומת 60 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2009. לצים התחייבויות בסך 2.14 מיליארד דולר ובפברואר האחרון הורידה חברת דירוג האשראי S&P מעלות ל-"+BB" מ-"A", שניהם בתחזית דירוג שלילית.

במקביל, ממשיכה צים במו"מ מול הבנקים והמספנות בניסיון להגיע להסכם לדחיית ההצטיידות באוניות החדשות שהזמינה בהיקף של כ-1.4 מיליארד דולר. כפי שפורסם השבוע ב"גלובס", צים, בניהולו של רפי דניאלי, ממשיכה בינתיים במסע הקיצוצים, והגיע השבוע להסכם עם איגוד קציני הים על פרישה של 23 עובדים וותיקים. בנוסף, סוכם על קיצוץ גם בתנאי העסקת שאר קציני הים שיוותרו על תוספות ותק והצמדת המשכורות למדד, השי לחג יצומצם וכך גם השתתפות החברה בתווי קנייה.

מהחברה לישראל לא נמסרו פרטי ההלוואה - לרבות הריבית אותה היא נושאת ותאריך הפירעון הסופי. צים, נזכיר, חורגת מאמות המידה הפיננסיות להן התחייבה מול הבנקים, מה שתיאורטית עשוי להביא את הבנקים להעמיד את ההלוואות לפירעון מיידי - כך שההזרמה הנוכחית של הבעלים עשויה למנוע זאת.

בבנק השוויצרי UBS המשילו רק השבוע את צים, המוערכת על-ידם בכ-1.19 מיליארד שקל, למשקולת על צווארה של החברה לישראל. זאת, על רקע חולשה הניכרת מדו"חות חברות מתחרות בענף במהלך החודש הקודם, המביא אותם ל"תחזית זהירה" לגבי 2009 - מה שתרם להורדת ההמלצה למניית החברה לישראל ל"נייטרלי".

יצוין, כי זו אינה ההזרמה הראשונה של החברה לישראל; כך למשל, באוגוסט אשתקד ויתרה החברה לישראל על חובות בסך 50 מיליון דולר של חברת השבבים המוחזקת טאואר סמיקונדטורס כלפיה תמורת שטרי הון הניתנים להמרה למניות.

חברה לישראל