ההתאחדות לכדורגל עדיין לא הצליחה למכור את זכויות השידור

אחרי 3 שנים שבהן שידר ערוץ 10 את "המשחק המרכזי", הוא החליט שלא לגשת למכרז ■ ההתאחדות: הערוץ ניסה לפגוע במוצר ולהוריד מחירים ■ ערוץ 10: "צר לנו ששילמנו 6.5 מיליון דולר על זכויות ששוות 600 אלף דולר"

לפני שבוע בדיוק נאלצה ההתאחדות לכדורגל להכריז על סיום המכרז על רכישת זכויות ליגת העל בכדורגל לעונת המשחקים הקרובה. המכרז המתוקשר הסתיים לאחר שאף גוף שידור לא הגיש הצעה להתאחדות. בימים הקרובים תכריע ההתאחדות מה הצעד הבא שבכוונתה לעשות, כאשר שעון החול מתקתק מעל ראשה - תחילתה של הליגה בעוד כחודש וחצי.

במהלך החודש האחרון, חודש המכרז, נשמעו ופורסמו לא מעט האשמות כלפי ההתאחדות. עיקר המאבק התקשורתי התנהל מול ערוץ 10 - מי שהחזיק בזכויות השידור של "המשחק המרכזי" במהלך 3 העונות האחרונות.

הערוץ מבחינתו טוען כי הוא ניזוק משידור המשחקים המרכזיים, והציג לראיה את הרייטינג המתדרדר של השנתיים האחרונות: מממוצע של 15.3% בעונת 2006-2007 ל-12.4% בעונת 2008-2009. מנגד, החובות של ערוץ 10 בתחום התוכן הלכו ונצברו. כל אלה הביאו את ערוץ 10 וראשיו לנסות ולהשפיע על ההתאחדות להוריד את מחיר זכויות השידור.

בעוד ערוץ 10 מנסה, בדרך לגיטימית מבחינתו, להוריד את מחיר הזכויות - ההאשמות של ההתאחדות כלפיו היו קשות יותר ולא פעם טענו בהתאחדות כי ערוץ 10 פגע במוצר ובתדמיתו כדי להוזיל עלויות ולהפחית את מחיר הזכויות.

בעניין זה יש לזכור כי הרייטינג של המשחקים במחזורים הראשונים של השנה היה נמוך, גם בשל חוסר האטרקטיביות של המשחקים וגם בשל שיבוצו של "המשחק המרכזי" מול התוכנית "האח הגדול" של קשת ששודרה בערוץ 2. אך אז התקבלה בקשה של הטוטו להעביר את "המשחק המרכזי" לימי שני (זאת בכדי להכניס משחק נוסף לווינר), מה שתרם לגידול ברייטינג של המשחקים, במקביל להתאוששותה של הליגה.

הצעות להפחתת המחירים

בערוץ 10 דוחים היום לא מעט טענות שהועלו נגדו, לפיהן הוא כביכול מנסה להוריד את המחיר לרמה נמוכה ביותר בכדי לרכוש את הזכויות, ואומרים כי "עובדה שמאז שרכשנו משחקי ליגת העל בכדורגל הרייטינג של הערוץ עלה, ולעומת זאת הרייטינג של המשחקים ירד. הטענות שלהם שאנו עושים קרטל נגדם מגוחכות, איזה קרטל יכול להיות? אף אחד לא רוצה לגעת בסחורה הזו שנקראת ליגת העל".

גורמים בערוץ 10 מציינים כי בשנה שעברה פנה הערוץ להתאחדות בהצעה עסקית: הפחתה של 2.5 מיליון דולר בעלויות זכויות השידור של המשחק המרכזי, זאת מתוך סכום של כ-6.5 מיליון דולר - ובתמורה התחייב הערוץ לרכוש את המשחקים גם בעונה הנוכחית תמורת 4 מיליון דולר. המשמעות היא כי ערוץ 10 הסכים לשלם 4 מיליון דולר תמורת העונה הקודמת, כמו גם תמורת העונה הקרובה. לטענת הערוץ, ההתאחדות סירבה להצעה.

אך בערוץ 10 לא התייאשו, על אף שהיום אומרים בערוץ כי זכויות השידור לא שוות יותר מ-600 אלף דולר, הם עדיין הציעו להתאחדות הצעות נדיבות יותר.

ערוץ 10 הציע להפחית 2.5 מיליון דולר עבור עונת 2008-2009, תוך התחייבות להשיב את הסכום תמורת גידול ברייטינג. הצעה זו מתייחסת למעשה לתגמול על-פי נקודת רייטינג. בערוץ 10 מציינים כי גם הצעה זו נפסלה בהתאחדות על הסף.

בערוץ 10 התלוננו לאורך הדרך כי ההתאחדות לא באמת ראתה בו לקוח, לא התחשבה בשיבוץ משחקים והתעלמה מפניות והודעות של ראשי הערוץ. "צריך לזכור כי גם כך קשה לשדר פרסומות בזמן משחקי כדורגל, דבר שניתן לעשות רק במחצית, אך אז הרייטינג צונח לחצי בהשוואה למהלך המשחק", אומר גורם בערוץ 10.

