עונת הדוחות בארה"ב: רווחי החברות ייפלו בשיעור דו-ספרתי

כמיטב המסורת, אלקואה תפתח את עונת הדוחות בשבוע הבא ■ בוול סטריט מקווים להפתעות חיוביות, אך מזהירים כי "הקהל יהיה קשוח יותר" ■ ומי בכל זאת עשוי להפתיע לטובה? חברות הטכנולוגיה

בשבוע הבא זה יקרה: עונת הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2009 תצא לדרך בארה"ב, כאשר כמיטב המסורת - ענקית האלומיניום אלקואה תהיה הראשונה לדווח על תוצאותיה הכספיות באמצע השבוע. האנליסטים צופים כי אלקואה תעבור להפסד ותרשום צניחה של 48% בהכנסותיה. אכן, תחזיות האנליסטים בשוק לדוחות הרבעון השני אינן מעודדות, אולם דווקא בשל כך ייתכן כי תהיינה הפתעות חיוביות.

האנליסטים ב-FactSet Research מעריכים כי הרווח התפעולי המצרפי של החברות הנסחרות במדד ה-S&P 500 צפוי ליפול ב-36% ברבעון השני. הרווח התפעולי במגזר האנרגיה צפוי לרדת ב-67%, והרווח התפעולי של חברות הצריכה (הכולל את ענפי הקמעונאות והרכב) צפוי לרדת ב-36%.

בסטנדרט אנד פורס צופים גם כן צמיחה שלילית, אולם מתונה יותר. האנליסטים מצפים לירידה של 17% ברווח התפעולי של החברות במדד ה-S&P 500 ברבעון השני, כאשר הרווח התפעולי של מגזר האנרגיה יירד ב-62%.

לאחר שעונת הדוחות לרבעון הראשון הפתיעה לטובה ותרמה לגל העליות בוול סטריט שהחל בתחילת חודש מארס, אנליסטים בוול סטריט מעריכים כי הפעם המצב שונה. לאחר עליות של כ-30% במדדי המניות המובילים בארה"ב ב-4 החודשים האחרונים, ההערכה היא כי המשקיעים מצפים ליותר ולכן "הקהל יהיה קשוח יותר", כפי שאומר אסטרטג המניות ב-S&P Equity Research Services לאתר מרקט וואץ'.

קשה יהיה לחברות להציג צמיחה בשורה העליונה, בהינתן המצב הכלכלי הקשה בארה"ב ובעולם. עם צמיחה כלכלית שלילית, אבטלה גואה וצרכנים המהדקים את החגורה, ההערכות הן כי צמיחה בהכנסות וברווחים תיאלץ לחכות לעת עתה.

מי שבכל זאת עשוי לספק הפתעות חיוביות הוא מגזר הטכנולוגיה. למרות שרווחי חברות ה-IT במדד ה-S&P 500 צפויים לרדת ב-29%, אנליסטים מקווים שהתוצאות בפועל יהיו פחות גרועות מהתחזיות. כך למשל מעריך גם ארט הוגאן, אסטרטג השוק הראשי בג'פריס, אשר סבור כי חברות הטכנולוגיה עשויות להפתיע בשיעור של כ-10%, כלומר לרשום צמיחה שלילית של פחות מ-20% בסך הכל.

"אנו צריכים את חברות הטכנולוגיה בהינתן המצב הכלכלי הנוכחי", הוא אומר. "אם הצמיחה הכלכלית אכן תהיה איטית ב-2010-2011, אזי מגזר הטכנולוגיה יהיה חשוב מאוד. הציוד מתיישן ומערכות הפעלה חדשות שיושקו בסתיו יניעו את החברות לבצע שדרוגים".