מכרז חדש?

כזכור, לפני חודש בדיוק פרסמה ההתאחדות לכדורגל את מכרז זכויות השידור של הכדורגל הישראלי. מדובר במכרז הכולל את שידור המשחק המרכזי בליגת העל, הליגה הלאומית, גביע המדינה, גביע הטוטו, תוכנית סיכום המחזור וזכויות השידור של הליגה ברדיו, בסלולר ובאינטרנט. ההתאחדות קבעה לגופי השידור מחירי סף לכל אחת מהחבילות כתנאי להשתתפות במכרז.

כבר עם פרסום המכרז נערכו בהתאחדות לאפשרות כי במכרז הנוכחי תירשם ירידה במחיר הזכויות, שעליהן הצליחה להוציא במכרז ב-2006 סכום של כ-17.5 מיליון דולר. את מוצר הדגל, "המשחק המרכזי", תמחרה ההתאחדות במכרז הנוכחי במחיר סף של 4.5 מיליון דולר כתנאי להתמודדות. במכרז האחרון השיגה ההתאחדות סכום של כ-6.5 מיליון דולר לעונה מערוץ 10 עבור "המשחק המרכזי".

לפני שבוע כאמור הסתיים המכרז, כשלמעשה אף גורם לא ניגש אליו. אמנם 3 גופים - רשות השידור, ONE והערוץ הישראלי שמשדר בחו"ל - רכשו את מעטפות המכרז תמורת כ-3,000 שקל, אולם אף אחד מהפ לא הגיש הצעה בסופו של דבר.

עתה עומדות בפני ההתאחדות מספר אופציות: היא יכולה להציע לנהל משא-ומתן לאחר סגירת המכרז, אולם במקרה כזה היא מחויבת למחיר הסף אותו פרסמה במכרז ולא שקל פחות. אופציה נוספת וריאלית יותר היא פרסום מכרז חדש עם מחירי סף נמוכים יותר מאשר פורסמו במכרז האחרון.

היום (ב') צפויה להתכנס ישיבת מזכירות של ההתאחדות לכדורגל. יש לזכור כי הליגה מתחילה כבר בעוד כחודש וחצי, מה שדוחק בהתאחדות לקבל החלטה. יחד עם זאת, לפני מספר שנים עמדה ההתאחדות בסיטואציה דומה, כאשר הגיעה ל"דד ליין" ללא מכירת הזכויות. אז החליטו בהתאחדות לדחות את תחילת הליגה בשבועיים, מה שיכול להפוך לתסריט אפשרי גם הפעם.

לא פעם ולא פעמיים האשימה ההתאחדות את ערוץ 10 כי הוא עושה הכל כדי להפוך את המוצר - ליגת העל - ללא אטרקטיבי, זאת כדי שבסופו של תהליך, הוא יוכל לרכוש את אותו המוצר במחיר הרבה יותר טוב. בהתאחדות אף הימרו כי מדובר בספין של ערוץ 10, ושקרוב לוודאי כי אותו ערוץ ייגש בסופו של דבר למכרז. המציאות נכון להיום מלמדת כי ההימור של ההתאחדות היה שגוי. ערוץ 10 לא ניגש למכרז, וכפי שזה נראה אין לו גם שום כוונה לגשת.

מההתאחדות נמסר בתגובה: "ערוץ 10 יורק לבאר ממנה שתה. זהו אקט פסול מבחינת כללי האתיקה עסקית. לא ייתכן כי בעקבות מצבו הכלכלי העגום של הערוץ ותחת שאיפתו להתנער באופן חד-צדדי ממחוייבותו - הוא בוחר להכפיש, להשמיץ ולפגוע בענף הכדורגל בישראל. ההתאחדות לכדורגל שיתפה פעולה עם ערוץ 10 לאורך כל הדרך ואף העבירה את המשחק המרכזי מיום א' ליום ב', מה שהכניס לערוץ 10 מיליוני שקלים ממועצת ההימורים. העובדה כי ערוץ 10 הפסיק לשלם וכי בית המשפט הטיל עליו עיקולים בסך מיליוני שקלים לטובת ההתאחדות, העידה ומעידה על מצבו הכלכלי של ערוץ 10, והוכיחה פעם נוספת כי אין, לא היה ולא יהיה קשר בין התנהלות הערוץ מול ההתאחדות ובין אחוז הרייטינג או אטרקטיביות המוצר".

"הקמפיין של הערוץ כנגד הכדורגל הישראלי פוגע באפשרות להניב הכנסות מהשידורים, ובנוסף לכך מאיים לפגוע בערוץ החמצן של הענף. ערוץ 10 וראשיו חייבים להבין כי אנו נטיל עליהם אחריות אישית אם תהיה פגיעה בהכנסות משידור המשחק המרכזי", נמסר מההתאחדות.